Zastosowanie podejścia skoncentrowanego na rozwiązaniach we wzmacnianiu stanu Ja-Dorosłego
- Autor
-
-
Katarzyna Klimkowska, dr hab. prof. UMCS
Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
-
- Słowa kluczowe:
- analiza transakcyjna, podejście skoncentrowane na rozwiązaniach, Ja-Dorosły, pozycja życiowa, skrypt
- Abstrakt
-
Z perspektywy analizy transakcyjnej człowiek, aby móc funkcjonować i rozwijać się optymalnie, powinien dysponować właściwie ukształtowanymi, pozostającymi w równowadze trzema stanami osobowości – wewnętrznym Rodzicem, Dorosłym i Dzieckiem. Przy czym o równowadze tej w przeważającej mierze decyduje wewnętrzny Dorosły.
Celem artykułu jest ukazanie punktów wspólnych analizy transakcyjnej i podejścia skoncentrowanego na rozwiązaniach jako orientacji pracy pomocowej i edukacyjnej z osobą dorosłą oraz możliwości włączania zasobów obu podejść w pracy nad osiąganiem przez klientów celów życiowych poprzez wzmacnianie stanu Ja-Dorosły.
Wykorzystywanie w pracy z klientem technik AT i PSR sprzyja wzmacnianiu i aktualizowaniu potencjału i sprawczości osoby, co przekłada się na poczucie satysfakcji, zadowolenia i szczęścia.Przedstawione w niniejszym opracowaniu propozycje wykorzystywania AT i PSR we wzmacnianiu stanu Ja-Dorosłego odzwierciedlają doświadczenia pomocowe autorki w tym zakresie.
- Pobrania
-
Statystyki pobrań niedostępne.
- Biogram autora
- Pobrania
- Opublikowane
- 30.12.2018
- Numer
- Nr 7 (2018)
- Dział
- Analiza transakcyjna na innych polach
- Licencja
-
OŚWIADCZENIE AUTORA:
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji
Jak cytować
Podobne artykuły
- Elżbieta Jasnosik, Profilaktyka zachowań samobójczych w warunkach izolacji penitencjarnej z perspektywy Analizy Transakcyjnej. , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Eunika BARON-POLAŃCZYK, Gry komputerowe w hierarchii ważności działań dzieci i młodzieży – raport z badań opinii uczniów i nauczycieli , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 11 (2022)
- Sabina Pawlik, Magdalena Wala, It’s not that I'm "abnormal". Social and emotional experiences of women with autism spectrum (AS) related to the diagnosis in adulthood , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Jarosław Jagieła, dr hab. prof. AJD, Adrianna Sarnat-Ciastko, dr, Czytelnia , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 2 (2013)
- Anna Śniegulska, dr, Rodzice w przestrzeni życia rodzinnego , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 5 (2016)
- Paulina Piasecka, mgr, Relacje międzyludzkie w dramacie Herberta Bergera Gdy mały ptaszek wypadnie z gniazda , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 2 (2013)
- Anna Pierzchała, Rozwijanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym w oparciu o założenia analizy transakcyjnej. Charakterystyka programu Uniwersytet Małego Profesora , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 8 (2019)
- Agnieszka Mokrzycka, mgr, Zabawa jako dodatkowa kategoria strukturalizacji czasu , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 4 (2015)
- Lidia Cierpiałkowska, Prof. zw. dr hab., Anna Frączek, mgr, Przymierze terapeutyczne w terapii zaburzeń osobowości z perspektywy analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Agata Szekiełda, Bartłomiej Przybylski, Gry w relacji nauczyciel-dyrektor szkoły , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 8 (2019)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.