Educational Transactional Analysis, ISSN 2299-7466  eISSN 2658-1825

The Role of the Family, a Teacher and a Pre-school in Shaping Children’s Attitudes on the Basis of Evaluation Studies

Authors
  • Michał Borda, ks. dr

    Instytut Teologiczny Księży Misjonarzy w Krakowie
  • Bożena Marzec, dr

    Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej
Keywords:
the family, a teacher, a pre-school, the external evaluation, attitude
Abstract

The authors of the article try to show the role of pedagogic backgrounds in shaping children’sattitudes. In order to do that, they analyse the influence of the family, a teacher and a pre-school onchildren’s choices through the prism of the results of an external evaluation. An external evaluation is then an effective tool making possible to carry out an objective assessment. The academicreflexion is accompanied by The Pope Francis’ teaching taken from Evangelii gaudium, Amoris laetitia and His speeches made during meeting with educational communities. The authors, summing up, suggest that the contemporary education serve the integral humanism. The fruitful humanism should be build on the basis of the culture of dialogue in order to plant real hope. A human being cannot live without hope, and education raises hope.

Downloads
Download data is not yet available.
Author Biographies
  1. Michał Borda, ks. dr, Instytut Teologiczny Księży Misjonarzy w Krakowie

    dr teologii (pedagogika religijna), wykładowca katechetyki, dydaktyki i pedagogiki w Instytucie Teologicznym Księży Misjonarzy w Krakowie, Wyższym Sosnowieckim Seminarium Duchownym i Wyższym Częstochowskim Seminarium Duchownym w Częstochowie. Dyrektor Wydziału Katechetycznego Kurii Diecezjalnej w Sosnowcu. Ekspert Ministerstwa Edukacji Narodowej ds. Awansu Zawodowego Nauczycieli. Sekretarz Polskiego Towarzystwa Teologicznego w Krakowie (oddział w Sosnowiecu)i członek Polskiego Towarzystwa Katechetyków.

  2. Bożena Marzec, dr, Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej

    dr nauk humanistycznych, pracownik naukowy Uniwersy-tetu Śląskiego na Wydziale Filologii Wschodniosłowiańskiej w latach 1998–2010, od 2011 roku adiunkt w Katedrze Pedagogiki w Wyższej Szkole Biznesu w Dąbrowie Górniczej. Pola zainteresowań intelektualnych: zarządzanie placówkami oświatowymi, rozwój zawodowy nauczyciela, systemoświaty, nadzór pedagogiczny, bezpieczeństwo uczniów, literatura rosyjska.

Cover Image
Downloads
Published
2017-12-30
Section
On the border of fields
License

AUTHOR'S STATEMENT

I am aware that the Educational Transactional Analysis journal is published under a Creative Commons license - Attribution (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).

By submitting the article, I agree to make it available under this license

How to Cite

Borda, M., & Marzec, B. (2017). The Role of the Family, a Teacher and a Pre-school in Shaping Children’s Attitudes on the Basis of Evaluation Studies. The Educational Transactional Analysis, 6, 239-253. https://doi.org/10.16926/eat.2017.06.14

Similar Articles

1-10 of 36

You may also start an advanced similarity search for this article.