Przymierze terapeutyczne w terapii zaburzeń osobowości z perspektywy analizy transakcyjnej
- Autor
-
-
Lidia Cierpiałkowska, Prof. zw. dr hab.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu -
Anna Frączek, mgr
Centrum Analizy Transakcyjnej
-
- Słowa kluczowe:
- zaburzenia osobowości, przymierze terapeutyczne, transakcje jawne i ukryte
- Abstrakt
-
Aktualne badania nad efektywnością psychoterapii pokazują, że zależy ona w istotnym stopniu zarówno od specyficznych, jak i wspólnych czynników leczących, czyli od jakości relacji i przy-mierza terapeutycznego. Przymierze terapeutyczne w podejściu transteoretycznym definiuje się w kategoriach więzi między terapeutą i pacjentem, uzgodnionych między nimi celów i zadań tera- pii (Bordin, 1994). Osoby z zaburzeniami osobowości wiązki A, B i C według DSM-5 (APA,2013), z różnych względów, mają ogromne trudności w utrzymywaniu trwałych relacji interperso- nalnych, co znajduje odzwierciedlenie w budowaniu i utrzymywaniu odpowiedniego poziomu so- juszu terapeutycznego.
Założyłyśmy, że koncepcja transakcji jawnych i ukrytych oraz procesu terapii w analizie trans-akcyjnej pozwala na nowatorskie opisanie i wyjaśnienie problemów związanych z fluktuacją przymierza terapeutycznego z pacjentami z różnymi zaburzeniami osobowości. Celem przedsta-wionych w artykule rozważań było: 1) opisanie charakterystycznych dla pacjentów z zaburzeniami osobowości wiązki A, B i C trudności w relacji terapeutycznej; 2) wskazanie na typowe gry trans-akcyjne między pacjentami z różnymi zaburzeniami osobowości i terapeutą oraz ich wpływu na fluktuację siły sojuszu oraz 3) zaprezentowanie założeń koncepcji Paula Ware’a (1985) „drzwi wejściowych, drzwi celu i drzwi pułapki” w psychoterapii, wraz z wynikającymi z niej zalecenia- mi co do kolejności stosowania strategii terapeutycznych.
- Pobrania
-
Statystyki pobrań niedostępne.
- Biogramy autorów
- Pobrania
- Opublikowane
- 30.12.2017
- Numer
- Nr 6 (2017)
- Dział
- Analiza transakcyjna na innych polach
- Licencja
-
OŚWIADCZENIE AUTORA:
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji
Jak cytować
Podobne artykuły
- Justyna Rodasik, mgr, Struktura Ja-Dziecko w osobowości artystów muzyków , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 2 (2013)
- Anna Hady, Budowanie relacji w szkole przez odpowiadanie na indywidualne potrzeby uczniów i nauczycieli z wykorzystaniem Process Communication Model® , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Zbigniew Wieczorek, Personality Traits in the Context of Transactional Analysis and Emotional Intelligence in Young Adults: A Research Report , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Agnieszka Woś-Szymanowska, mgr, Process Communication Model – skuteczne narzędzie wspierające edukację , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
- Agata Szekiełda, mgr, Korepetycje w podejściu relacyjnym: uczenie się i nauczanie jako proces terapeutyczny. Refleksja w oparciu o model analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
- Tony White, Technika pustego krzesła i jego użycie w psychoterapii , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 12 (2023)
- Adam A. Zych, Prof. zw. dr hab., Psychoanalityczna koncepcja człowieka starego , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Felicyta Grębska, mgr, Transakcje i relacje w przedszkolu , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Piotr Jusik, mgr, Głody rozpoznania, gry i uczenie się w grupach , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
- Zbigniew Łęski, dr, Struktura osobowości użytkownika komputera z perspektywy analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 4 (2015)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Piotr Przybylski, Lidia Cierpiałkowska, Dominika Rusnak, Zaburzenia osobowości a stany Ja – mediująca rola zdolności do mentalizacji , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 12 (2023)