Abstract
This article focuses on the results concerning self-education as an element of pedagogy students’ lifestyle. Students’ habits connected with self-education were under consideration. The author applied a statistical method of data analysis – the cluster analysis. Five groups of students were set apart. Every group was characterized in terms of the personal, situational and demographic variables
References
Dubas, E. (2005). Dorosłość w edukacyjnym paradygmacie, czyli dorosłość jako edukacyjny okres życia człowieka. W: M. Podgórny (red.). Człowiek na edukacyjnej fali. Współczesne konteksty edukacji dorosłych. Kraków.
Field, J. (2003). Badania nad całożyciowym uczeniem się dorosłych. Tendencje i perspektywy w świecie anglojęzycznym. Teraźniejszość. Człowiek. Edukacja, 1(21).
Henry, G. T., Basile, K. C. (1994). Understanding the Decision to Participate in Formal Adult Education. Adult Education Quarterly, 2(44).
Jankowski, D. (1999). Autoedukacja wyzwaniem współczesności. Toruń.
Kargul, J. (2005). Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych: przesłanki do budowy teorii edukacji całożyciowej. Wrocław.
Kozerska, A. (2008). Samokształcenie jako element stylu życia studentów pedagogiki. W: K. Denek, T. Koszczyc, W. Wiesner (red.). Edukacja jutra. T. I. Wrocław.
Malewski, M. (1990). Andragogika w perspektywie metodologicznej. Wrocław.
Malewski, M. (1998). Teorie andragogiczne: metodologia teoretyczności dyscypliny naukowej. Wrocław.
Malewski, M. (2006). W poszukiwaniu teorii uczenia się dorosłych. Teraźniejszość. Człowiek. Edukacja, 2(34).
Matlakiewicz, A., Solarczyk-Szwec, H. (2005). Dorośli uczą się inaczej. Andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego. Toruń.
Maziarz, C. (1966). Proces samokształcenia. Warszawa.
Misztal, M. (1984). Społeczno-psychologiczne aspekty reprodukcji struktury edukacyjnej w Polsce. Studia Socjologiczne, 2(93).
Pajares, F. (1997). Current Directions in Self-Efficiacy Research. W: M. Maehr, P. R. Pintrich (red.). Advances in Motivation and Achievement. T. X. (http://www. des.emory.edu/mfp/effchapter.html).
Pajares, F. (2002). Self-Efficacy Beliefs in Academic Contexts: An Outline (http://des. emory.edu/mfp/efftalk.html). Półturzycki, J. (2002). Dydaktyka dla nauczycieli. Płock.
Reio, T. G., Davis, W. (2005). Age and Gender Differences in Self-directed Learning Readiness: A Development Perspective. International Journal of Self-directed Learning, 2(1).
Rostowska, T. (2002). Edukacyjna funkcja rodziny. W: M. Ledzińska, G. Rudkowska, L. Wrona (red.). Osoba. Edukacja. Dialog. T. I. Kraków.
Siciński, A., Wyka, A. (1988). Badania „rozumiejące” stylu życia: narzędzia. Warszawa.
Solarczyk-Ambrozik, E. (2005). Dorosły jako uczeń – zmiana społeczna a szanse uczestnictwa w oświacie. W: M. Podgórny (red.). Człowiek na edukacyjnej fali: współczesne konteksty edukacji dorosłych. Kraków.
Solarczyk-Ambrozik, E. (2006). Znaczenie teorii andragogicznych dla wyjaśnienia i prognozowania aktywności edukacyjnej dorosłych. Teraźniejszość. Człowiek. Edukacja, 2(34).
Sowiński, A. J. (2006). Samowychowanie w interpretacji pedagogicznej. Szczecin.
Szacki, J. (2003). Historia myśli socjologicznej. Warszawa.
Sztompka, P. (2003). Socjologia: analiza społeczeństwa. Kraków.
Turska, D. (2006). Skuteczność ucznia. Od czego zależy udana realizacja wymogów edukacyjnych? Lublin.