Studying pedagogical theories. The perspective of Pedagogy students from Jan Długosz University in Częstochowa.
- Autor
-
-
Monika Adamska-Staroń
Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie
-
- Słowa kluczowe:
- teoria, teorie pedagogiczne, hermeneutyka pedagogiczna, studenci
- Abstrakt
-
Studiowanie teorii pedagogicznych. Perspektywa studentów pedagogiki Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie
Celem niniejszego artykułu jest zaprezentowanie wyników badań własnych, koncentrujących się wokół sensów i znaczeń nadawanych przez studentów pedagogiki UJD studiowaniu pedagogicznych teorii. Teorie (prądy, kierunki) pedagogiczne jako jeden z obszarów badań pedagogiki są dla badacza z wielu powodów interesujące. Obszar ten wyróżnia duża różnorodność, rozmaite dylematy czy kontrowersje. Różnorodność mobilizuje badacza, ale także studenta pedagogiki do zwielokrotnienia swojej aktywności poznawczej. Odkrywanie tego świata, poznawanie i rozumienie przypisywanych mu sensów i znaczeń mieści się w obszarze pedagogicznych poszukiwań, których kierunek wyznacza, m.in. obrana przeze mnie hermeneutyczna podróż (hermeneutyczna metoda wraz z odpowiadającymi jej opisowo – interpretacyjnymi analizami). Wybór takiej ścieżki badawczej jest wynikiem postawionego przeze mnie celu badania, przedmiotu i problematyki badawczej.
- Pobrania
-
Statystyki pobrań niedostępne.
- Biogram autora
- Bibliografia
-
Ablewicz, K. (2003). Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antropologicznej: Studium sytuacji wychowawczej. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/165637
Adamska-Staroń, M., Piasecka, M., & Łukasik, B. (2007). Inny sposób myślenia o edukacji: Metaforyczne narracje. Oficyna Wydawnicza Impuls.
Adamska-Staroń, M., & Łukasik, B. (2012). Hermeneutyka pedagogiczna jako orientacja metodologiczna. In A. Gofron & A. Kozerska (Eds.), Podstawy edukacji. Propozycje metodologiczne (pp. 119–138). Oficyna Wydawnicza Impuls.
Adamska-Staroń, M. (2018). Edukacyjne konteksty rockowych narracji. Perspektywa teoretyczno-badawcze. Difin
Dilthey, W. (2004). Budowa świata historycznego w naukach humanistycznych. Wydawnictwo słowo/obraz terytoria.
Folkierska, A. (1995). Kształcąca funkcja pytania. Perspektywa hermeneutyczna. In J. Rutkowiak (Ed.), Odmiany myślenia o edukacji. Wydawnictwo Impuls.
Heidegger, M. (1994). Bycie i czas. PWN.
Gadamer, H. G. (1993). Prawda i metoda. Inter esse.
Gadamer, H. G. (1979). Rozum, słowo, dzieje. Szkice wybrane. PIW.
Gadamer, H.-G. (1985). Hermeneutyka a filozofia praktyczna. Studia Filozoficzne, (1), 21–22.
Hałas, E. (1991). Znaczenia i wartości społeczne: O socjologii Floriana Znanieckiego. Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Hejnicka-Bezwińska, T. (1997). Tożsamość pedagogiki: Od ortodoksji ku heterogeniczności. Wydawnictwo 69.
Jakubowski, W. (2006). Edukacja w świecie kultury popularnej. Oficyna Wydawnicza Impuls.
Jankowska, D. (2001). Teoria wiedzy i nauki Floriana Znanieckiego – w świetle współczesnych dyskusji nad możliwościami naukowego poznania. W A. Bogaj (Red.), Rozwój pedagogiki ogólnej: Inspiracje i ograniczenia kulturowe oraz poznawcze (pp. 182–190). Wydawnictwo Instytutu Badań Edukacyjnych.
Kawecki, I. (1996). Etnografia i szkoła. Impuls.
Krüger, H. H. (2002). Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu. GWP.
Kwieciński, Z. (1996). Dziesięciościan edukacji. In T. Jaworska & R. Leppert (Eds.), Wprowadzenie do pedagogiki: Wybór tekstów (pp. 31–39). Oficyna Wydawnicza Impuls.
Łukasik, B., & Adamska-Staroń, M. (2015). Twórczy potencjał edukacyjnych spotkań akademickich. Pedagogika, 24, 171–184.
Łukaszewicz, R. (2011). O wielości rozumienia edukacji i wyższości pytań nad odpowiedziami. Przegląd Pedagogiczny, (1), 9–20.
