Szkoła wielokulturowa. Tożsamość i system wartości uczniów
- Autor
-
-
Anna Kropiewnicka-Mielko
współpraca
-
- Słowa kluczowe:
- edukacja wielokulturowa, wielokulturowość, tożsamość, identyfikacja tożsamościowa, autoidentyfikacja, system wartości
- Abstrakt
-
Artykuł przedstawia zjawisko wielokulturowości i edukacji wielokulturowej oraz międzykulturowej na podstawie publikacji J. Nikitorowicza, J. A. Banksa, M.A. Gibson i innych autorów oraz własnych badań, dotyczących systemu wartości i identyfikacji tożsamościowej uczniów Canadian School w Warszawie. W artykule podjęto próbę zdiagnozowania systemu wartości i tożsamości uczniów szkoły wielokulturowej Canadian School i porównano wyniki badań z wynikami innych badaczy. Badania pokazują z czym identyfikują się uczniowie szkoły wielokulturowej i które wartości są dla nich najważniejsze.
Przedstawiając system wartości uczniów młodzieży autorka zwróciła uwagę na to, że badani bardzo wysoko cenią zdrowie, wolność, wartości społeczne takie jak dobro, uczciwość, szacunek, bezpieczeństwo i miłość.
Autoidentyfikacje tożsamościowe badanych odnoszą się do deklaracji związanych z płcią, poczuciem tożsamości o charakterze narodowym, europejskim, globalnym, religijnym i tradycyjnym.
System wartości i autoidentyfikacje tożsamościowe uczniów Canadian School dowodzą, że młodzi ludzie w szkole wielokulturowej są otwarci, nowocześni i czują się przede wszystkim obywatelami świata.
- Pobrania
-
Statystyki pobrań niedostępne.
- Bibliografia
-
Banks, J.A. (2014). An introduction to multicultural education. Boston: Pearson.
Fredro, M., Grudzińska, A., Kubin, K. (2010). Szkoła wielokulturowa – orga-nizacja pracy i metody nauczania. Wybór tekstów. Warszawa: Forum na Rzecz Różnorodności Społecznej.
Gibson, M.A. (1984). Approaches to multicultural education in the United States: Some Concepts and Assumptions. Anthropology & Education Quarterly, 1, 94–120. Special Anniversary Issue: Highlights from the Past.
Giddens, A. (1991). Modernity and Self-Identity. Stanford: Stanford Universi-ty, Press Stanford.
Głowiak, K. (2021).Wielokulturowość w polskiej szkole. Zeszyty Naukowe Ostrołęckiego Towarzystwa Naukowego, 35, 25–40.
Gromkowska-Melosik, A., Melosik, Z. (2012). Tożsamość w społeczeństwie współczesnym: pop-kulturowe (re)intepretacje. Kraków: Oficyna Wydaw-nicza Impuls.
Grzybowski, P.P. (2011). Edukacja międzykulturowa – konteksty: od tożsa-mości po język Międzynarodowy. Kraków: Wydawnictwo Impuls.
Hakkinen, K. (ed.). (1998). Multucultural Education: Reflection on Theory and Practice. University of Jyvaskyla. Jyvaskyla: Continuing Education Centre, Multicultural Programmes.
Lewowicki, T., Ogrodzka-Mazur, E., Gajdzica, A. (2013). Kultura w edukacji międzykulturowej - doświadczenia i propozycje praktyczne. Toruń: Wy-dawnictwo Adam Marszałek.
Lewowicki, T., Ogrodzka-Mazur, E., Szczurek-Boruta, A. (2011). Edukacja między¬kulturowa – dokonania, problemy, perspektywy. Cieszyn – War-szawa – Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Lewowicki, T., Ogniewjuk, W., Ogrodzka-Mazur E., Sysojewa S. (2014). Wie-lokultu¬rowość i edukacja. Warszawa – Cieszyn – Kijów: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Melosik, Z. (2007). Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Mikulska, A. (2018). Wielokulturowość w polskiej szkole – przykłady do-brych praktyk na podstawie doświadczeń Szkoły Podstawowej w Mro-kowie. In: P.E. Gębal (ed.), Edukacja wobec migracji. Konteksty glotto-dydaktyczne i pedagogiczne (pp. 221–238). Kraków: Księgarnia Akade-micka.
Nikitorowicz, J. (2003). Młodzież pogranicza kulturowego Białorusi, Polski, Ukrainy wobec integracji europejskiej. Tożsamość, plany życiowe, war-tości. Białystok: Trans Humana.
Nikitorowicz, J. (2009). Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.
Puzynina, J. (1993). O znaczeniu wartości. In: J. Bartmiński, M. Mazurkie-wicz-Brzozowska (eds.), Nazwy wartości. Studia leksykalno-semantyczne (pp. 9–21). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Szczurek-Boruta, A. (2007). Edukacja i odkrywanie tożsamości w warunkach wielokulturowości: Szkice pedagogiczne. Katowice: Uniwersytet Śląski. Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji, Wydawnictwo Impuls.
Szymański, M.J. (1998). Młodzież wobec wartości. Próba diagnozy. Warsza-wa: IBE.
Taylor, Ch. (1995). Źródła współczesnej tożsamości. In: K. Michalski (ed.), Tożsamość w czasach zmiany. Rozmowy w Castel Gandolfo (pp. 9–21). Warszawa – Kraków: ZNAK.
Zamojska, E. (1998). Kulturowa tożsamość młodzieży. Poznań: Toruń, UŁAM.
- Pobrania
- Opublikowane
- 28.12.2023
- Numer
- Nr 12 (2023)
- Dział
- Raporty z badań
- Licencja
-
Prawa autorskie (c) 2023 Anna Kropiewnicka-Mielko
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji
Jak cytować
Podobne artykuły
- Irena Przybylska, Ideologie i praktyka edukacji emocjonalnej w szkole – perspektywa interakcyjna , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 11 (2022)
- Justyna Józefowicz, Hanna Buchner, Czy my się nigdy nie zmienimy , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 10 (2021)
- Zbigniew Wieczorek, Objawy lęku i depresji w mediach społecznościowych w związku z zagrożeniem COVID-19 , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Magdalena Wójcik, Preventive and educational support for students with special educational needs in an inclusive education as perceived by teachers , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Anna Pierzchała, Rozwijanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym w oparciu o założenia analizy transakcyjnej. Charakterystyka programu Uniwersytet Małego Profesora , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 8 (2019)
- Adrianna Sarnat-Ciastko, Katarzyna Nowak, Poziom resilience uczniów biorących udział w pilotażu programu profilaktycznego „ISKRA Odporności” , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 11 (2022)
- Michał Płóciennik, mgr, „Więcej” niż pedagogika... W kierunku konwersyjnego ujaśnienia źródłowego charakteru filozofii wychowania , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 5 (2016)
- Agnieszka Iwanicka, Media społecznościowe i influencerzy w życiu nastolatków , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 11 (2022)
- Kateryna Bulhakova, Jak zachować poczucie własnej wartości i saldo wewnętrzne w transakcjach dyskontowych , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 10 (2021)
- Zbigniew Wieczorek, Od Redakcji , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.