Education as the Space where Identity Processes Come to Play – Based on Educational Narratives of Women
- Authors
-
-
- Keywords:
- thematic biography, educational narratives, stories of learning, life stories, self-determination, women's education, self-development
- Abstract
-
In this text, the Author carries out theoretical discussion and presents the outcomes of her studies of the shaping process of women's identity in the context of a human (auto)biography, referring to the category of identity, putting particular stress to the educational biography, called a special type of a thematic biography (important for the category of identity), and a category of narration, of key importance for comprehending the phenomenon of auto(biography). A human biography is an invaluable source of information on their life and the person her/himself. Getting acquainted with the biography, looking for information about a given person, learning her/his story from her/himself (biography passed through an autobiographical account) or from the biographical materials, e.g. diaries, letters, memoirs and recollection of others. The Author says that one of the identity criteria is the sense of one's own continuity in time. This criterion can be fulfilled thanks to the autobiographical memory, or a memory of personal episodes and autobiographical facts. The problems of biography are closely connected with the autobiographical memory. In the text the Author presents three intertwined categories: identity, autobiographical memory and biography.
- Downloads
-
Download data is not yet available.
- Author Biography
- References
-
Backe D., Schulze Th. (ed.), (1979). Aus Geschichten Lernen. Weinheim, München.
Barska A. (2005). Tożsamość społeczno-kulturowa płci w kontekście ponowoczesnego świata. In: A. Barska, E. Mandal (eds.). Tożsamość społeczno-kulturowa płci. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Barska A., Mandal E. (eds.), (2005). Tożsamość społeczno-kulturowa płci. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Bauman Z. (1995). Ciało i przemoc w obliczu ponowoczesności. Toruń: Wydawnictwo UMK.
Bauman Z. (1994). Dwa szkice o moralności ponowoczesnej. Warszawa: Instytut Kultury.
Bauman Z. (2006). Płynna nowoczesność. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Bauman Z. (2004). Ponowoczesność jako źródło cierpień. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
Bauman Z. (2001). Tożsamość jaka była, jest i po co? In: A. Jawłowska (ed.): Wokół problemów tożsamości. Warszawa: Wydawnictwo LTW.
Bauman Z., Tester K. (2003), O pożytkach z wątpliwości. Rozmowy z Zygmuntem Baumanem. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
Beck U. (2004). Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Bokszański Z., (1989). Tożsamość, integracja, grupa: tożsamość jednostki w perspektywie teorii socjologicznej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Boruta I., (1996). Równość kobiet I mężczyzn w pracy w świetle prawa Wspólnoty Europejskiej. Implikacje dla Polski. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Budrowska B. (2000). Macierzyństwo jako punkt zwrotny w życiu kobiety. Wrocław: Wydawnictwo Funna.
Cierpka A. (2000). Metoda analizy narracji w badaniach psychologicznych. Zastosowanie metod analizy narracji do badania wybranych aspektów zawartości treściowej etosu rodzinnego. In: M. Straś-Romanowska (ed.). Metody jakościowe w psychologii współczesnej. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Chomczyńska-Miliszkiewicz M. (2001). Szkoła jako agenda ról płciowych. Przegląd badań. "Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja", 2001, no. 1.
Domański H. (1992). Zadowolony niewolnik? Studium o nierówności między mężczyznami i kobietami w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.
Faure E. (ed.), (1975). Uczyć się, aby być. Warszawa: PWN.
Fuszara M. (ed.), (2002). Kobiety w Polsce na przełomie wieków. Nowy kontrakt płci? Warszawa: ISP.
Gałdowa A. (1995). Powszechność i wyjątek: rozwój osobowości człowieka dorosłego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Giddens A. (2001). Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Giddens A. (2004). Socjologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Gontarczyk E. (1995). Kobiecość i męskość jako kategorie społeczno kulturowe w studiach feministycznych. Perspektywa socjologiczno-pedagogiczna. Poznań: Wyd. Eruditus s. c.
Havighurst J. (1981). Developmental tasks and education. New York: University of Chicago Press.
Helling I. (1990). Metoda badań biograficznych. In: J. Włodarek, M. Ziółkowski (eds.): Metoda biograficzna w socjologii. Warszawa – Poznań: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Jacob G. (2001). Wywiad narracyjny w badaniach biograficznych. In: D. Urbaniak-Zając, J. Piekarski (eds.), Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych. Studia i materiały, Łódź: Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego.
Jankowski D. (1999). Autoedukacja wyzwaniem współczesności. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Jawłowska A. (ed.), (2001). Wokół problemów tożsamości. Warszawa: Wydawnictwo LTW.
Konarzewski K. (2000). Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Krüger H.H. (2005). Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Lachowicz-Tabaczek, K. (2000). Przejawy i przyczyny „nierówności” w poziomie samooceny kobiet i mężczyzn. "Czasopismo Psychologiczne", no. 1-2, 63-76.
Lamnek S. (1993), Qualitative Sozialforschung. Methodologie, t. I. Weinheim.
Malewska – Peyre H. (2000). Ciągłość i zmiana tożsamości. "Kultura i Społeczeństwo", 2000, no. 1.
Malicka M. (1996). Ja to znaczy kto? Rzecz o osobowej tożsamości i wychowaniu, Warszawa: „Żak”.
Mamzer H. (2002). Tożsamość w podróży. Wielokulturowość a kształtowanie tożsamości jednostki. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Mandal E. (1995), Socjalizacja ról społecznych związanych z płcią. In: E. Mandal, R. Stefańska-Klar (eds.). Współczesne problemy socjalizacji. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Maszke A.W. (2004). Metodologiczne podstawy badan pedagogicznych. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Melosik Z., (1996). Tożsamość, ciało i władza. Teksty kulturowe jako konteksty pedagogiczne. Poznań – Toruń: Edytor.
