Podejście studentów pedagogiki do konstruowania własnej kariery zawodowej
- Autor
-
-
Daniel Kukla
Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie -
Mirosław Mielczarek
Uniwersytet Humanistyczno-Ekonomiczny w Łodzi
-
- Słowa kluczowe:
- kariera zawodowa, konstruowanie kariery zawodowej, praca, teoria konstrukcji kariery M. L. Savickas’a, studenci pedagogiki
- Abstrakt
-
Prezentowany artykuł składa się z typowej triady dla artykułów zawierających raport z badań. W części pierwszej przedstawiono teoretyczne podejście do konstruowania kariery zawodowej. W tym względzie bazowano na torii konstrukcji M. L. Savickas’a. Druga część artykułu opisuje metodologię podjętych badań własnych, których przedmiotem było konstruowanie kariery zawodowej przez studentów pedagogiki. Z kolei celem badań uczyniono poznaniu poglądów studentów pedagogiki wokół kwestii konstruowania kariery zawodowej. Postępowanie badawcze miało dać odpowiedź na pytanie: jakie podejście do konstruowania własnej kariery zawodowej prezentują studenci pedagogiki? Odpowiedzi na przyjęty problem badawczy dostarczyła metoda w postaci jakościowej analizy treści, do której skonstruowano autorskie narzędzie badawcze. Badania zostały osadzone w nurcie metodologii jakościowej, utożsamianej z paradygmatem interpretatywnym. Ostatnia część artykułu zawiera wyniki badań własnych, z których, m.in. wynika, że niektórzy studenci pedagogiki łączyli swoją karierę zawodową z pracą nauczyciela/pedagoga.
- Pobrania
-
Statystyki pobrań niedostępne.
- Bibliografia
-
Bańka, A. (2014). Bezdecyzyjność kariery jako psychospołeczny wzór tranzycji do dorosłości: Konstrukcja i charakterystyka psychometryczna. Skali Decyzyjności Kariery. Czasopismo Psychologiczne – Psychological Journal, 20(2), 237–246.
Creswell, J.W. (2013). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Cybal-Michalska, A. (2015). (Meta)analityczna wartość założeń teorii karieryprzyczynek do dyskusji na temat teorii konstrukcji kariery Marka L. Savickasa. Studia Poradoznawcze, 4, 52–63.
Goriszowski, W. (2006). Podstawy metodologiczne badań pedagogicznych. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP.
Guzik-Tkacz, M. (2011). Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Hsieh, H.F., Shannon, E. (2005). Three Approaches to Qualitative Content Analysis. Qualitative Health Research, 15(9), 1277–1288.
Kukla, D., Mielczarek, M. (2019). Orientacje zawodowe młodzieży niedostosowanej społecznie wobec kariery zawodowej. Szkoła – Zawód – Praca, 17, 259–274.
Kukla, D., Mielczarek, M. (2021). Predyspozycje zawodowe młodzieży niedostosowanej społecznie. Przyczynek do planowania samodzielności zawodowej. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 1(112), 177–188.
Maree, J.G. (2010). Brief Overview of the Advancement of Postmodern Approaches to Career Counselings. Journal for Psychology in Africa, 20(3), 363–376.
Minta, J. (2012). Od aktora do autora. Wspieranie młodzieży w konstruowaniu własnej kariery. Warszawa: Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej.
Piróg, D. (2018). Kariera zawodowa nauczycieli w warunkach przemian w systemie edukacji: zarys stanu badań. Przedsiębiorczość – Edukacja, 14, 495–509.
Savickas, M.L. (2004). The Theory and Practice of Career Construction. In: S.D. Brown, R.W. Lent (ed.), Career development and counseling. PuttingTheory and Research to Work (pp. 42–70). New Jersey: John Wiley & Sons.
Savickas, M.L. (2012). Life Design: A Paradigm for Career Intervention in the 21st
Century. Journal of Counseling & Development, 90, 311–352.
Wiatrowski, Z. (2000). Podstawy pedagogiki pracy. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP.
Wiatrowski, Z. (2009). Dorastanie, dorosłość i starość człowieka w kontekście działalności i kariery zawodowej. Radom: ITE-PIB.
- Pobrania
- Opublikowane
- 30.12.2022
- Numer
- Nr 11 (2022)
- Dział
- Na pograniczu dziedzin
- Licencja
-
Prawa autorskie (c) 2022 Daniel Kukla, Mirosław Mielczarek

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
OŚWIADCZENIE AUTORA:
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji
Jak cytować
Podobne artykuły
- Zbigniew Łęski, Perspektywa wykorzystania technologii BigData na potrzeby edukacyjnej analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 8 (2019)
- Zbigniew Łęski, Modele językowe sztucznej inteligencji w relacjach komputer człowiek z perspektywy analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 12 (2023)
- Zbigniew Łęski, Od Redakcji , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Zbigniew Łęski, The Profile of Ego States and Experiencing Positive and Negative Feelings in the Context of Vulnerability to Cyber Threats. , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Monika Cyrwus, mgr, Gry małżeńskie jako szczególny rodzaj gier interpersonalnych , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 1 (2012)
- Zbigniew Wieczorek, dr, Socjopedagogiczne implikacje analizy transakcyjnej w obszarze badań nad aktywnością społeczną , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 2 (2013)
- Justyna Rodasik, mgr, Struktura Ja-Dziecko w osobowości artystów muzyków , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 2 (2013)
- Jarosław Jagiełą, dr hab. prof. AJD, Od redakcji , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 2 (2013)
- Jarosław Jagieła, dr hab. prof. AJD, Emotikony transakcyjne , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 2 (2013)
- Jarosław Jagieła, dr hab. prof. AJD, Od redakcji , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 3 (2014)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.
