Interdisciplinarity , disability and inclusion: knowing to educate
- Autor
-
-
- Słowa kluczowe:
- Słowa kluczowe: interdyscyplinarność; transdyscyplinarność; aktywacja neuronów; trening poznawczo-motoryczny; włączenie
- Abstrakt
-
Interdyscyplinarność, niepełnosprawność i inkluzja: wiedza w służbie edukacj
Niniejszy artykuł analizuje instytucję interdyscyplinarności w kontekście Treningu Poznawczo-Motorycznego, wykorzystując narzędzia epistemiczne do refleksji nad zagadnieniami związanymi z interdyscyplinarnością, niepełnosprawnością, włączeniem oraz koncepcją "Wiedzieć, aby edukować". Celem badania jest refleksja nad: a) złożoną siecią, która wspiera włączenie i ewolucję naukową; b) epistemologicznymi aspektami ożywiania złożonego procesu poznawczego; c) sposobem, w jaki transdyscyplinarność łączy neuroaktywację, Trening Poznawczo-Motoryczny i włączenie, wyrażonym aforyzmem "Wiedzieć, aby edukować". W szczególności podkreślono potrzebę istnienia złożonego podłoża epistemicznego, które umożliwi dynamizację transdyscyplinarności w wymiarze inkluzywnym, nieodłącznie związanym z procesem humanizacji
- Pobrania
-
Statystyki pobrań niedostępne.
- Biogram autora
- Bibliografia
-
Anderson, K., & Meyer, J. (2017). Interdisciplinarity and inclusion: Promoting the diversity of knowledge and people. Interdisciplinary Journal Studies, 2(1), 45-58.
Banks, J. A., et al. (2008). Interdisciplinary learning: Process and results. Educational Research Quarterly, 31(3), 36-47.
Choi, M., & Rainey, H. G. (2010). Promote organizational inclusion settings: A multilevel approach. Public Administration Review, 70(2), 297-308.
Crispiani, P. (2001). Pedagogia clinica – La pedagogia sul campo, tra scienza e professione. Junior.
Crispiani, P. (2015). The Crispian Method: Dyslexia syndrome, dyspraxia and executive disorders. In T. Żółkowska, J. Buława-Halasz, & K. Kaliszewska (Eds.), Disability: Premises and conclusion (pp. 11–28). Wydawnictwo Naukowe Minerwa.
Crispiani, P. (2019). Ippocrate pedagogico: Manuale professionale di pedagogia speciale della abilitazione e riabilitazione. Itard.
Crispiani, P., & Palmieri, E. (2017). Dyslexia and Champion L.I.R.M: Outcomes of a research study based on treatment of cross patterns. Asia Pacific Journal of Developmental Differences, 4(2), 195–211.
Crispiani, P., & Palmieri, E. (2023). Champion pressing: Special intensive practices of cognitive motor training. Text revision. Itard.
Crispiani, P., & Pellegrini, S. (2004). E. Morin e l'educazione complessa. Macerata: Università degli Studi di Macerata.
Crispiani, P., & Pellegrini, S. (Eds.). (2016). Le vie della pedagogia: tra linguaggi, ambiente e tecnologie. Macerata: EUM, Edizioni Università di Macerata.
Crispiani, P., Mountstephen, M., & Palmieri, E. (2019). Early markers of executive functions and their relation to dyslexia: Cross patterns and the level of initial activation. Asia Pacific Journal of Developmental Differences, 6(1), 115–126.
de Ajuriaguerra, J. (1980). Manuel de psychiatrie de l'enfant. Masson.
Diamond, A. (2015). Effects of physical exercise on executive functions: Going beyond simply moving to moving with thought. Annals of Sports Medicine and Research, 2(1), 1011.
Frauenfelder, E. (1994). Pedagogia e biologia: Una possibile "alleanza". Liguori Editore.
Gupta, R. K. (2019). Integration, interdisciplinarity and inclusion: A framework for action. Journal of Applied Social Sciences, 12(4), 213-226.
Johnson, R. (2021). Achieving global well-being through interdisciplinarity and inclusion. Journal of Global Studies, 14(3), 129-142.
Jones, L. (2016). Inclusion as social justice: Perspectives from educational theory. Philosophy and Theory of Education, 48(6), 567-579.
