Abstract
This study explores different kinds of understanding self-education within the didactic process in higher school. Understanding of the notion depends on the model of didactic work: technological, humanistic, critical. This research investigates how pedagogical students understand self-education within the didactic process in higher school. The factor analysis shows fi ve dimensions on which students describes their self-education. Farther part of article contains the analysis of relationship among the year of study and type of studies (fulltime courses or extramural) and the way students perceive their own learning.
References
Aleksander, T. (2004). Specyfika kształcenia akademickiego na studiach zaocznych. W: D. Skulicz (red.). W poszukiwaniu modelu dydaktyki akademickiej. Kraków.
Czerepaniak-Walczak, M. (2006). Pedagogika emancypacyjna. Rozwój świadomości krytycznej człowieka. Gdańsk.
Czerniawska, E. (2007). Style uczenia się studentów elektroniki na początku i pod koniec studiów. W: J. Morbitzer (red.). Komputer w edukacji. Kraków.
Czerniawska, O. (1995/1996). Pedagogika ugody i wyboru a edukacja dorosłych. Rocznik Andragogiczny.
Czerniawska, O. (2007). Dylematy andragogiki. Między nauczaniem, uczeniem się a autoedukacją. W: B. Juraś-Krawczyk. Wybrane obszary badawcze andragogiki. Łódź.
Denek, K. (2001). Zagrożenia i wyzwania na progu III tysiąclecia pod adresem uniwersytetu, prowadzonej w nim aktywności badawczej i dydaktycznej. Pedagogika Szkoły Wyższej, 17.
Dominicé, P. (2006). Uczyć się z życia. Biografia edukacyjna w edukacji dorosłych. M. Kopytowska (tłum.). Łódź.
Guła-Kubiszewska, H. (2009). Samoregulowany styl uczenia się studentów jako predyktor sukcesu w procesie studiowania. W: D. Ciechanowska (red.). Proces kształcenia akademickiego studenta. Szczecin.
Illeris, K. (2009). Na czym polega specyfika uczenia się dorosłych. Teraźniejszość. Człowiek. Edukacja, 1(45).
Jankowski, D. (1999). Autoedukacja wyzwaniem współczesności. Toruń.
Klus-Stańska, D. (2010). Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa.
Knowles, M.S., Holton, E.F., Swanson, R.A. (2009). Edukacja dorosłych. M. Habura, R. Ligus, A. Nizińska (tłum.). Warszawa.
Kozerska, A. (2009). Czynniki utrudniające studiowanie w systemie niestacjonarnym (komunikat z badań). W: D. Ciechanowska (red.). Proces kształcenia akademickiego studenta. Szczecin.
Kozerska, A. (2010). The Opinions of Extra-Mural Students about the Factors which Hinder the Study. The New Educational Review, 1.
Lengrand, P. (1995). Obszary permanentnej samoedukacji. I. Wojnar, J. Kubin (tłum.). Warszawa.
Malewski, M. (2001). Modele pracy edukacyjnej z ludźmi dorosłymi. W: E. Przybylska (red.). Andragogiczne wątki poszukiwania fascynacje. Toruń.
Malewski, M. (2010). Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice. Wrocław.
Matlakiewicz, A., Solarczyk-Szwec, H. (2005). Dorośli uczą się inaczej. Andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego. Toruń.
Maziarz, C. (1963). Ideowe założenia i wychowawcze walory samokształcenia kierowanego. Chowanna, 4.
Okoń, W. (2003). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa.
Palka, S. (2003). Pedagogika w stanie tworzenia. Kontynuacje. Kraków.
Popper, K.R. (1992). Wiedza obiektywna: ewolucyjna teoria epistemologiczna. A. Chmielewski (tłum.). Warszawa.
Półturzycki, J. (1998). Dydaktyka dla nauczycieli. Toruń.
Skibińska, E. (2006). Autoedukacja studentów. Rocznik Andragogiczny.
Skrzypczak, J. (1996). Proces kształcenia człowieka dorosłego. W: T. Wujek (red.). Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa.
Wojnar, I. (1997). Światowa dekada rozwoju kulturalnego – nowe propozycje dla edukacji. W: I. Wojnar, J. Kubin (red.). Edukacja wobec wyzwań XXI wieku. Warszawa.
Wróblewska, W. (2008). Autoedukacja studentów w uniwersytecie – ujęcie z perspektywy podmiotu. Białystok.