Orientacja sprawcza i wspólnotowa oraz partycypacja społecznamłodzieży w wieku 14–19 lat – raport z badań
- Autor
-
-
- Słowa kluczowe:
- orientacja sprawcza, orientacja wspólnotowa, partycypacja społeczna, odpowiedzialność, działania społeczne, analiza transakcyjna
- Abstrakt
-
Celem artykułu jest przedstawienie wyników badań diagnozujących orientacje sprawcze i wspólnotowe młodych uczniów w wieku 14–19 lat w odniesieniu do partycypacji społecznej młodzieży w działaniach podejmowanych na rzecz ich społeczności. Zaangażowanie i aktywność społeczna członków danej społeczności są jednym z czynników warunkujących jej rozwój. Prezentowane wyniki badań stanowią próbę zbadania znaczenia poczucia sprawstwa dla świadomego, odpowiedzialnego angażowania się w działania i partycypację społeczną wśród uczniów wybranych szkół średnich w średniej wielkości mieście. Przyjęto założenie, że wymiar sprawczości (działania lub ich braku) jako wpływu osoby na wydarzenia może być istotnym aspektem budowania własnego obrazu siebie, postrzegania swojej roli w otaczającym świecie, motywacji do podejmowania określonych działań, ale także rozumienia i interpretowania świata oraz zachodzących w nim zjawisk. Ostatecznie poruszona problematyka wydaje się istotna ze względu na społeczne konsekwencje kształtowania lub niekształtowania przekonania o możliwości konstruowania własnej biografii, a także przekonania o możliwości wpływania na otaczającą rzeczywistość. Wyniki można również odnieść do teorii analizy transakcyjnej Erica Berne’a, w której stan ego Dorosłego umożliwia świadomą, racjonalną ocenę sytuacji i aktywność społeczną, co może przyczynić się do lepszego zrozumienia mechanizmów budowania zaangażowania i odpowiedzialności społecznej wśród młodzieży.
- Pobrania
-
Statystyki pobrań niedostępne.
- Biogramy autorów
- Bibliografia
-
Abele, A. E. (2003). The dynamics of masculine-agentic and feminine-communal traits: Findings from a prospective study. Journal of Personality and Social Psychology, 85(4), 768–776. https://doi.org/10.1037/0022-3514.85.4.768
Andrzejewska, A. (2018). Ekologiczna etyka ze spektrum posthumanizmu. Zarys perspektywy i przypadek ogrodu działkowego. Etyka, 57, 121–136. https://doi.org/10.14394/40
Berne, E. (2008). Dzień dobry… i co dalej? Dom Wydawniczy REBIS.
Bińczyk, E. (2018). Epoka człowieka. Retoryka i marazm. PWN.
Cicognani, E., Zani, B., & Albanesi, C. (2012). Sense of community in adolescence. https://www.researchgate.net/publication/338253717_Sense_of_community_in_adolescence
Chałas, K., & Szewczak, I. (2021). Przygotowanie młodzieży szkolnej do budowania społeczeństwa obywatelskiego. Wydawnictwo KUL.
Donald, A. A., Koolwal, G. B., Annan, J. R., & Falb, K., & Goldstein, M. P. (2017). Measuring women's agency. World Bank. http://documents.worldbank.org/curated/en/333481500385677886
Gallagher, S. (2000). Philosophical conceptions of the self: Implications for cognitive science. Trends in Cognitive Sciences, 4(1), 14–21.
Giroux, H. A., & Witkowski, L. (2010). Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej. Impuls.
Helgeson, V. S. (1993). Implications of agency and communion for patient and spouse adjustment to a first coronary event. Journal of Personality and Social Psychology, 64, 807–816.
Helgeson, V. S. (2003). Gender related traits and health. In J. M. Suls & K. A. Walston (Eds.), Social psychological foundations of health and illness (pp. 367-394). Blackwell Publishing.