Jones, S., & Miles, B. (2020). Interdisciplinary approaches to inclusion: Challenges and opportunities. International Journal of Inclusive Education, 24(5), 633-647.
Klein, J. T. (2010). Interdisciplinarity: History, theory and practice. Wayne State University Press, 231-325.
Morin, E. (2000). La testa ben fatta: Riforma dell'insegnamento e riforma del pensiero. Raffaello Cortina Editore.
Morin, E. (2001). I sette saperi necessari all'educazione del futuro. Raffaello Cortina Editore.
Morin, E. (2007). Il metodo 3: La conoscenza della conoscenza. Raffaello Cortina Editore.
Pellegrini, S. (2023). Cultura e scuola in Edgar Morin. Istituto Itard.
Pichierri, G., Wolf, P., Murer, K., & de Bruin, E. D. (2011). Cognitive and cognitive-motor interventions affecting physical functioning: A systematic review. BMC Geriatrics, 11(1), 29. https://doi.org/10.1186/1471-2318-11-29
Rivoltella, P. C. (2012). Neurodidattica. Insegnare al cervello che apprende. Raffaello Cortina Editore.
Schaefer, S., & Schumacher, V. (2011). The interaction between cognitive and motor function in healthy older adults: Results of dual-task studies and implications for intervention. Gerontology, 57(3), 239-246.
Smith, E., et al. (2018). Interdisciplinarity in action: Moving forward theory and practice. Oxford: Oxford University Press, 7-34.
Taylor, M. (2014). Inclusion and diversity: Key concepts and debates. Wise Publications.
Thomas, R. M. (1995). Inclusive education: Theory, policy and practice. Routledge.
Villanova, M., & Lacerenza, R. (2023). Bioeducation, neuropedagogy epic and amazement. In S. Pellegrini (Ed.), KNOW X(for) EDUCATE: Disorder and pedagogical complexity. Editore Itard.
Voelcker-Rehage, C., & Niemann, C. (2013). Structural and functional brain changes related to different types of physical activity across the life span. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 37(9 Pt B), 2268–2295. https://doi.org/10.1016/j.neubiorev.2013.01.028
- Pobrania
- Opublikowane
- 30.12.2024
- Numer
- Nr 13 (2024)
- Dział
- Na pograniczu dziedzin
- Licencja
-
Prawa autorskie (c) 2024 Pellegrini Sara

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
OŚWIADCZENIE AUTORA:
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji
Jak cytować
Podobne artykuły
- Anna Pierzchała, Sytuacja rodzinna w okresie dzieciństwa i dorastania a działania skryptowe w ujęciu analizy transakcyjnej. Raport z badań , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 11 (2022)
- Adrianna Sarnat-Ciastko, Katarzyna Nowak, Poziom resilience uczniów biorących udział w pilotażu programu profilaktycznego „ISKRA Odporności” , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 11 (2022)
- Piotr Przybylski, Lidia Cierpiałkowska, Dominika Rusnak, Zaburzenia osobowości a stany Ja – mediująca rola zdolności do mentalizacji , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 12 (2023)
- Katarzyna Nowak, Postawy egzystencjalne młodzieży akademickiej w postpandemicznym społeczeństwie cyfrowym , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 12 (2023)
- Sabina Pawlik, Osobiste i społeczne wymiary działalności teatralnej osób ze spektrum autyzmu na przykładzie grupy teatralnej „Autentyczni Artyści” , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Katarzyna Nowak, DZIECKO i DOROSŁY w relacji - o rozwoju i stanach JA , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 8 (2019)
- Piotr Toczyski, Potential of Educational Transactional Analysis for Human Rights Education , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Olena Bocharova, [rec.] Iveta Kovalčíková, Joanna Miecznik-Warda (2022). Szybkość motoryczna i szybkość umysłowa jako wyznaczniki szkolnych osiągnięć ucznia. Kraków: Wydawnictwo: Petrus, ss.220 , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 12 (2023)
- Zbigniew Wieczorek, dr, „Lustereczko, powiedz przecie...”, czyli analiza transakcyjna i neurony lustrzane , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 1 (2012)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.
