Trans-akcja! Seminarium jako wydarzenie w pryzmacie analizy transakcyjnej
DOI:
https://doi.org/10.16926/eat.2020.09.04Słowa kluczowe:
Eric Berne, analiza transakcyjna, gra psychologiczna, seminariumAbstrakt
Niniejszy tekst jest efektem pochylenia się nad tradycją akademickiego fenomenu seminarium badawczego w poszukiwaniu elementów jego topografii (pula cech niezmiennych). Do efektów tych poszukiwań „przyłożone” zostało oprzyrządowanie badawcze analizy transakcyjnej, co pozwoliło na nazwanie kilu gier seminaryjnych, ale także na sproblematyzowanie kwestii granic samego opisu seminarium.
Downloads
Bibliografia
Aymes M (2007). From-To? Contemporaneities of the Seminar(s). Archive ouverte en Sciences de l'Homme et de la Société, https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-01419950 [dostęp: 6 XI 2020]
Barthes, R. (1978). A Lover's Discourse: Fragments. New York: Hill and Wang.
Barthes, R. (1982). A Barthes Reader. New York: Hill and Wang.
Barthes, R. (1989). To the seminar. W: R. Barthes, The Rustle of Language. New York: University of California Press.
Berne, E. (1964). Games People Play: The Psychology of Human Relationships. New York: Grove.
Clark, W. (2006). Academic Charisma and the Origins of the Research University. Chicago: University of Chicago Press.
Cornell W. F. , de Graaf A., Newton T., Thunnissen M. (red.) (2016). Into TA: A Comprehensive Textbook on Transactional Analysis. London: Karnac Books.
Dudzikowa M. (2010). Esej o codzienności szkolnej z perspektywy metafory. W: M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Wychowanie. Pojęcia – procesy – konteksty (s. 203-246), T. 5. Gdańsk: GWP.
Grzesiuk L., Jakubowska U. (1994). Inne szkoły psychoterapeutyczne. W: L. Grzesiuk (red.) Psychoterapia: Szkoły, zjawiska, techniki i specyficzne problemy (s. 68-85). Warszawa: PWN.
Habermas, J. (1975). Moral Development and Ego Identity. Telos, 24, 41–55. https://doi.org/10.3817/0675024041
Jagieła, J. (2012). Słownik analizy transakcyjnej. Częstochowa: Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza, http://ptat.pl/wp-content/uploads/2017/07/SlownikAT.pdf [dostęp: 6 XI 2020]
Latour B. (1983). Give Me a Laboratory and I Will Raise the World. W: K. Knorr, M. Mulkay (red.). Science Observed (s.141-170), London: Sage, http://www.bruno-latour.fr/sites/default/files/12-GIVE-ME-A-LAB-GB.pdf [dostęp: 6 XI 2020]
Markowski M. P. (1999). Dyskurs i pragnienie. W: R. Barthes. Fragmenty dyskursu miłosnego. Warszawa: Wydawnictwo KR.
Miłosz Cz. (1996). Legendy nowoczesności. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Newell, S., Jeffery, D. (2002). Behaviour management in the classroom: Transactional analysis approach. London: David Fulton Publishers.
Szahaj A. (1996). Ironia, majsterkowanie i miłość. W: Z. Sarelo (red.), Moralnosc i etyka w ponowoczesności (149-153). Warszawa: Wydawnictwa Akademii Teologii Katolickiej.
Widawska, W. (2016). Ku czemu wychowywać ma szkoła? Refleksja w oparciu o model analizy transakcyjnej. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 5, 93–109. http://dx.doi.org/10.16926/eat.2016.05.06
Witkowski L (2009). Kultura podatna na zranienia. Rozmowy z duchami: fragmenty myślowe. W: Idem: Ku integralności edukacji i humanistyki II. Postulaty, postacie, pojęcia, próby. Odpowiedź na Księgę jubileuszową (s. 95-113). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Witkowski, L. (2010). Tożsamość i zmiana: Epistemologia i rozwojowe profile w edukacji. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Žižek, S. (2008). Lacan: Przewodnik krytyki politycznej. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Łukasz Michalski
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji