Process Communication Model – skuteczne narzędzie wspierające edukację
- Autor
-
-
Agnieszka Woś-Szymanowska, mgr
-
- Słowa kluczowe:
- adaptacje osobowości, Process Communication Model, drzwi kontatku, edukacja, komunikacja
- Abstrakt
-
W artykule zaprezentowano rozwój koncepcji driverów Taibiego Kahlera (1975, s. 280–284)i wykazano jej użyteczność w edukacji. Na bazie pracy nad driverami rozwinął się koncept adap-tacji osobowości (Joines, Stewart, 2002, s. 4–5) oraz Process Communication Model (Kahler, 2008, s. 1–30; Collignon, 2017, s. XV–XIX) – kompletny model Taibiego Kahlera pozwalający na ocenę osobowości. Model ten pokazuje, w jaki sposób efektywnie komunikować się z uczniami, zależnie od ich struktury osobowości. Pozwala na użycie właściwych drzwi kontaktu, umożliwiających zbudowanie porozumienia (Ware, 1983, s. 11–12, 18). Kluczowe jest rozpoznanie typu bazowego oraz fazy, tj. obecnie doświadczanego typu. Pozwala to na dobór najefektywniejszego kanału komunikacji oraz rozpoznanie kluczowych potrzeb psychologicznych i uwzględnienie ich w procesie nauczania i motywowania (Kahler, 2008, s. 45–81, 111–116; Collignon, 2017, s. 190–192).
- Pobrania
-
Statystyki pobrań niedostępne.
- Biogram autora
- Pobrania
- Opublikowane
- 30.12.2018
- Numer
- Nr 7 (2018)
- Dział
- Analiza transakcyjna w edukacji
- Licencja
-
OŚWIADCZENIE AUTORA:
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji
Jak cytować
Podobne artykuły
- Katarzyna Klimkowska, dr hab. prof. UMCS, Zastosowanie podejścia skoncentrowanego na rozwiązaniach we wzmacnianiu stanu Ja-Dorosłego , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
- Zbigniew Wieczorek, dr, Zintegrowany model diagnostyczny w analizie transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 5 (2016)
- Piotr Przybylski, Lidia Cierpiałkowska, Funkcjonowanie osobowości w zakresie self i relacji społecznych a profile funkcjonalnych stanów Ja , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 14 (2025)
- Piotr Przybylski, Lidia Cierpiałkowska, Dominika Rusnak, Zaburzenia osobowości a stany Ja – mediująca rola zdolności do mentalizacji , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 12 (2023)
- Ewa Wysocka, dr hab. prof. UŚ, Joanna Góźdź, mgr, Postawy życiowe młodzieży licealnej i ich wybrane – społeczno-demograficzne – korelaty , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 2 (2013)
- Zbigniew Wieczorek, dr, Zamki na piasku... czyli fenomen kłamstwa w perspektywie analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 4 (2015)
- Yurii Pelekh, Dr. Nataliia Oksentiuk, Konceptualizacja Modelu Inteligencji Wartości w Ramach Kompleksowej Ramy Naukowo-Innowacyjnej: Podstawy Teoretyczne i Zasady Modelowania , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 14 (2025)
- Marta Ewa Niemiec, Determinants of functional diagnosis and strategies of work in school relations with students with diverse educational needs - in the opinions of teachers and students of special education , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Wiga Bednarkowa, dr hab.prof. AJD, [rec.] Jagieła, J. (2015). Słownik terminów i pojęć badań jakościowych nad edukacją , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 5 (2016)
- Joanna Miecznik-Warda, Educational Needs of Young Educators in the Context of Transactional Educational Hungers and in Relation to Professional Personality Types , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Agnieszka Woś-Szymanowska, Na przekór zakazom - o przekornej decyzji w odpowiedzi na zakaz , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 8 (2019)