Helgeson, V. S., & Fritz, H. (2000). The implications of unmitigated agency and unmitigated communion for domains of problem behavior. Journal of Personality, 68, 1032–1057.
Humeniuk, M. (2024). Prometeusz czy kozioł ofiarny? Człowiek w dyskursie antropocenu a koncepcja mimesis i schematu prześladowczego Rene Girarda – próba refleksji pedagogicznej. Karto-Teka Gdańska, 1(14), 24–42. https://doi.org/10.26881/kg.2024.1.03
Hurault, J. Ch., Broc, G., Crône, L., Tedesco, A., & Brunel, L. (2020). Measuring the Sense of Agency: A French Adaptation and Validation of the Sense of
Agency Scale (F-SoAS). Frontiers in Psychology, 11, Article 584145. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.584145
Jagieła, J. (2011). Transakcyjny kontekst dydaktyki. Podstawy Edukacji, 4, 155.
James, M., & Jongeward, D. (1994). Narodzić się, by wygrać. Analiza transakcyjna na co dzień. Dom Wydawniczy REBIS.
Jones, S. R., de-Wit, L., Fernyhough, Ch., & Meins, E. (2008). A new spin on the
Wheel of Fortune: Priming of action-authorship judgements and relation to psychosis-like experiences. Consciousness and Cognition, 17(3), 576–586. https://doi.org/10.1016/j.concog.2007.08.008
Lardier, D. T., Jr., Opara, I., Cantu, I., Garcia-Reid, P., & Reid, R. J. (2022). The brief sense of community scale: Testing dimensionality and measurement invariance by gender among Hispanic/Latinx youth. Journal of Community
Psychology, 50(1), 409–425. https://doi.org/10.1002/jcop.22585
Łęski, Z. (2016). Duch w maszynie… Kim jest dla nas komputer? Wydawnictwo AJD.
Myszka-Strychalska, L. (2020). Znaczenie poczucia sprawstwa w procesie aktywności i partycypacji społecznej młodzieży. Rocznik Pedagogiczny, 43, 37–61. https://doi.org/10.2478/rp-2020-0003
Melosik, Z. (1998). Wychowanie obywatelskie: nowoczesność, ponowoczesność. (Próba konfrontacji). In Z. Melosik & K. Przyszczypkowski (Eds.), Wychowanie obywatelskie. Studium porównawcze i empiryczne (pp. 54–56). Poznań–Toruń.
Millon-Delsol, Ch. (1995). Zasada pomocniczości (Cz. Porębski, Trans.). Znak.
Nowakowski, P., & Komendziński, T. (2010). Poczucie sprawstwa: wprowadzenie do badań w perspektywie interdyscyplinarnej. In M. Pąchalska & G. E. Kwiatkowska (Eds.), Neuropsychologia a humanistyka (pp. 251–261). Wydawnictwo UMCS.
Pankowska, D. (2001). Nauczyciel w perspektywie analizy transakcyjnej. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Pierzchała, A. (2012). JA w relacji do TY – osobowościowe uwarunkowania pracy nauczyciela. Raport z badań. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika, 21, 97.
Potoczek, A. (2001). Programowanie rozwoju lokalnego i regionalnego jako zadanie samorządu terytorialnego. In A. Potoczek (Ed.), Stymulowanie rozwoju lokalnego – perspektywa społeczna i organizacyjna (p. 10). Regionalny Ośrodek Studiów i Ochrony Środowiska Kulturowego.
Rogoll, R. (1989). Aby być sobą. Wprowadzenie do analizy transakcyjnej. Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Sczesny, S., Nater, C., & Eagly, A. H. (2018). Agency and communion: Their implications for gender stereotypes and gender identities. In Agency and communion in social psychology (pp. 103–116). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203703663-9
Sobczyk, W. (2003). Edukacja ekologiczna i prozdrowotna. WNAP.
