Psychopedagogy of integration and authenticity: on the relationship between Gestalt therapy and Gestalt pedagogy and educational transactional analysis (part 5)

Psychopedagogy of integration and authenticity: on the relationship between Gestalt therapy and Gestalt pedagogy and educational transactional analysis (part 5)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.16926/eat.2020.09.08

Keywords:

Gestalt therapy, Gestalt pedagogy, educational transactional analysis

Abstract

The article discusses the links between Gestalt therapy and pedagogy and transactional analysis in its educational dimension.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jarosław Jagieła, Jan Dlugosz University in Czestochowa

Social counsellor and psychotherapist. Head of the Educational Transactional Analysis Research Team at Jan Dlugosz University in Częstochowa. Lecturer at the Department of Psychopedagogy at the Jesuit University Ignatianum in Krakow. Honorary editor of the Educational Transactional Analysis Journal and the Educational Transactional Analysis Library. Author of 20 books and over 300 scientific and popular scientific articles.

References

Bugental, J.F.T. (1978). W poszukiwaniu autentyczności. In: K. Jankowski (ed.), Przełom w psychologii (s. 325–340), Warszawa: Wydawnictwo „Czytelnik”.
Clarkson, P. (1989). Gestalt Counselling in Action. Londyn: Sage.
Clarkson, P. (1995). The Therapeutic Relationship. Londyn: Whurr.
Clarkson, P., Mackewn, J. (2008). Fritz Perls. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Corey, G. (2005). Teoria i praktyka poradnictwa i psychoterapii, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, 262–305.
Ellis, M., Smith, J. (2011). Terapia Gestalt. In: C. Feltham, I. Horton (ed.), Psychoterapia i poradnictwo. vol. 1, Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Evans, K.R. (1994). Healing Shame: A Gestalt Perspective. Transactional Analysis Journal. 2 (24), 103–108.
Ginger, S. (1998). Gestalt. Sztuka kontaktu. Gestalt 1, 22.
Ginger, S. (2001). La Gestalt, l’art du contact. Bruksela: Marabout.
Ginger, S. (2004). Gestalt. Sztuka kontaktu. Warszawa: Jacek Santorski & Co.
Goulding, M., Goulding, R. (1979). Changing Lives through Redecision Therapy. New York: Brunner/Mazel.
Harris, T.A. (1987). W zgodzie z tobą i z sobą. Praktyczny przewodnik po analizie transakcyjnej. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
Hostie, R. (1982). Eric Berne, The Martian, Transactional Analysis Journal, 2 (12), 168–170.
Houston, G. (2006). Gestalt. Terapia krótkoterminowa,. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Hoyt, M.F., Goulding, R.L. (1989). Resolution of a Transference-Countertransference Impasse: Using Gestalt Techniques in Supervision. Transactional Analysis Journal, 4 (19), 201–211.
Jagieła, J. (2007). Socjoterapia w szkole. Kraków: Wydawnictwo RUBIKON.
Jakubowska, U. (2005). Psychoterapia Gestalt. In: L. Grzesiuk (ed.), Psychoterapia. Teoria (s. 181–185), Warszawa: Wydawnictwo Psychologii i Kultury ENETEIA, vol. 1.
James M. (red.), (1977). Techniques in Transactional Analysis. Addison-Wesley: Reading.
James M., Jongeward, D. (1994). Narodzić się, by wygrać. Analiza transakcyjna na co dzień. Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.
Janowska, J. (1995). Podejście Gestalt w rozwijaniu umiejętności psychopedagogicznych, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, vol. 8.
Jastrzębski, A. (2010). Założenia ideologiczne w podejściach psychoterapeutycznych światopogląd psychoterapeutów i pacjentów. In: L. Grzesiuk, H. Suszek (ed.), Psychoterapia. Integracja (s. 345–364), Warszawa: Wydawnictwo Psychologii i Kultury ENETEIA, vol. 4.
Johnson, S. (1993). Humanizowanie narcystycznego stylu. Warszawa: Jacek Santorski & Co.
Kepner, J.I. (1991). Ciało w procesie terapii Gestalt,. Warszawa: Wydawnictwo Pusty Obłok
Later, J. (1972). The Gestalt Therapy Book. New York: Bantam Books.
Mellibruda, J. (2009). Teoria i praktyka terapii Gestalt, Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia. Polskie Towarzystwo Psychologiczne.
