Abstract
The article contains deliberations on the subject of adult learning as a result of breaking points in their lives. We can describe it on the ground of the theory of J. Mezirow. The theory concern transformative learning – a process of adult learning which is based on a change in the method in which an individual experience is given significance.
References
Bartosz, B. (2002). Doświadczanie macierzyństwa. Analiza narracji autobiograficznych. Wrocław.
Bauman, T. (2001). Strategie jakościowe w badaniach pedagogicznych. W: T. Pilch, Z. Bauman. Zasady badań pedagogicznych. Warszawa.
Dobrowolska, D. (1992). Przebieg życia – Fazy – Wydarzenia. Kultura i Społeczeństwo, 2(36).
Illeris, K. (2006). Trzy wymiary uczenia się. Wrocław.
Kitchenham, A. (2008). The Evolution of John Mezirow’s Transformative Learning Theory. Journal of Transformative Education, 6(2).
Kos, E. (2009). Specyfika polskich badań autobiograficznych. Geneza i rozwój do lat 70. XX wieku. Teraźniejszość. Człowiek. Edukacja, 3(47).
Malec, M. (2008). Biograficzne uczenie się osób z nabytym stygmatem. Wrocław.
Malewski, M. (1998). Teorie andragogiczne. Metodologia teoretyczności dyscypliny naukowej. Wrocław.
Mezirow, J. (1996). Contemporary Paradigms of Learning. Adult Education Quarterly, 46(3).
Miller, N. (2003). Auto/biografia w badaniach nad edukacją i uczeniem się całożyciowym. Teraźniejszość. Człowiek. Edukacja, 1(21).
Pleskot-Makulska, K. (2007). Teoria uczenia się transformatywnego autorstwa J. Mezirowa. Rocznik Andragogiczny.
Pryszmont-Ciesielska, M. (2009). Podejście auto/biograficzne w badaniach nad edukacją – propozycja metodologiczna. Teraźniejszość. Człowiek. Edukacja, 2(46).
Riemann, G., Schütze, F. (1992). „Trajektoria” jako podstawowa koncepcja teoretyczna w analizach cierpienia i bezładnych procesów społecznych. Z. Bokszański, A. Piotrowski (tłum.). Kultura i Społeczeństwo, 2(36).
Rokuszewska-Pawełek, A. (2002). Chaos i przymus. Trajektorie wojenne Polaków – analiza biograficzna. Łódź.
Sęk, H. (1991). Procesy twórczego zmagania się z krytycznymi wydarzeniami życiowymi a zdrowie psychiczne. W: H. Sęk (red.). Twórczość i kompetencje życiowe a zdrowie psychiczne. Poznań.
Tedder, M., Biesta, G. (2009). Uczenie się bez nauczania? Potencjał i ograniczenia uczenia się dorosłych. Teraźniejszość. Człowiek. Edukacja, 2(46).
Zakrzewska-Manterys, E. (1995). Down i zespół wątpliwości. Studium z socjologii cierpienia. Warszawa.