Pedagogical Hermeneutics as a Methodological Orientation

Abstract

Hermeneutics as theory of comprehension and interpretation, as theory of recognition, as theory and practise of human being forming has been in our interest for a long time. Discovering meanings and substances hidden in different human expressions: texts, behaviours, situations, events, especially those that organize the educational reality, determines the direction of our researches. Our outlined description of pedagogical hermeneutics is supposed to fulfill two tasks. The first one, on the cognitive level, is to familiarize the reader with a certain research proposal, the other, on didactic level, to stimulate the interest in the described proposition, invitation to hermeneutical existing in the world, in terms of the fact that we are not alone in promoting such a way of researching

Pdf (Język Polski)

References

Ablewicz, K. (2003). Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antropologicznej. Studium sytuacji wychowawczej. Kraków.

Ablewicz, K. (1998). Hermeneutyka i fenomenologia w badaniach pedagogicznych. W: S. Palka (red.). Orientacje w metodologii badań pedagogicznych. Kraków.

Adamska-Staroń, M., Piasecka, M., Łukasik, B. (2007). Inny sposób myślenia o edukacji. Metaforyczne narracje. Kraków.

Bauman, Z. (2006). Płynna nowoczesność. T. Kunz (tłum.). Kraków.

Dilthey, W. (2004). Budowa świata historycznego w naukach humanistycznych. E. Paczkowska-Łagowska (tłum.). Gdańsk.

Folkierska, A. (2008). Pytanie o podmiot. Między Heideggerem i Hessenem. Forum Oświatowe, nr spec.

Gadamer, H.G. (1976). Człowiek i język. K. Michalski (tłum.). Teksty, 6.

Gadamer, H.G. (1979). Rozum, słowo, dzieje. Szkice wybrane. M. Łukasiewicz, K. Michalski (tłum.). Warszawa.

Gadamer, H.G. (1994). Prawda i metoda. B. Baran (tłum.). Kraków.

Gnitecki, J. (2006). Orientacje metodologiczne we współczesnej pedagogice. W: D. Kulinowski, M. Nowak (red.). Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie. Kraków.

Heidegger, M. (1994). Bycie i czas. B. Baran (tłum.). Warszawa.

Hejnicka-Bezwińska, T. (1997). Tożsamość pedagogiki. Od ortodoksji ku heterogeniczności. Warszawa.

Jankowska, D. (2001). Teoria wiedzy i nauki Floriana Znanieckiego – w świetle współczesnych dyskusji nad możliwościami naukowego poznania. W: A. Bogaj (red.). Rozwój pedagogiki ogólnej. Inspiracje i ograniczenia kulturowe oraz poznawcze. Warszawa – Kielce.

Jakubowski, W. (2006). Edukacja w świecie kultury popularnej. Kraków.

Kmita, J. (1982). O kulturze symbolicznej. Warszawa.

Krasiejko, I. (2011). Praca socjalna w praktyce asystenta rodziny. Przykład podejścia skoncentrowanego na rozwiązaniach. Katowice.

Kruk, J. (1998). Filozoficzno-pedagogiczne aspekty rozumienia tekstu. Kraków.

Krüger, H.-H. (2002). Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu. D. Sztobryn (tłum.). Gdańsk.

Michalski, K. (1978). Heidegger i filozofia współczesna. Warszawa.

Milerski, B. (2011). Hermeneutyka pedagogiczna. Perspektywy pedagogiki religii. Warszawa.

Mounier, E. (1964). Personalizm. Wprowadzenie do egzystencjalizmów. Warszawa.

Rutkowiak, J. (1996). Wielość języków pedagogiki a problem jej tożsamości. W: R. Leppert, T. Jaworska (red.). Wprowadzenie do pedagogiki. Kraków.

Sawicki, M. (1996). Hermeneutyka pedagogiczna. Warszawa.

Such, J., Pakszyc, E. (red.) (1986). Szkice o rozwoju nauki. Poznań.

Such, J., Szcześniak, M. (1999). Filozofi a nauki. Poznań.

Szahaj, A. (1994). Teksty na wolności. W: Dokąd zmierza współczesna humanistyka. T. Kostyrko (red.). Warszawa.

Szahaj, A. (2004). Zniewalająca moc kultury. Toruń.

Śliwerski, B. (1998). Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków.

Śliwerski, B. (2009, 2011). Współczesna myśl pedagogiczna. Znaczenia, klasyfikacje, badania. Kraków.

Śliwerski, B. (2011). Hermeneutyczna habilitacja z pedagogiki, http://sliwerski-pedagog.blogspot. com/2011/10/hermeneutyczna-habilitacja-z-pedagogiki_18.html.

Tischner, J. (1993). Myślenie według wartości. Kraków.

Tischner, J. (1998). Filozofia współczesna. Kraków.

Witkowski, L. (1998). Wstęp. W: L. Witkowski (red.). Listy o edukacji. Forum Oświatowe, 2.

Zakrzewska-Manterys, E. (1998). Hermeneutyczne inspiracje. Warszawa.

Zamiara, K. (2001). Humanistyka zintegrowana. W: A. Pluta (red.). Kultura i edukacja w poszukiwaniu koncepcji integrującej. Częstochowa.