„Więcej” niż pedagogika... W kierunku konwersyjnego ujaśnienia źródłowego charakteru filozofii wychowania

Main Article Content

Michał Płóciennik, mgr

Abstrakt




Pedagogy, both as an academically theoretical activity and humanistically social practice has been under a serious crisis for a long time. Obviously, this crisis has been caused by numerous rea- sons, both external and internal. Yet, it seems to be a perfect opportunity to re-discover the source of pedagogy in the philosophy of upbringing and – through the conversion in the centre of peda- gogical thinking – to restore the tension between philosophy (in its wise ontological-metaphysical hesitation) and pedagogy. It seems clear that this lack of tension and limiting pedagogy to a de- tailed social science, is damaging and appears to be the fundamental problem and the main reason of the critical condition of contemporary pedagogy.




Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Płóciennik, M. (2016). „Więcej” niż pedagogika. W kierunku konwersyjnego ujaśnienia źródłowego charakteru filozofii wychowania. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, (5), 137-153. https://doi.org/10.16926/eat.2016.05.09
Dział
Na pograniczu dziedzin
Biogram autora

Michał Płóciennik, mgr, Akademia im. J. Długosza w Częstochowie

absolwent filozofii i teologii, asystent w Instytucie Fi-lozofii Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, członek Polskiego Towarzystwa Filozoficznego, Oddział w Częstochowie; wicedyrektor Cen-trum Dialogu Międzykulturowego w Częstochowie. Zainteresowania ba-dawcze: filozofia religii, filozofia interkulturowa, dialog międzyreligijny i międzykulturowy, interdyscyplinarny charakter antropologii, edukacja filo- zoficzna, filozofia pedagogiki.