Melosik, Z. (2013). Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności. Impuls.
Melosik, Z. (2019.) Pasja i tożsamość naukowca. O władzy i wolności umysłu. Wydawnictwo Naukowe UAM.
Milerski, B. (2011). Hermeneutyka pedagogiczna. Perspektywy pedagogiki religii. Wydawnictwo Naukowe Chat.
Reut, M. (1995). Nauka, pytanie i dialog: Wstęp do analizy hermeneutycznej koncepcji uniwersalności rozumienia. Acta Universitatis Wratislaviensis: Prace Pedagogiczne, (1747), 108–120.
Ricoeur, P. (1989). Język, tekst, interpretacja, Państwowy Instytut Wydawniczy.
Rubacha, K. (2005). Budowanie teorii pedagogicznych. In Z. Kwieciński, B. Śliwerski (Eds.), Pedagogika. Podręcznik akademicki (pp. 59-67). PWN.
Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne
Rutkowiak, J. (1996). Wielość języków w pedagogice. In T. Jaworska, R. Leppert (Eds.), Wprowadzenie do pedagogiki (pp. 13-29). Impuls.
Sawicki, M. (1996). Hermeneutyka pedagogiczna. Semper.
Sawicki, K. (2012). Propozycja aplikacji metody fenomenologiczno-hermeneutycznej w pedagogicznych badaniach rzeczywistości wychowawczej. Scripta Philosophica. Zeszyty Naukowe Doktorantów Wydziału Filozofii KUL, 1, 75–91.
Szahaj, A. (1994). Teksty na wolności. In T. Kostryko (Ed.), Dokąd zmierza współczesna humanistyka. Instytut Kultury.
Śliwerski, B. (1998). Współczesne teorie i nurty wychowania. Impuls.
Śliwerski, B. (2011). Współczesna myśl pedagogiczna. Znaczenia, klasyfikacje, badania. Impuls.
Śliwerski, B. (2012). Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości. Impuls.
Śliwerski, B. (2018). Pedagogika ogólna w ponowoczesnym świecie. Forum Pedagogiczne, 8(1), 21–41. https://doi.org/10.21697/fp.2018.1.02
Śliwerski, B. (2019). Pedagogika jako nauka. In Z. Kwieciński & B. Śliwerski (Eds.), Pedagogika: Podręcznik akademicki (pp. 15–38). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Such J. (1975). Problemy weryfikacji wiedzy. PWN.
Such, J., Szcześniak, M. (1999). Filozofia nauki. Wydawnictwo UAM.
Znaniecki, F. (1974). Ludzie teraźniejsi a cywilizacja przyszłości. Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Pobrania
- Opublikowane
- 30.12.2024
- Numer
- Nr 13 (2024)
- Dział
- Na pograniczu dziedzin
- Licencja
-
Prawa autorskie (c) 2024 Monika Adamska-Staroń

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
OŚWIADCZENIE AUTORA:
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji
Jak cytować
Podobne artykuły
- Katarzyna Nowak, DZIECKO i DOROSŁY w relacji - o rozwoju i stanach JA , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 8 (2019)
- Sylwia Galanciak, Marek Siwicki, Pandemia jako impuls dla refleksji studentów pedagogiki - w świetle analizy jakościowej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 10 (2021)
- Grażyna Cęcelek, Technologia informacyjna ważnym narzędziem współczesnego kształcenia ustawicznego , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Dorota Anna Siemieniecka, Komunikatory w zdalnym kształceniu- wskazania dla praktyki edukacyjnej w sytuacji Koronawirusa COVID-19 – raport z badań pilotażowych , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Amanda Lacy, Integrowanie koncepcji AT w spotkaniach zespołu za pomocą metod mikrolearningu , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Anna Pierzchała, Emotional Intelligence and Reflexivity vs. Passivity in the Perspective of Transactional Analysis: A Research Report , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Małgorzata Bereźnicka, dr, Użyteczność edukacyjnej analizy transakcyjnej w kształtowaniu kultury pedagogicznej rodziców , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 5 (2016)
- Jarosław Jagieła, dr hab. prof. AJD, [rec.] J. Mróz, K. Kaleta (red.), Umiejętności psychologiczno-pedagogiczne w pracy nauczyciela , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 2 (2013)
- Zbigniew Wieczorek, dr, Socjopedagogiczne implikacje analizy transakcyjnej w obszarze badań nad aktywnością społeczną , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 2 (2013)
- Zbigniew Łęski, dr, Transakcje nauczyciel-uczeń w wybranych teoriach dydaktycznych , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 1 (2012)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.
