Educational Transactional Analysis, ISSN 2299-7466  eISSN 2658-1825

The Warrior and the Winner archetypes in educational activity

Authors
Keywords:
warrior, winner, archetypes, transactional analysis, education
Abstract

In the present article, the author attempts to describe the role of the Warrior and the Winner as archetype models within the context of educational activity. He carries out an in-depth analysis ofKen Carter’s (a teacher and trainer) behaviours, emotions and actions, which accompanied him during many years of work with high school students of Richmond High School in California. This example is the most important part of the analysis as it illustrates the process of identifying with the archetypal roles of the Warrior and the Winner and demonstrates their practical applications in real-life situations. Moreover, the author attempts to show these archetypal models in a broader cultural, social and educational context, referring to rich literature of the subject in the field of cultural anthropology, psychology and pedagogy, as well as to the transactional analysis concept.

Downloads
Download data is not yet available.
Author Biography
  1. Włodzimierz Świątek, dr, SWPS University

    Psycholog, psychoterapeuta, trener, coach i facylitator. Prowadzi szkolenia i warsztaty rozwojowe z zakresu rozwijania umiejętności przywódczych (dla liderów rożnych szczebli), rozwijania kreatywnościi innowacyjności, budowania i rozwoju zespołów, efektywnej komunikacji i rozwiazywania konfliktów, facylitacji procesów grupowych dla zespołów. Wspiera także rozwój menedżerów i liderów oraz ich zespołów poprzez sesje coachingowe (executive coaching, team coaching). Prowadzi „miękki” mentoring dla poczatkujących przedsiębiorców (tzw. startup mentoring). Uczestniczył w międzynarodowym szkoleniu trenerów „The Role of the Facilitator”prowadzonym pod patronatem Impact International oraz Lancaster University (Anglia, 2005). Przez 12 lat był wykładowcą w trzech uczelniach: Szkole Wyższej Psychologii Społecznej Warszawie (obecnie Uniwersytet SWPS), Uniwersytecie Warszawskim (Wydział Zarządzania), Warsaw Executive Master of Business Administration (WEMBA) w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie we współpracy z Carlson School of Management University of Minnesota, USA.

Cover Image
Edukacyjna Analiza Transakcyjna - okładka nr 7/2018
Downloads
Published
2018-12-30
Section
Transactional analysis in education
License

AUTHOR'S STATEMENT

I am aware that the Educational Transactional Analysis journal is published under a Creative Commons license - Attribution (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).

By submitting the article, I agree to make it available under this license

How to Cite

Świątek, W. (2018). The Warrior and the Winner archetypes in educational activity. The Educational Transactional Analysis, 7, 61-82. https://doi.org/10.16926/eat.2018.07.05

Similar Articles

1-10 of 119

You may also start an advanced similarity search for this article.