Oblas, A. (1981). Mind Your Own Gestalts! Transactional Analysis Journal, 4 (11), 328–329.
Paruzel-Czachura, M. (2015). Między psychologią, psychoterapią i filozofią praktyczną. Poszukiwanie autentycznego życia w nurcie Gestalt. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Passons, W.R. (1986). Zastosowanie terapii Gestalt w poradnictwie. Warszawa: Studium Pomocy Psychologicznej Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Phillips, D.C., Soltis J.F. (2003). Podstawy wiedzy o nauczaniu. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Pichel, C.H. (1977). Treating Migraine with TA and Gestalt: A Case History. Transactional Analysis Journal, 1 (7), 58–60.
Robine, J.M. (1994). La Gestalt-thérapie, Paris : Éd. Morisset.
Różańska, M. (2011) Źródła nurtu psychoterapeutycznego w warunkach ośrodków oświatowych – refleksje własne. Psychoterapia, 2, 39–43.
Schleger, L. (2002). Handwörterbuch der Transaktionsanalyse, DSGTA.ch, 230–236. http://www.strippenstrolch.de/downloads/HWB_gesamt_150.pdf (access: 28.06. 2017).
Shepard, M. (1975). Fritz. An Intimate Portrait of Fritz Perls and Gestalt Thera-py. New York: Bantam Books Inc.
Sills, C., Fish, S., Lapworth, P. (1999). Pomoc psychologiczna w ujęciu Gestalt. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia.
Stevens, J. (1975). Gestalt is. New York: Bantam Books.
Stewart, I., Joines, V. (2016). Analiza transakcyjna dzisiaj. Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.
Strojnowski, J. (1985). Psychoterapia. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
Śliwerski, B. (2004). Pedagogika Gestalt. In: B. Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Tanalska, A. (1991). Relacja Ja –Ty w terapii Gestalt. W: Nowe zjawiska w psychoterapii. M. Lis-Turlejska (ed.). Warszawa: Wydawnictwo: Jacek Santorski & Co.
Tudor, K. (1991). Children’s Groups: Integrating TA and Gestalt Perspectives. Transactional Analysis Journal. 1 (21), 12–20.
Uchyła-Zroski, J. (2004). Terapeutyczne cechy pedagogiki Gestalt i jej niektórych koncepcji. In: Kataryńczuk-Mania, J. Karacz (ed.) Terapia sztuką w edukacji (s. 71– 80), Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski.
Wathney, S. (1982). Paradoxical Interventions in Transactional Analysis and Gestalt Therapy. Transactional Analysis Journal, 3 (12), 185–189.
Wilber, K. (b.r.w.). A Working Synthesis of Transactional Analysis and Gestalt Therapy.Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 1 (15) vol. 15. http://www.transactional-analysis.ru/methods/328-ta-gestalt (access: 30.08.2015).
Zalewska-Stolzman, M., Pierzchała, Z. (2013). Byliśmy prekursorami psychoterapii w oświacie, W: M. Wereszka, Psychoterapia to jest moja partia polityczna. Kraków: Wydawnictwo Różnica.
Zinker, J. (1991). Proces twórczy w terapii Gestalt, Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski & Co.
Żłobicki, W. (2001). Gestalt a pedagogika, Gestalt, 4–5, 20–24.
Żłobicki ,W. (2002a), Gestalt a pedagogika, part 2, Gestalt, 1, 14–19.
Żłobicki, W. (2002b). Gestalt a pedagogika. Uczyć się, znaczy żyć, part 3, Gestalt, 2, 13–17.
Żłobicki, W. (2003a). Gestalt a pedagogika. Ku podmiotowości w relacji ze sobą i światem, part 5. Gestalt, 2–3, 17–22.
Żłobicki, W. (2003b). Gestalt a pedagogika. Proces kształcenia i jego zakłócenia, part 4. Gestalt, 1, 26–30.
Żłobicki, W. (2004). Gestalt a pedagogika. Edukacja jako urzeczywistnienie możliwości człowieka, part 6. Gestalt, 1, 26–30.
Żłobicki, W. (2008). Edukacja holistyczna w podejściu Gestalt. O wspieraniu rozwoju osoby, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Downloads

Published

2020-12-30

How to Cite

Jagieła, J. (2020). Psychopedagogy of integration and authenticity: on the relationship between Gestalt therapy and Gestalt pedagogy and educational transactional analysis (part 5). The Educational Transactional Analysis, (9), 111–127. https://doi.org/10.16926/eat.2020.09.08

Issue

Section

Educational transactional analysis in the light of other psychopedagogical areas

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >> 
Loading...