Pytanie o edukację i pokój w myśli Gabriela Marcela
pdf

Słowa kluczowe

Gabriel Marcel
pokój
edukacja
dialog
rozwój osobowy

Abstrakt

Problematyka podjęta w przedstawionej pracy jest ściśle związana z personalistyczną i egzystencjalną refleksją Gabriela Marcela, dotyczącą filozoficznego i etycznego znaczenia pokoju. Celem tekstu jest przedstawienie inspiracji płynących z myśli Gabriela Marcela dla refleksji pedagogicznej w tym obszarze. Głównym problemem badawczym jest analiza znaczenia problematyki pokoju obecnej w filozofii Gabriela Marcela dla refleksji nad edukacją i wychowaniem. Przeprowadzony proces refleksji powstał w oparciu o analizę treści fundamentalnych dla poruszanej problematyki prac Gabriela Marcela, a w szczególności w oparciu o przemówienie Marcela, wygłoszone w 1964 przy okazji otrzymania przez niego nagrody Prix de la Paix, przyznawanej przez Union des Libraires allemands. Wyniki analizy pokazują, jak istotne mogłoby być uwzględnianie i poszukiwanie w pedagogicznej refleksji nad wychowaniem dla pokoju inspiracji z dorobku Gabriela Marcela. Jednym z najważniejszych wniosków płynących z myśli francuskiego filozofa jest przekonanie, że wspólnota ujawnia się w tym, że między osobami rodzi się więź, których źródłem jest wzajemne uznanie znaczenia swojego bytu, a szansą na to, jest wzajemne uznanie własnej niewystarczalności. Odkrycie autentycznego sensu pokory ukaże nam prawdziwą rolę innego w rozwoju i tożsamości indywidualnego „ja”. Poprzez świadomość wzajemnych więzi i znaczenia intersubiektywności otwieramy się na rozporządzalność i otwartość, które prowadzą do pokoju.

pdf

Bibliografia

Castelli, E. (1972). Le témoignage. Paris: Aubier.

Gendreau, B. (2010). Conditions Conducive to Peace in Gabriel Marcel. Journal of French and Francophone Philosophy, 8 (1), 69–79. https://doi.org/10.5195/jffp.1996.114.

Griffiths, M. (2016). Applying Gabriel Marcel’s Thought in Social Work Practice. Marcel Studies, 1 (1), 24–39.

Lantz, J. (2000). Meaning-Centered Marital and Family Therapy. Springfield, IL: Charles C. Thomas.

MacNeil, C.D. (1969). The Philosophy of Gabriel Marcel and contemporary emphasis in education. Ottawa: University of Ottawa.

Marcel, G. (1951). Le Mystère de l’être: Foi et réalité. Vol. 2. Paris: Aubier.

Marcel, G. (1965). Pax sur la Terre, Deux discours une Tragédie. Paris: Ed. Montaigne.

Marcel, G. (1959). Présence et Immortalité. Paris: Flammarion.

Marcel, G. (1964). La dignité humaine et ses assises existentielles. Paris: Aubier.

Marcel, G. (1968). L’Homme contre l’ humain. Paris: Fayard.

Marcel, G. (1968). Pour une sagesse tragique et son au-delà. Paris: Plon.

Marcel, G. (1987). Dziennik metafizyczny. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.

Marcel, G. (1995). Tajemnica Bytu. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Marcus, P. (2013). In Search of the Spiritual: Gabriel Marcel, Psychoanalysis, and the Sacred. London: Karnac Books.

Picard, M. (1954). Le monde du silence. Paris: Presses Universitaires de France.

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2022 Podstawy Edukacji

Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (​https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).

Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji.