The Profile of Ego States and the Experience of Positive and Negative Emotions in the Context of Cyber Threat Vulnerability
DOI:
https://doi.org/10.16926/eat.2024.13.08Słowa kluczowe:
analiza tranaskcyjna, stany Ja, cechy afektywne, emocje, cyberbezpieczeństwoAbstrakt
Profil stanów Ja a przeżywanie uczuć pozytywnych i negatywnych w kontekście podatności na cyberzagrożenia.
Gwałtowny rozwój technologiczny przynosi nowe możliwości oraz nowe wyzwania. Wśród problemów, które pojawiły się wraz z rozwojem komputerów i Internetu, czołowe miejsce zajmują zagadnienia cyberbezpieczeństwa. Można je analizować z wielu punktów widzenia, na wielu różnych płaszczyznach i w odniesieniu do różnych, często nieporównywalnych skal oddziaływania. Inaczej trzeba podejść do zabezpieczenia przed nieodpowiednimi treściami w odniesieniu do dorosłych a inaczej do nieletnich użytkowników Internetu. Czymś innym będzie zabezpieczenie przed atakami cyberprzestępców urządzeń osobistych, a czymś innym infrastruktury należącej do firm i instytucji. Dla informatyki istotne będzie przede wszystkim stosowanie odpowiedniego oprogramowania zabezpieczającego komputery oraz sieci. Z perspektywy nauk społecznych w pierwszej kolejności patrzy się na człowieka – użytkownika nowych technologii. To przede wszystkim od jego cech, skłonności, wiedzy i umiejętności zależy efektywność wprowadzonych rozwiązań technicznych. Cyberbezpieczeństwo jawi się tym samym jako problem interdyscyplinarny, w którym równie istotne są kwestie technologii i oprogramowania, jak kwestie osobowościowe, społeczne i edukacyjne.
W niniejszym artykule opisano wyniki badań własnych autora, w których dokonano analizy profilu stanów Ja użytkowników komputera oraz jego tendencji do przeżywania uczuć pozytywnych i negatywnych, w kontekście jego ewentualnej podatności na cyberzagrożenia.
Downloads
Bibliografia
Ajayi, T. M. (2022). Discursive-manipulative strategies in scam emails and SMS: The Nigerian perspective. Lodz Papers in Pragmatics, 18(1), 175-195. https://doi.org/10.1515/lpp-2022-0008
Albladi, S. M., & Weir, G. R. S. (2017). Personality traits and cyber-attack victimisation: Multiple mediation analysis. 2017 Internet of Things Business Models, Users, and Networks, 1-6. https://doi.org/10.1109/CTTE.2017.8260932
Alevizopoulou, S., Koloveas, P., Tryfonopoulos, C., & Raftopoulou, P. (2021). Social media monitoring for IoT cyber-threats. W 2021 IEEE International Conference on Cyber Security and Resilience (CSR), Workshop on Data Science for Cyber Security (DS4CS @ IEEE CSR), Rhodes, Greece, July. IEEE.
Bada, M., & Nurse, J. R. C. (2020). The social and psychological impact of cyberattacks. W V. Benson & J. Mcalaney (Eds.), Emerging cyber threats and cognitive vulnerabilities (ss. 73–92). Academic Press. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-816203-3.00004-6
Benavides-Astudillo, E., Silva-Ordoñez, L., Rocohano-Rámos, R., Fuertes, W., Fernández-Peña, F., Sanchez-Gordon, S., & Bastidas-Chalan, R. (2022). Analysis of vulnerabilities associated with social engineering attacks based on user behavior. W M. Botto-Tobar, S. Montes León, P. Torres-Carrión, M. Zambrano Vizuete, & B. Durakovic (Eds.), Applied Technologies. ICAT 2021. Communications in Computer and Information Science (Vol. 1535). Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-03884-6_26
Berne E. (2005). Dzień dobry i co dalej. Poznań: Rebis
Brzozowski P. (2010). Skala uczuć pozytywnych i negatywnych SUPIN. Polska adaptacja skali PANAS Davida Watsona i Lee Anny Clark. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego
Castells M. (2003). Galaktyka Internetu. Poznań: Rebis
Dave, D., Sawhney, G., Aggarwal, P., Silswal, N., & Khut, D. (2023). The new frontier of cybersecurity: Emerging threats and innovations. 2023 29th International Conference on Telecommunications (ICT), 1-6. https://doi.org/10.48550/arXiv.2311.02630
Dunn Cavelty, M., Eriksen, C., & Scharte, B. (2023). Making cyber security more resilient: Adding social considerations to technological fixes. Journal of Risk Research, 26(7), 801-814. https://doi.org/10.1080/13669877.2023.2208146
Fredrickson, B. L. (2001). The role of positive emotions in positive psychology: The broaden-and-build theory of positive emotions. American Psychologist, 56(3), 218–226. https://doi.org/10.1037/0003-066X.56.3.218
Gross, J.J. (2002), Emotion regulation: Affective, cognitive, and social consequences. Psychophysiology, 39: 281-291. https://doi.org/10.1017/S0048577201393198
Hemphill, J. F. (2003). Interpreting the Magnitudes of Correlation Coefficients. American Psychologist, 58(1), 78-79. https://doi.org/10.1037/0003-066X.58.1.78
Łęski, Z. (2016). Duch w maszynie… Kim jest dla nas komputer? Charakterystyka relacji w języku analizy transakcyjnej. Częstochowa: Wydawnictwo AJD w Częstochowie.
Łęski, Z., Kurkowski, M., Gozdecki, B., & Steingartner, W. (2024). Czy można zakochać się w Jessice? — czyli o Nigeryjskim Przekręcie z perspektywy Analizy Transakcyjnej. Przegląd Policyjny, 152(4), 249-261. https://doi.org/10.5604/01.3001.0054.4340
Martowska K. (2012). Lista przymiotnikowa ACL. Harrison G. Gough, Alfred B. Heilburn, Jr. Polska normalizacja. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Nunnally, J. C., & Bernstein, I. H. (1994). Psychometric theory (3rd ed.). New York: McGraw-Hill.
Pierzchała A. (2010). Rodzic, Dorosły, Dziecko – jak można opisać komunikację na forach internetowych. W M. Sokołowski (red.). Oblicza Internetu. (Re)definiowanie sieci. Elbląg: Wydawnictwo PWSZ w Elblągu
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68–78. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.68
Sanders, B. G., Dowland, P. S., & Furnell, S. (2009). An assessment of people’s vulnerabilities in relation to personal and sensitive data. W Advances in Communications, Computing, Networks and Security: Proceedings of the MSc/MRes programmes from the School of Computing, Communications and Electronics, 2007-2008 (Vol. 6, p. 124). University of Plymouth.
Stevart, I., Joines, V. (2016). Analiza transakcyjna dzisiaj. Poznań: Rebis
Tugade, M.M., Fredricson, B.L. (2007). Regulation of positive emotions: emotion regulation strategies that promote resilence. Journal of Happiness Studies, (2007)8, 311-333. DOI: 10.1007/s10902-006-9015-4.
Wieczorek, Z. (2017). Język zmiany w analizie transakcyjnej. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 6,145–156. DOI: 10.16926/eat.2017.06.09
Žvelc, G. (2010). Relational schemas theory and transactional analysis. Transactional Analysis Journal, 40(1), 8-17. https://doi.org/10.1177/036215371004000103
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Zbigniew Łęski
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji