Disability in the perception of students. Results of research on attitudes toward people with disabilities
- Autor
-
-
- Słowa kluczowe:
- Słowa kluczowe: postawy wobec osób z niepełnosprawnością, studenci kierunków pedagogicznych, studenci kierunków niepedagogicznych
- Abstrakt
-
Niepełnosprawność w percepcji studentów. Wyniki badań nad postawami wobec osób z niepełnosprawnością
Celem prezentowanego artykułu jest ukazanie wybranych wyników badań dotyczących postrzegania osób niepełnosprawnych i postaw wobec tej grupy deklarowanych przez studentów kierunków pedagogicznych i niepedagogicznych.
Prezentowane badania przeprowadzono w grupie 110 osób, podzielonych na dwie równoliczne podgrupy: 55 studentów kierunków pedagogicznych i 55 studentów kierunków niepedagogicznych. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego oraz technikę ankietową z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety. Przedstawione badanie pilotażowe pozwala na sformułowanie następujących wniosków:
1. Większość badanych studentów pozytywnie postrzega osoby z niepełnosprawnością i wykazuje wobec nich pozytywne postawy społeczne, przy czym postawy ambiwalentne występują istotnie rzadziej. Pojawiają się również nieliczne deklaracje negatywne, ale są one stosunkowo rzadkie.
2. Różnice pomiędzy studentami kierunków pedagogicznych i niepedagogicznych w zakresie postaw wobec osób niepełnosprawnych są stosunkowo niewielkie i generalnie nieistotne statystycznie. Istotność statystyczną stwierdzono tylko w jednym przypadku, dotyczącym emocjonalnych i wolicjonalnych komponentów negatywnych postaw (w szczególności przekonania, że osoby niepełnosprawne są „ciężarem” dla rodziny i społeczeństwa). Sytuacja ta wymaga dalszej analizy.
3. Można przypuszczać, że deklarowane przez studentów postawy wobec osób z niepełnosprawnością są związane z różnymi innymi czynnikami, które wpływają na ich ogólną percepcję społeczną, zinternalizowane wzorce zachowań interpersonalnych oraz, co najważniejsze, bezpośrednie interakcje z osobami z niepełnosprawnością. - Pobrania
-
Statystyki pobrań niedostępne.
- Biogram autora
- Bibliografia
-
Aronson, E., Wilson, T. D., & Akert, R. M. (1997). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Wydawnictwo ZYSK i S-KA.
Chan, M., & Zoellick, R. B. (2013). Światowy raport o niepełnosprawności WHO. In Niepełnosprawność - zagadnienia, problemy, rozwiązania, Nr I(6).
Gazdulska, M. (2008). Postawy społeczeństwa wobec osób z niepełnosprawnościami w ujęciu historycznym i współczesnym. Seminare. Poszukiwania naukowe, 25, 281–288.
Gąciarz, B. (2014). Integracja społeczna osób niepełnosprawnych jako wyzwanie dla nauki i praktyki społecznej. Studia Socjologiczne, 2(213), 7–14.
Kazanowski, Z. (2015). Społeczny wymiar współczesnej koncepcji niepełnosprawności intelektualnej. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio J - Paedagogia, 28(1), 33–43. https://doi.org/10.17951/j.2015.28.1.33
Kirenko, J. (2007). Indywidualna i społeczna percepcja niepełnosprawności. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
Larkowa, H. (1970). Postawy otoczenia wobec inwalidów. Warszawa: PZWL.
Marszałek, L. (2023). Społeczny kontekst niepełnosprawności. Seminare. Poszukiwania naukowe, 24, 339–353. https://doi.org/10.21852/sem.2007.24.25
Mika, S. (1972). Wstęp do psychologii społecznej. Warszawa: PWN.
Ostrowska, A. (2015). Niepełnosprawni w społeczeństwie 1993-2013. Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.
Segiet, K. (2015). Rodzina jako przestrzeń życia (dla) współczesnej młodzieży. W K. Segiet (Red.), Młodzież w dobie przemian społeczno-kulturowych (s. 35–45). Wydawnictwo Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
CBOS. (2007). Postawy wobec osób niepełnosprawnych. Komunikat z badań (BS/169/2007). https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2007/K_169_07.PDF
Sękowski, A. E. (1994). Psychospołeczne determinanty postaw wobec inwalidów. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
Tomczyszyn, D., Pańczuk, A., & Szepeluk, A. (2022). Postawy studentów wobec osób z niepełnosprawnościami. Niepełnosprawność i rehabilitacja, 2, 33–48. https://doi.org/10.15290/cnisk.2024.02.17.08
- Pobrania
- Opublikowane
- 30.12.2024
- Numer
- Nr 13 (2024)
- Dział
- Na pograniczu dziedzin
- Licencja
-
Prawa autorskie (c) 2024 Beata Górnicka
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
OŚWIADCZENIE AUTORA:
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji
Jak cytować
Podobne artykuły
- Ewa Wysocka, dr hab. prof. UŚ, Joanna Góźdź, mgr, Postawy życiowe młodzieży licealnej i ich wybrane – społeczno-demograficzne – korelaty , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 2 (2013)
- Daniel Kukla, Mirosław Mielczarek, Podejście studentów pedagogiki do konstruowania własnej kariery zawodowej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 11 (2022)
- Beata Cytowska, Socio-psychological contexts of taking on the role of employee by adults with intellectual disabilities , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Joanna Doroszuk, Between Parents and Teachers? – A Pilot Study on the Relationship between Parents of Children with Disabilities and Teachers , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Zbigniew Wieczorek, [rec.] Widawska E., Pierzchała A. (2020). Kwestionariusz Potrzeb Edukacyjnych (KPE). Podręcznik Pracowni Narzędzi Badawczych Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN. Przegląd Badań Edukacyjnych, 30a (wydanie specjalne), ss. 45 , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Marika Oracz, Kinga Tworzowska, Paulina Jędrczyk, Anna Pierzchała, Marzenia osób dorosłych. Pierwszy etap charakterystyki z wykorzystaniem analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 11 (2022)
- Zbigniew Chodkowski, Poczucie skuteczności w opinii badanych studentów rzeszowskich uczelni , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 11 (2022)
- Natalia Pendziałek, Doświadczenie groomingu w perspektywie „cyfrowych tubylców” , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 12 (2023)
- Sławomir Kania, Kształtowanie skryptu w kulturze szkoły jako zapobieganie zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży - w kierunku profilaktyki pozytywnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 8 (2019)
- Zbigniew Ledóchowski, dr, Rola sztuki programowania w kształceniu informatycznym , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.