Zastosowanie podejścia skoncentrowanego na rozwiązaniach we wzmacnianiu stanu Ja-Dorosłego
- Autor
-
-
Katarzyna Klimkowska, dr hab. prof. UMCS
Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
-
- Słowa kluczowe:
- analiza transakcyjna, podejście skoncentrowane na rozwiązaniach, Ja-Dorosły, pozycja życiowa, skrypt
- Abstrakt
-
Z perspektywy analizy transakcyjnej człowiek, aby móc funkcjonować i rozwijać się optymalnie, powinien dysponować właściwie ukształtowanymi, pozostającymi w równowadze trzema stanami osobowości – wewnętrznym Rodzicem, Dorosłym i Dzieckiem. Przy czym o równowadze tej w przeważającej mierze decyduje wewnętrzny Dorosły.
Celem artykułu jest ukazanie punktów wspólnych analizy transakcyjnej i podejścia skoncentrowanego na rozwiązaniach jako orientacji pracy pomocowej i edukacyjnej z osobą dorosłą oraz możliwości włączania zasobów obu podejść w pracy nad osiąganiem przez klientów celów życiowych poprzez wzmacnianie stanu Ja-Dorosły.
Wykorzystywanie w pracy z klientem technik AT i PSR sprzyja wzmacnianiu i aktualizowaniu potencjału i sprawczości osoby, co przekłada się na poczucie satysfakcji, zadowolenia i szczęścia.Przedstawione w niniejszym opracowaniu propozycje wykorzystywania AT i PSR we wzmacnianiu stanu Ja-Dorosłego odzwierciedlają doświadczenia pomocowe autorki w tym zakresie.
- Pobrania
-
Statystyki pobrań niedostępne.
- Biogram autora
- Pobrania
- Opublikowane
- 30.12.2018
- Numer
- Nr 7 (2018)
- Dział
- Analiza transakcyjna na innych polach
- Licencja
-
OŚWIADCZENIE AUTORA:
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji
Jak cytować
Podobne artykuły
- Zbigniew Wieczorek, [rec.] Widawska E., Pierzchała A. (2020). Kwestionariusz Potrzeb Edukacyjnych (KPE). Podręcznik Pracowni Narzędzi Badawczych Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN. Przegląd Badań Edukacyjnych, 30a (wydanie specjalne), ss. 45 , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Joanna Doroszuk, Between Parents and Teachers? – A Pilot Study on the Relationship between Parents of Children with Disabilities and Teachers , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Zbigniew Łęski, dr, [rec.] Richard G. Erskine (ed.), Life Scripts. A Transactional Anaysis of Unconscious Relational Patterns , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 3 (2014)
- Zespół Badawczy Edukacyjnej Analizy Transakcyjnej, KRONIKA ZESPOŁU BADAWCZEGO EDUKACYJNEJ ANALIZY TRANSAKCYJNEJ (2010–2016) , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 5 (2016)
- Małgorzata Biszczuk, mgr, Projekt STEM dla nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych – innowacja pedagogiczna z nowymi technologiami w szkole , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
- Agnieszka Majewska-Kafarowska, Edukacja jako przestrzeń rozgrywania się procesów tożsamościowych - na podstawie narracji edukacyjnych kobiet , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Łukasz Michalski, Trans-akcja! Seminarium jako wydarzenie w pryzmacie analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Beata Karpińska-Musiał, [rec.] Nauczyciele – nauczycielom. Przestrzenie edukacji (2022, red. Marta Mamet-Michalkiewicz) w świetle wybranych aspektów analizy transakcyjnej – artykuł recenzyjny , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 12 (2023)
- Justyna Rodasik, mgr, Struktura Ja-Dziecko w osobowości artystów muzyków , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 2 (2013)
- Edyta Widawska, dr, Ku czemu wychowywać ma szkoła? Refleksja w oparciu o model analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 5 (2016)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.