Miluska J. (1996). Tożsamość kobiet i mężczyzn w cyklu życia. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Morciniec J. (1995), Między rozumieniem i wyjaśnianiem. Analiza wywiadu narracyjnego w ramach koncepcji Glynis M. Breakwell jako przykład podejścia do problematyki tożsamości człowieka. In: M. Reut (ed.): Człowiek, kultura, edukacja, v. 2. Wrocław: Oficyna Wydawnicza PW.
Nowak A. (1998). Metoda biograficzna w badaniach pedagogicznych. In: S. Palka (ed.): Orientacje w metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Nowak-Dziemianowicz M. (2003). Edukacja i tożsamość w epoce „www”. "Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja", 2003, special issue.
Pakszys E., Heller W. (eds.). Publiczna przestrzeń kobiet. Obrazy dawne i nowe. Poznań: Wydawnictwo UAM.
Palka S. (ed.), (1998). Orientacje w metodologii badan pedagogicznych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Pankowska D. (2003). Wychowanie a role płciowe. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Pilch T., Bauman T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa: „Żak”.
Prawda M. (1989). Biograficzne odtwarzanie rzeczywistości. O koncepcji badań Fritza Schütz., “Studia Socjologiczne", 1989, no. 4.
Reszke I. (1984). Prestiż społeczny a płeć. Kryteria prestiżu osób i zawodów. Wrocław – Warsaw – Kraków – Gdańsk – Łódź: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Reut M. (ed.), (1995). Człowiek, Kultura, Edukacja. v. 2. Wrocław: Oficyna Wydawnicza PW.
Ricoeur P. (1998). Filozofia osoby. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej.
Rosner K. (2003). Narracja, tożsamość i czas. Kraków: Universitas.
Schulze Th., (1979), Biographisch orientierte Pädagogik. In: Backe D., Schulze Th. (eds.): Aus Geschichten Lernen, Weinheim, München.
Schütze F. (1997). Das Narrative Interview in Interaktionsfeldstudien. Hagen: Fernuniv.
Siemieńska R. (ed.), (1997). Wokół problemów zawodowego równouprawnienia kobiet i mężczyzn. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Siemieńska R. (ed.), (1997). Portrety kobiet i mężczyzn w środkach masowego przekazu
i podręcznikach szkolnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Straś-Romanowska M. (ed.), (2000). Metody jakościowe w psychologii współczesnej. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Taylor Ch. (2001). Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Tillmann K. J. (1996). Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Titkow A., Domański H. (eds.), (1995). Co to znaczy być kobietą w Polsce? Warszawa: Wydaw. Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.
Urbaniak – Zając D., Piekarski J. (eds.), (2001). Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Witkowski L. (1989). Rozwój i tożsamość w cyklu życia. Studium koncepcji Erika
H. Eriksona. Toruń: Wydawnictwo UMK.
Włodarek J., Ziółkowski M. (eds.), (1990). Metoda biograficzna w socjologii. Warszawa – Poznań: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Żarnowska A., Szwarc A. (eds.), (1995). Kobiety i edukacja na ziemiach polskich w XIX i XX wieku. Warszawa: DiG: Uniwersytet Warszawski. Instytut Historyczny.
- Downloads
- Published
- 2020-12-30
- Issue
- No. 9 (2020)
- Section
- On the border of fields
- License
-
Copyright (c) 2020 Agnieszka Majewska-Kafarowska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I am aware that the Educational Transactional Analysis journal is published under a Creative Commons license - Attribution (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
By submitting the article, I agree to make it available under this license
How to Cite
Similar Articles
- Zbigniew Wieczorek, Depression in the light of the Transactional Analysis theory – social media Big Data analysis , The Educational Transactional Analysis: No. 8 (2019)
- Grażyna Cęcelek, Information technology as an important tool in contemporary lifelong learning , The Educational Transactional Analysis: No. 9 (2020)
- Dorota Anna Siemieniecka, Bunker/shelter as a Situated Learning Space: An Example of a Life Protection Experiment in Threatening , The Educational Transactional Analysis: No. 12 (2023)
- Piotr Toczyski, The Potential of Educational Transactional Analysis for Human Rights Education , The Educational Transactional Analysis: No. 13 (2024)
- Piotr Jusik, Educational passivity – from theory to practice , The Educational Transactional Analysis: No. 9 (2020)
- Joanna Miecznik-Warda, Polish Educational Needs of Young Educators in the Context of Transactional Educational Hungers and in Relation to Professional Personality Types , The Educational Transactional Analysis: No. 13 (2024)
- Zbigniew Wieczorek, Personality Traits in the Context of Transactional Analysis and Emotional Intelligence in Young Adults: A Research Report , The Educational Transactional Analysis: No. 13 (2024)
- Zbigniew Wieczorek, Symptoms of anxiety and depression in social media in connection with the threat of COVID-19 , The Educational Transactional Analysis: No. 9 (2020)
- Urszula Ordon, Preschool teacher assistants and the quality of preschool education – prolegomena for research in Poland , The Educational Transactional Analysis: No. 11 (2022)
- Krystyna Moczia, Marta Niemiec, Alone with the Pandemic. Maintaining the status quo among the MOPS wards who run private households , The Educational Transactional Analysis: No. 11 (2022)
You may also start an advanced similarity search for this article.