A tutor in the cyber world – a lamp and a mirror
Pdf (Język Polski)

Keywords

tutor
e-learning
blended learning
school tutoring

Abstract

The aim of this article is to specify the role and significance of tutors in distance learning especially in e-learning. Analysis of literature of the subject shows that effectiveness this form of education depends on access to the applicable computer equipment and software but also depends on a human factor. This applies to the interaction between participants, recognition of their needs, the motivation and monitoring etc. for which can respond most effectively a human tutor not a machine. A tutor as a companion, a guide, a substantive or a personal guardian – even if he is a digital immigrant – to create a good relationship with tutees, he become for them a lamp and a mirror, illuminating a safe route, showing distance traveled, connects worlds. The experience of this type of support, present, for example at the Open University, may be increasingly available for Polish pupils or students. This is connected with the process of implementation of the tutoring in the Polish schools and universities, which has become the subject of scientific observations of the author.

https://doi.org/10.16926/pe.2017.10.07
Pdf (Język Polski)

References

Bertin, J.-C., Narcy-Combes, J.-P. (2012). Tutoring at a distance. Computer Assisted Language Learning, 25:2, 111–127; http://dx.doi.org/10.1080/ 09588221.2011.639785.

Carpentier, A. (1988). Podróż do źródeł czasu. Warszawa: Czytelnik.

Dembiński, P.H. (2001), Globalizacja – wyzwanie i szansa. W: J. Klich (red.), Globalizacja. Kraków: Wydawnictwo PSB.

Díaz, L.A., Entonado, F.B. (2009). Are the Functions of Teachers in e-Learning and Face-to-Face Learning Environments Really Different?. Educational Technology & Society, 12 (4), 331–343.

Dobrowolski, J. (2006), Tutor i uczeń w e-nauczaniu. Języki Obce w Szkole, 2, 83–85.

Fijałkowski, A. (2009). Z dziejów myślenia o tutoringu – krótki zarys historii indywidualnego kształcenia i wychowania. Kwartalnik Pedagogiczny, 2(212), 5–34.

Goban-Klas, T. (2002). Media i komunikowanie masowe: teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu. Warszawa: PWN.

Hejwosz, D. (2010), Edukacja uniwersytecka i kreowanie elit społecznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Jelfs, A., Richardson, J.T.E., Price, L. (2009). Student and tutor perception of effective tutoring in distance education. Distance Education, 30:3, 419–441; http://dx.doi.org/10.1080/01587910903236551.

Krämer, N.C., Bente, G. (2010). Personalizing e-Learning. The Social Effects of Pedagogical Agents. Educational Psychology Review, 22, 71–87; https://dx.doi.org/10.1007/s10648-010-9123-x.

Kuźmicz, K. (2015). E-learning. Kultura studiowania w przestrzeni sieci. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Lubina, E. (2004). Zmiany funkcji nauczyciela w nauczaniu na odległość. E-mentor, 4(6), http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/6/id/80 [dostęp: 25.10.2017].

Morbitzer, J. (2014). Ekspertyza dotycząca zmian uczenia się osób urodzonych po 1990 r. (pokolenie C, pokolenie homo mediens), z uwzględnieniem rekomendacji dotyczących dostosowania metod i treści nauczania, w szczególności e-podręczników, do potrzeb i sposobu uczenia się współczesnych uczniów oraz wyzwań wynikających z rozwoju technologii informacyjnych. Warszawa: ORE.

Sarnat-Ciastko, A. (2015). Tutoring w polskim systemie oświaty. Warszawa: Difin S.A.

Silén, C. (2006). The tutor’s approach in base groups (PBL). Higher Education, 51, 373–385; https://dx.doi.org/10.1007/s10734-004-6390-9.

Sprawozdanie z realizacji rządowego programu rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komuni- kacyjnych „Cyfrowa szkoła”, https://men.gov.pl/wp-content/uploads/ 2014/02/sprawozdaniecyfrowaszkola-przyjeteprzezrm25_02_2014.pdf [dostęp: 26.07.2017].

Stecyk, A. (2013), Wartość systemów e-learningowych w podmiotach edukacyjnych. Warszawa: Difin S.A.

Topping, K.J. (1994). A Typology of Peer Tutoring. Mentoring & Tutoring: Partnership in Learning, 2:1, 23–24; http://dx.doi.org/10.1080/ 0968465940020104.

Źródła internetowe:

http://thegrannycloud.org/ [dostęp: 14.11.2017].

http://www.kongres.ibe.edu.pl/images/materialy/3KPE-4-5-prezentacjaRenata_Fluder.pdf [dostęp: 14.11.2017].

http://www.newsweek.pl/swiat/gra-pokemon-go-zmienila-naszezycie,artykuly,391894,1.html [dostęp: 30.07.2016].

http://www.openuniversity.edu [dostęp: 20.09.2017].