Edukacyjna Analiza Transakcyjna, ISSN 2299-7466  eISSN 2658-1825

Konceptualizacja Modelu Inteligencji Wartości w Ramach Kompleksowej Ramy Naukowo-Innowacyjnej: Podstawy Teoretyczne i Zasady Modelowania

Autor
Słowa kluczowe:
integracja aksjologiczna, inteligencja wartości, model, podejście humanistyczne, samoregulacja
Abstrakt

Artykuł przedstawia teoretyczne i metodologiczne uzasadnienie oraz konceptualizację modelu inteligencji wartości (VI) jako złożonego zjawiska psychopedagogicznego integrującego poznawcze, emocjonalne i behawioralne mechanizmy samoregulacji w ramach systemu współrzędnych opartego na wartościach. Model został opracowany w ramach kompleksowych ram naukowych i innowacyjnych, łączących zasady organizacji systemu, hierarchii, emergentności, regulacji refleksyjno-adaptacyjnej, integracji interdyscyplinarnej i orientacji aksjologicznej.
Stwierdzono, że inteligencja wartości funkcjonuje jako otwarty, dynamiczny i emergentny system zdolny do przekształcania wyzwań środowiskowych w zasoby służące wzrostowi i dojrzałości. W tym celu wykorzystano metodę modelowania oraz teoretyczne metody empiryczne.
Ustalono, że proponowany model służy jako konstrukcja teoretyczna i prognostyczna definiująca strukturalną i funkcjonalną organizację inteligencji wartości, jej kluczowe elementy, zmienne i poziomy rozwoju. Stanowi on podstawę do dalszej empirycznej walidacji, tworzenia narzędzi diagnostycznych do oceny VI oraz projektowania programów edukacyjnych zorientowanych na wartości, mających na celu wspieranie dojrzałości moralnej i kompetencji humanistycznych u poszczególnych osób.

Pobrania
Statystyki pobrań niedostępne.
Biogramy autorów
  1. Yurii Pelekh - Uniwersytet Rzeszowski

    Prof., dr. hab., profesor Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Rzeszowskiego

  2. Dr. Nataliia Oksentiuk - NUGWiP Ukraina

    Doktor Uniwersytetu Narodowego Gospodarki Wodnej i Przyrodokorzystania

    Psychoterapeuta, nauczyciel psychologii. Ponad 20 lat doświadczenia naukowego.

Bibliografia

Allen, G. I. (2020). Handbook of Graphical Models: by Marloes Maathuis, Mathias Drton, Steffen Lauritzen, and Martin Wainwright, eds. Boca Raton, FL: Chapman & Hall/CRC Press, 2018, xviii+536 pp., $140.00(H), ISBN: 978-1-49-878862-5. Journal of the American Statistical Association, 115(531), 1555–1557. https://doi.org/10.1080/01621459.2020.1801279

Andras, P. (2011). Modeling Living Systems. In: Kampis, G., Karsai, I., Szathmáry, E. (eds) Advances in Artificial Life. Darwin Meets von Neumann. ECAL 2009. Lecture Notes in Computer Science(), vol 5778. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-21314-4_26

Assagioli, R. (1965). Psychosynthesis: A Manual of Principles and Techniques. New York: Viking Press.

Banu, I. (2014). Data Visualization and Infographics In Visual Communication Design Education at The Age of Information, Journal of Arts and Humanities, 3(5):39-50.

Bar-On, R. (2006). The Bar-On model of emotional-social intelligence (ESI). Psicothema, 18(Suppl.), 13–25.

Berne, E. (1961). Transactional Analysis in Psychotherapy. New York: Grove Press.

Boltzmann, L. (1974). Model. In: McGuinness, B. (eds) Theoretical Physics and Philosophical Problems. Vienna Circle Collection, vol 5. Springer, Dordrecht. https://doi.org/10.1007/978-94-010-2091-6_16

Chassanoff

Ciula, A., Eide, Ø., Marras, C., & Sahle, P. (2018). Models and Modelling between Digital and Humanities. Remarks from a Multidisciplinary Perspective. Historical Social Research / Historische Sozialforschung, 43(4), 343–361. https://www.jstor.org/stable/26544261

Da Silveira, T. B. N., & Lopes, H. S. (2023). Intelligence across humans and machines: a joint perspective. Frontiers in psychology, 14, 1209761. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1209761 https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10470035/

Damasio, A. R. (1994). Descartes’ Error: Emotion, Reason, and the Human Brain. New York: Putnam.

Duncan, J. (2001). An adaptive coding model of neural function in prefrontal cortex. Nature Reviews Neuroscience, 2(11), 820–829. https://doi.org/10.1038/35097575

Duraj-Nowakowa, K. (2010). Modelowanie w badaniach pedagogicznych. W: Podstawy metodologii badań w pedagogice, red. S. Palka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne2010, 480 s.

Erskine, R. G. (2015). Relational Patterns, Therapeutic Presence: Concepts and Practice of Integrative Psychotherapy. London: Routledge.

Frankl, V. E. (1985). Man’s Search for Meaning. New York: Washington Square Press.

Gardner, H. (1983). Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. New York: Basic Books.

Gardner, H. (1993). Multiple Intelligences: The Theory in Practice. New York: Basic Books.

Gardner, H. (2006). Multiple intelligences: New horizons (Rev. ed.). Basic Books/Hachette Book Group.

Goleman, D. (1995). Emotional Intelligence: Why It Can Matter More Than IQ. New York: Bantam Books.

Goleman, D. (1998). Working with emotional intelligence. New York: Bantam Books.

Graves, C. W. (1970). Levels of existence: An open system theory of values. Journal of Humanistic Psychology, 10(2), 131–155.

Graves, C. W. (1974). Human nature prepares for a momentous leap. The Futurist, 8(4), 72–87.

Harris, T. A. (1969). I'm OK, You're OK: A Practical Guide to Transactional Analysis. New York, NY: Harper & Row. Colorado Mountain College+1

James, M., & Jongeward, D. (1971). Born to Win: Transactional Analysis with Gestalt Experiments. Reading, MA: Addison-Wesley.

Kelly, G. A. (1955). The psychology of personal constructs (Vols. 1–2). New York: Norton.

Kohlberg, L. (1984). Essays on moral development, Vol. 2: The psychology of moral development. San Francisco: Harper & Row.

Kohut, H. (1971). The Analysis of the Self. New York: International Universities Press.

Late, E., Matres, I., Sendra, A. and Kumpulainen, S. (2024), "Images as data – modelling data interactions in social science and humanities research", Journal of Documentation, Vol. 80 No. 7, pp. 325-345. https://doi.org/10.1108/JD-08-2024-0195

Leontiev, A. N. (1975). Deiatelʹnostʹ. Soznanie. Lichnostʹ [Activity. Consciousness. Personality]. Moscow: Politizdat.

Leontiev, D. A. (1992). Metodika izucheniya tsennostnykh orientatsii [Method for studying value orientations]. Moscow: Vlados.

Leontiev, D. A. (2003). Psychology of Meaning. Moscow: Smysl.

Lewis, A. (2016). Modeling the Humanities: Data Lessons from the World of Education, International Journal of Humanities and Arts Computing, Volume 10, Issue 1, https://doi.org/10.3366/ijhac.2016.0159

Loevinger, J. (1976). Ego development: Conceptions and theories. San Francisco: Jossey-Bass.

Maslow, A. H. (1943). A Theory of Human Motivation. Psychological Review, 50, 370-96.

Pelekh, Y. (2021). Value intelligence: philosophical and methodological perspectives in pedagogical practice. European potential for the development of pedagogical and psychological science: Collective monograph. Riga, Latvia : “Baltija Publishing”, pp. 331-366. ISBN 978-9934-26-144-2

Pelekh, Y., Matviichuk, A. (2024). Value intelligence as a means of installation of theoretical axiology in the modern social and cultural space and in education, Studia z teorii wychowania, T. 15, № 2(47), S. 173-189. ISSN: 2083‒0998, E-ISSN: 2719‒4078 https://sztw.chat.edu.pl/resources/html/cms/SUBSCRIPTION

Perls, F. S. (1969). Gestalt Therapy Verbatim. Lafayette, CA: Real People Press.

Rogers, C. R. (1946). Significant aspects of client-centered therapy. American Psychologist, 1, 415-422.

Rokeach, M. (1973). The nature of human values. Free Press.

Rubinstein, S. L. (1999). Osnovy obshchey psikhologii [Fundamentals of general psychology]. Saint Petersburg: Piter.

Scheler, M. (1973). Formalism in Ethics and Non-Formal Ethics of Values. Evanston, IL: Northwestern University Press.

Schwartz, R. C. (1995). Internal Family Systems Therapy. New York: Guilford Press.

Schwartz, S. H. (2012). An Overview of the Schwartz Theory of Basic Values. Online Readings in Psychology and Culture, 2(1). https://doi.org/10.9707/2307-0919.1116

Spearman, C. (1904). “General Intelligence,” objectively determined and measured. The American Journal of Psychology, 15(2), 201–293.

Stewart, I., & Joines, V. (2012). TA Today: A New Introduction to Transactional Analysis. Nottingham: Lifespace Publishing.

The Bar-On Model of Emotional-Social Intelligence. Available from: https://www.researchgate.net/publication/6509274_The_Bar-On_Model_of_Emotional-Social_Intelligence [accessed Jun 19 2025].

Van Rooy, D. L., & Viswesvaran, C. (2004). Emotional intelligence: A meta-analytic investigation of predictive validity and nomological net. Journal of Vocational Behavior, 65(1), 71–95.

Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Wechsler D. (1958). The Measurement and Appraisal of Adult Intelligence, 4th Edn. Williams & Wilkins Co. [Google Scholar]

Cover Image
Opublikowane
08.12.2025
Dział
Na pograniczu dziedzin
Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Yurii Pelekh, Dr. Nataliia Oksentiuk

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

OŚWIADCZENIE AUTORA:

Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (​https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).

Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji

Jak cytować

Pelekh, Y., & Oksentiuk, N. (2025). Konceptualizacja Modelu Inteligencji Wartości w Ramach Kompleksowej Ramy Naukowo-Innowacyjnej: Podstawy Teoretyczne i Zasady Modelowania. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 14, 259-289. https://doi.org/10.16926/eat.2025.14.15

Podobne artykuły

1-10 z 48

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.