Archetyp wojownika i zwycięzcy w działaniach edukacyjnych i wychowawczych
- Autor
-
-
- Słowa kluczowe:
- wojownik, zwycięzca, archetypy, analiza transakcyjna, edukacja
- Abstrakt
-
W artykule autor opisuje i analizuje wzorce archetypowe wojownika i zwycięzcy w kontekście działań edukacyjnych i wychowawczych. Odwołując się do przykładu trenera i nauczyciela Kena Cartera, przeprowadza pogłębioną analizę jego zachowań, emocji i działań, które towarzyszyły mu podczas wieloletniej pracy z młodzieżą licealną Richmond High School w Kaliforni. Przykład ten jest najważniejszą częścią analizy, gdyż ilustruje proces utożsamiania się z rolami archetypowymi wojownika i zwycięzcy i pokazuje ich praktyczne zastosowania w wydarzających się realnie sytuacjach. Poza tym autor, odwołując się do bogatej literatury przedmiotu z zakresu antropologii kulturowej, psychologii i pedagogiki oraz do koncepcji analizy transakcyjnej, próbuje ukazać wspomniane wzorce archetypowe w szerszym kontekście kulturowym, społecznym i wychowawczym.
- Pobrania
-
Statystyki pobrań niedostępne.
- Biogram autora
- Pobrania
- Opublikowane
- 30.12.2018
- Numer
- Nr 7 (2018)
- Dział
- Analiza transakcyjna w edukacji
- Licencja
-
OŚWIADCZENIE AUTORA:
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji
Jak cytować
Podobne artykuły
- Dagmara Szymańska, Wpływ Embrace Therapy® w ujęciu analizy transakcyjnej na domknięcie potrzeb („głasków”) wewnętrznego dziecka, zmianę perspektywy oceny sytuacji i uwolnienie trudnych emocji , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 12 (2023)
- Dorota Gębuś, dr, Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, Nadanie imienia – początek biografii a skrypt , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 5 (2016)
- Adam Bekier, Integrative approach in transactional analysis as a theory and method in psychotherapy , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Jarosław Jagieła, dr hab. prof. UJD, Terapia Pisania Ról , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
- Sandra Skorza, mgr, Edukacja multimedialna w przedszkolach – analiza doświadczeń , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
- Zbigniew Wieczorek, Depresja w świetle teorii analizy transakcyjnej - analiza mediów społecznościowych przy pomocy Big Data , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 8 (2019)
- Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, Metoda ustawień systemowych rodziny według Berta Hellingera w optyce analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Dorota Pankowska, dr hab. prof. UMCS, Dokąd zmierzamy? Uwagi o deficycie Dorosłego w edukacji i życiu społecznym , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Tomasz Prauzner, Kacper Prauzner, Dydaktyczny wymiar badań elektroencefalograficznych w ujęciu edukacyjnej analizy transakcyjnej. , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 10 (2021)
- Agnieszka Woś-Szymanowska, Na przekór zakazom - o przekornej decyzji w odpowiedzi na zakaz , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 8 (2019)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Włodzimierz Świątek, mgr, Lider w niewoli Trójkąta Dramatycznego , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 4 (2015)
- Włodzimierz Świątek, mgr, Rola psychoterapeuty w pracy z ofiarami i sprawcami przemocy szkolnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 5 (2016)