Szkoła wielokulturowa. Tożsamość i system wartości uczniów
- Autor
-
-
Anna Kropiewnicka-Mielko
współpraca
-
- Słowa kluczowe:
- edukacja wielokulturowa, wielokulturowość, tożsamość, identyfikacja tożsamościowa, autoidentyfikacja, system wartości
- Abstrakt
-
Artykuł przedstawia zjawisko wielokulturowości i edukacji wielokulturowej oraz międzykulturowej na podstawie publikacji J. Nikitorowicza, J. A. Banksa, M.A. Gibson i innych autorów oraz własnych badań, dotyczących systemu wartości i identyfikacji tożsamościowej uczniów Canadian School w Warszawie. W artykule podjęto próbę zdiagnozowania systemu wartości i tożsamości uczniów szkoły wielokulturowej Canadian School i porównano wyniki badań z wynikami innych badaczy. Badania pokazują z czym identyfikują się uczniowie szkoły wielokulturowej i które wartości są dla nich najważniejsze.
Przedstawiając system wartości uczniów młodzieży autorka zwróciła uwagę na to, że badani bardzo wysoko cenią zdrowie, wolność, wartości społeczne takie jak dobro, uczciwość, szacunek, bezpieczeństwo i miłość.
Autoidentyfikacje tożsamościowe badanych odnoszą się do deklaracji związanych z płcią, poczuciem tożsamości o charakterze narodowym, europejskim, globalnym, religijnym i tradycyjnym.
System wartości i autoidentyfikacje tożsamościowe uczniów Canadian School dowodzą, że młodzi ludzie w szkole wielokulturowej są otwarci, nowocześni i czują się przede wszystkim obywatelami świata.
- Pobrania
-
Statystyki pobrań niedostępne.
- Bibliografia
-
Banks, J.A. (2014). An introduction to multicultural education. Boston: Pearson.
Fredro, M., Grudzińska, A., Kubin, K. (2010). Szkoła wielokulturowa – orga-nizacja pracy i metody nauczania. Wybór tekstów. Warszawa: Forum na Rzecz Różnorodności Społecznej.
Gibson, M.A. (1984). Approaches to multicultural education in the United States: Some Concepts and Assumptions. Anthropology & Education Quarterly, 1, 94–120. Special Anniversary Issue: Highlights from the Past.
Giddens, A. (1991). Modernity and Self-Identity. Stanford: Stanford Universi-ty, Press Stanford.
Głowiak, K. (2021).Wielokulturowość w polskiej szkole. Zeszyty Naukowe Ostrołęckiego Towarzystwa Naukowego, 35, 25–40.
Gromkowska-Melosik, A., Melosik, Z. (2012). Tożsamość w społeczeństwie współczesnym: pop-kulturowe (re)intepretacje. Kraków: Oficyna Wydaw-nicza Impuls.
Grzybowski, P.P. (2011). Edukacja międzykulturowa – konteksty: od tożsa-mości po język Międzynarodowy. Kraków: Wydawnictwo Impuls.
Hakkinen, K. (ed.). (1998). Multucultural Education: Reflection on Theory and Practice. University of Jyvaskyla. Jyvaskyla: Continuing Education Centre, Multicultural Programmes.
Lewowicki, T., Ogrodzka-Mazur, E., Gajdzica, A. (2013). Kultura w edukacji międzykulturowej - doświadczenia i propozycje praktyczne. Toruń: Wy-dawnictwo Adam Marszałek.
Lewowicki, T., Ogrodzka-Mazur, E., Szczurek-Boruta, A. (2011). Edukacja między¬kulturowa – dokonania, problemy, perspektywy. Cieszyn – War-szawa – Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Lewowicki, T., Ogniewjuk, W., Ogrodzka-Mazur E., Sysojewa S. (2014). Wie-lokultu¬rowość i edukacja. Warszawa – Cieszyn – Kijów: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Melosik, Z. (2007). Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Mikulska, A. (2018). Wielokulturowość w polskiej szkole – przykłady do-brych praktyk na podstawie doświadczeń Szkoły Podstawowej w Mro-kowie. In: P.E. Gębal (ed.), Edukacja wobec migracji. Konteksty glotto-dydaktyczne i pedagogiczne (pp. 221–238). Kraków: Księgarnia Akade-micka.
Nikitorowicz, J. (2003). Młodzież pogranicza kulturowego Białorusi, Polski, Ukrainy wobec integracji europejskiej. Tożsamość, plany życiowe, war-tości. Białystok: Trans Humana.
Nikitorowicz, J. (2009). Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.
Puzynina, J. (1993). O znaczeniu wartości. In: J. Bartmiński, M. Mazurkie-wicz-Brzozowska (eds.), Nazwy wartości. Studia leksykalno-semantyczne (pp. 9–21). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Szczurek-Boruta, A. (2007). Edukacja i odkrywanie tożsamości w warunkach wielokulturowości: Szkice pedagogiczne. Katowice: Uniwersytet Śląski. Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji, Wydawnictwo Impuls.
Szymański, M.J. (1998). Młodzież wobec wartości. Próba diagnozy. Warsza-wa: IBE.
Taylor, Ch. (1995). Źródła współczesnej tożsamości. In: K. Michalski (ed.), Tożsamość w czasach zmiany. Rozmowy w Castel Gandolfo (pp. 9–21). Warszawa – Kraków: ZNAK.
Zamojska, E. (1998). Kulturowa tożsamość młodzieży. Poznań: Toruń, UŁAM.
- Pobrania
- Opublikowane
- 28.12.2023
- Numer
- Nr 12 (2023)
- Dział
- Raporty z badań
- Licencja
-
Prawa autorskie (c) 2023 Anna Kropiewnicka-Mielko
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji
Jak cytować
Podobne artykuły
- Katarzyna Klimkowska, dr hab. prof. UMCS, Zastosowanie podejścia skoncentrowanego na rozwiązaniach we wzmacnianiu stanu Ja-Dorosłego , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
- Natalia Pendziałek, Doświadczenie groomingu w perspektywie „cyfrowych tubylców” , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 12 (2023)
- Krystyna Moczia, Marta Niemiec, Sam na sam pandemią. Utrzymanie status quo wśród podopiecznych MOPS prowadzących samodzielne gospodarstwo domowe , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 11 (2022)
- Jarosław Jagieła, Psychopedagogika sensu i wartości, czyli o związkach terapii egzystencjalnej z analizą transakcyjną. (cz. 6) , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 10 (2021)
- Zbigniew Wieczorek, od redakcji , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 10 (2021)
- Tomasz Prauzner, Kacper Prauzner, Dydaktyczny wymiar badań elektroencefalograficznych w ujęciu edukacyjnej analizy transakcyjnej. , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 10 (2021)
- Zbigniew Wieczorek, [Review of the book] Karen Minikin (2024). Radical-Relational Perspectives in Transactional Analysis Psychotherapy: Oppression, Alienation, Reclamation. Routledge Taylor & Francis Group, 178 pp. , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Ewa Wilczewska, Feedback jako edukacyjne narzędzie zaspokajania potrzeb i obszar wymiany znaków rozpoznania , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Anna Zamkowska, Piotr Nogaj, Cooperation of Special Education Teachers with the General Teacher in Primary Schools. A Survey of Polish Teachers , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Dagmara Szymańska, Wpływ Embrace Therapy® w ujęciu analizy transakcyjnej na domknięcie potrzeb („głasków”) wewnętrznego dziecka, zmianę perspektywy oceny sytuacji i uwolnienie trudnych emocji , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 12 (2023)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.