Speer, P. W., Peterson, N. A., Armstead, T. L., & Allen, C. T. (2013). The influence of participation, gender and organizational sense of community on psychological empowerment: The moderating effects of income. American Journal of Community Psychology, 51(1–2), 103–113. https://doi.org/10.1007/s10464-012-9547-1
Wereszczyńska, K. (2011). Aktywność – ujęcie teoretyczne w pedagogicznym i psychologicznym zarysie. In E. Smak, K. Wereszczyńska, & M. Ganczarska(Eds.), Wybrane aspekty procesu kształcenia w reformującej się szkole. Opole.
Wawrzyniak-Beszterda, R. (2018). Szkoła w doświadczeniach biograficznychnuczniów. In J. Modrzewski, A. Matysiak-Błaszczyk, & E. Włodarczyk (Eds.), Środowiska uczestnictwa społecznego jednostek, kategorii i grup (doświadczenia socjalizacyjne i biograficzne) (pp. 465–476). Wydawnictwo UAM.
Whitson, J. A., & Galinsky, A. D. (2008). Lacking control increases illusory pattern perception. Science, 322(5898), 115–117. https://doi.org/10.1126/science.1159845
Wieczorek, Z. (2013). Socjopedagogiczne implikacje analizy transakcyjnej w obszarze badań nad aktywnością społeczną. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 2, 101–114. https://orcid.org/0000-0001-5239-2171
Wojciszke, B., & Cieślak, M. (2014). Orientacja sprawcza i wspólnotowa, a wybrane aspekty funkcjonowania zdrowotnego i społecznego. Psychologia Społeczna, 9(3[30]), 285–297. https://doi.org/10.7366/1896180020143002
Valås, H. (2001). Learned helplessness and psychological adjustment: Effects of age, gender and academic achievement. Scandinavian Journal of Educational Research, 45(1), 71–90. https://doi.org/10.1080/00313830020042689
Zimmerman, L. A., Li, M., Moreau, C., Wilopo, S., & Blum, R. (2019). Measuring agency as a dimension of empowerment among young adolescents globally; findings from the Global Early Adolescent Study. SSM – Population Health, 8, 100454. https://doi.org/10.1016/j.ssmph.2019.100454
- Pobrania
- Opublikowane
- 08.12.2025
- Numer
- Nr 14 (2025)
- Dział
- Raporty z badań
- Licencja
-
Prawa autorskie (c) 2025 Edyta Halista-Telus, Iwona Zychowicz

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
OŚWIADCZENIE AUTORA:
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji
Jak cytować
Podobne artykuły
- Jarosław Jagieła, Psychopedagogika samorealizacji i autonomii, czyli o związkach koncepcji humanistycznych z edukacyjną analizą transakcyjną (cz. 4) * , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 8 (2019)
- Katarzyna Adamczyk, Sztuczna inteligencja w edukacji medialnej: potencjał, wyzwania i perspektywy , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 14 (2025)
- Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, Metoda ustawień systemowych rodziny według Berta Hellingera w optyce analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Jarosław Jagieła, dr hab. prof. UJD, Terapia Pisania Ról , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
- Dorota Gębuś, dr, Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, Nadanie imienia – początek biografii a skrypt , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 5 (2016)
- Adam Bekier, Integrative approach in transactional analysis as a theory and method in psychotherapy , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Zbigniew Łęski, The Profile of Ego States and Experiencing Positive and Negative Feelings in the Context of Vulnerability to Cyber Threats. , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Jan Kornaj, Rozwój psychoterapii psychoz w Analizie Transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 14 (2025)
- Sławomir Kania, Efektywność i nieefektywność trening kompetencji społecznych w profilaktyce zachowań agresywnych dzieci i młodzieży – w kierunku profilaktyki evidence-based practice , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 10 (2021)
- Justyna Józefowicz, Skuteczna szkoła w kryzysie COVID-19 , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 10 (2021)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.
