Pomoc przedszkolna a jakość edukacji przedszkolnej – prolegomena do badań w Polsce
- Autor
-
-
Urszula Ordon
Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie
-
- Słowa kluczowe:
- kwalifikacje nauczyciela edukacji przedszkolnej, jakość edukacji, opieka nad dzieckiem, pomoc przedszkolna
- Abstrakt
-
Dużą część badań nad edukacją przedszkolną stanowią badania nad kwalifikacjami i kompetencjami nauczycieli. Są one związane z podnoszeniem jakości pracy placówek przedszkolnych. W tym kontekście bagatelizowane jest zagadnienie pomocy nauczyciela przedszkolnego, stanowiącego widoczny i ważny element życia przedszkola. W literaturze przedmiotu określa się ich mianem niewidzialnych pracowników. Konstatując brak badań na ten temat w Polsce, autorka skoncentrowała się na ukazaniu wyników badań na ten temat za granicą. Wyłania się z nich potrzeba bliższego przyjrzenia się opisywanemu zagadnieniu i wdrożenia odpowiednich badań.
- Pobrania
-
Statystyki pobrań niedostępne.
- Bibliografia
-
Dalli, C. (2010). Pedagogy, Knowledge and Collaboration: Towards a Ground-up Perspective on Professionalism. European Early Childhood Education Research Journal, 16(2), 171–185.
Directive 2005/36/EC of the European Parliament and of the Council of 7 September 2005 on the recognition of professional qualifications (2005). Official Journal of the European Union 30.09.2005, L 255/22, 1–121.
Gruza, M., Hordyjewicz, T. (2014). Klasyfikacja zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy. Tworzenie i stosowanie. Warszawa: Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.
Klasyfikacja zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy z dnia 7 sierpnia 2014 r. (2018/2021). Journal of Laws, 2018, item 227; 2021, item 2285
Klim-Klimaszewska, A. (2005). Pedagogika przedszkolna. Wyd. drugie poprawione. Warszawa: PIW.
Kusima, M., Sandberg, A. (2010). Preschool Teachers’ and Student Preschool Teachers’ Thoughts about Professionalism in Sweden. In: C. Dalli, M. Urban (ed.), Professionalism in Early Childhood and Care: International Perspectives (pp. 55–64). Abingdon: Routhledge.
Lillvist, A., Sandberg, A., Seridan, S., Williams, P. (2014). Preschool teacher competence viewed from the perspective of students in early childhood teacher education. Journal of Education for Teaching, 40(1), 3–19; http://dx.doi.org/10.1080/02607476.2013.864014.
Moore, A. (2007). Understanding the Social Self: The Role and Importance of Reflexivity in School/Preschool Teachers’s Professional Learning. In: T. Townsend, R. Bates (ed.), Handbook of Teacher Education: Globalization, Standards and Professionalism in Time Change (pp. 571–584). Dordrecht: Springer.
Ordon, U. (2011). Od kompetencji osobowych do „kompetentnego systemu”. Kompetencje nauczyciela edukacji przedszkolnej w świetle raportu Competence Requirements in Early Childhood Education and Care. Konteksty Pedagogiczne, 2(15), 79–96; https://doi.org/10.19265/kp.2020.2.15.270.
Professionalisation of Childcare Assistants in Early Childhood Education and Care (ECEC): Pathways towards Qualification, Neset II report (2016). Luxembourg: Publications Office of the European Union; https://doi.org/10.2766/573104.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (2017). Dziennik Ustaw poz. 1575 ze zmianami.
Urban, M., Vandenbroeck, M., Lazzari, A., Van Laere, K., Peeters, J. (2011). Competence Requirements in Early Childhood Education and Care. Final Report. London – Ghent: University of East London – Universiteit Gent.
Whitebook, M., Gomby, D., Bellm, D., Sakai, L., Kipnis, F. (2009). Teacher Preparation and Professional Development in Grades K-12 and in Early Care and Education: Differences and Similarities, and Implications for Research. Berkeley, CA: Center for the Study of Child Care Employment.
https://gazetawroclawska.pl/opiekunki-z-wroclawskiego-zlobka-znecaly-sienad-dziecmi-kara-dwa-lata-wiezienia-w-zawieszeniu/ar/c1-14134317. 2019 (retrieved: 31.09.2021).
https://opiekunwzlobku.pl/kto-moze-zostac-asystentem-nauczyciela-przedszkola, (2021) (retrieved: 12.12.2021)
- Pobrania
- Opublikowane
- 30.12.2022
- Numer
- Nr 11 (2022)
- Dział
- Na pograniczu dziedzin
- Licencja
-
Prawa autorskie (c) 2022 Urszula Ordon

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
OŚWIADCZENIE AUTORA:
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji
Jak cytować
Podobne artykuły
- Michał Borda, ks. dr, Bożena Marzec, dr, Rola rodziny, nauczyciela i przedszkola w kształtowaniu postaw dzieci na podstawie badań ewaluacyjnych , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Dorota Podgórska-Jachnik, Interinstitutional support and deinstitutionalization of social services for individuals with disabilities as a context for inclusive education , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Dorota Anna Siemieniecka, Komunikatory w zdalnym kształceniu- wskazania dla praktyki edukacyjnej w sytuacji Koronawirusa COVID-19 – raport z badań pilotażowych , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Anna Kwatera, dr, Małgorzata Mądry-Kupiec, dr, Edukacyjne znaczenie intra- i interpersonalnych relacji nauczyciel–uczeń z perspektywy analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Irena Przybylska, Ideologie i praktyka edukacji emocjonalnej w szkole – perspektywa interakcyjna , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 11 (2022)
- Agnieszka Majewska-Kafarowska, Edukacja jako przestrzeń rozgrywania się procesów tożsamościowych - na podstawie narracji edukacyjnych kobiet , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Piotr Toczyski, Potential of Educational Transactional Analysis for Human Rights Education , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Beata Bogusławska-Kręgiel, mgr, Smartfon jako pomoc dydaktyczna oraz narzędzie komunikacji z uczniami , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
- Trudi Newton, Od analizy transakcyjnej w edukacji do edukacyjnej analizy transakcyjnej: osobiste spotkanie , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 5 (2016)
- Dorota Pankowska, dr hab. prof UMCS, Transakcyjne aspekty wulgaryzacji języka , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.
