Educational Transactional Analysis, ISSN 2299-7466  eISSN 2658-1825

The role of the art of programming IT education

Authors
Keywords:
education, programming, coding, computer science education, art
Abstract

There is a longstanding debate whether computer science education is art or craft. There is no doubt that computer graphics and website design, apart from technical skills, require some degree of invention and creativity, some artistic sense. Maybe the same concerns skills related to algorithmic thinking and programming, which are very important in view of changes in the syllabus of IT teaching that are being introduced. Today, programming provides a possibility to reveal unconventional ideas, original thinking and unconventional solutions due to the wealth of tools and, above all, students’ inventiveness. Thus, it may be treated as art, contrary to the widespread belief that coding involves pure craft.

Downloads
Download data is not yet available.
Author Biography
  1. Zbigniew Ledóchowski, dr, Akademia Pomorska, Słupsk

    Nauczyciel akademicki w Akademii Pomorskiej w Słupsku, aktualnie zatrudniony w Instytucie Matematyki (Pracownia Informatyki) tej uczelni. Od ponad 30 lat prowadzi zajęcia z przedmiotów informatycznych na różnych kierunkach, zwłaszcza inżynierskich. W swoich publikacjach naukowych zajmował się przede wszystkim wykorzystaniem symulacji komputerowych w różnych obszarach technicznych. Od wielu lat szczególne zainteresowanie poświęca szeroko rozumianej edukacji informatycznej w odniesieniu do wszystkich etapów edukacyjnych. Jest autorem publikacji i wystąpień na konferencjach związanych z tą tematyką. Prowadzi również aktywną działalność organizacyjną i popularyzatorską związaną z kształceniem informatycznym, przygotowaniem nauczycieli informatyki itp. Od ponad 10 lat jest członkiem Rady ds. Informatyzacji Edukacji przy Ministrze Edukacji Narodowej (wcześniej Rada ds. Edukacji Informatyczneji Medialnej) pomocniczego ciała Ministra Edukacji Narodowej zajmującego się problematyką edukacji informatycznej w szkołach, był wizytatorem ds. edukacji informatycznej w Kuratorium Oświaty w Słupsku i potem w Gdańsku, stale aktywnie uczestniczy w promowaniu kształcenia informatycznego (szkolenia i warsztaty dla metodyków uczelnianych oraz nauczycieli, autorstwo zadań w konkursach informatycznych, promowanie nauki programowania w szkołach poprzez cykl tematycznych konferencji w województwie pomorskim).

Cover Image
Edukacyjna Analiza Transakcyjna - okładka nr 7/2018
Downloads
Published
2018-12-30
Section
On the border of fields
License

I am aware that the Educational Transactional Analysis journal is published under a Creative Commons license - Attribution (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).

By submitting the article, I agree to make it available under this license

How to Cite

Ledóchowski, Z. (2018). The role of the art of programming IT education. The Educational Transactional Analysis, 7, 195=207. https://doi.org/10.16926/eat.2018.07.11

Similar Articles

1-10 of 51

You may also start an advanced similarity search for this article.