Technika pustego krzesła i jego użycie w psychoterapii
- Autor
-
-
Tony White
-
- Słowa kluczowe:
- analiza transakcyjna, psychoterapia, stany ja, gestalt
- Abstrakt
-
Technika pustego krzesła jest podstawą psychoterapii od dziesięcioleci, a jej początki sięgają Fritza Perlsa i są dalej rozwijane przez Edgara Stuntza. Niniejszy artykuł analizuje wieloaspektowe wykorzystanie pustego krzesła, szczególnie w ramach analizy transakcyjnej (TA). Bada różne sposoby, w jakie terapeuci wykorzystują puste krzesło, aby ułatwić analizę strukturalną, ponowną decyzję i dynamikę rodzicielstwa, a także inne cele terapeutyczne. Czerpiąc ze spostrzeżeń z TA, terapii gestalt i terapii poznawczo-behawioralnej, autor zagłębia się w procesy psychologiczne związane z pracą na krześle, podkreślając znaczenie regresji i integracji stanu ego. Ponadto omówiono terapeutyczne implikacje pracy w fotelu, w tym jej wpływ na samozrozumienie, diagnozę i relację terapeutyczną. W artykule wskazano również, w jaki sposób praca na krześle może być dostosowana do potrzeb klientów z zespołem stresu pourazowego, podkreślając jej potencjał jako formy terapii ekspozycyjnej. Artykuł zawiera kompleksowy przegląd techniki pustego krzesła i jej różnorodnych zastosowań we współczesnej praktyce psychoterapeutycznej.
- Pobrania
-
Statystyki pobrań niedostępne.
- Bibliografia
-
Burns, D.D. (2006). When panic attacks: The new drug-free anxiety therapy that can change your life. New York: Morgan Road Books.
Erskine, R.G. (1997). Theories and methods of an integrative transactional analysis. San Francisco: TA Press.
Goldfried, M.R. (2006). Cognitive-affective-relational-behavior therapy. In: G. Stricker, J. Gold (eds.), A casebook of psychotherapy integration (pp. 153–164). American Psychological Association.
Goulding, R. (1985). History of redecision therapy. In: L.B. Kadis (ed.), Re-decision therapy: Expanded perspectives (pp. 9–11). California: Western Institute for Group and Family Therapy.
Goulding, R.L., Goulding, M.M. (1978). The power is in the patient: A TA/Gestalt approach to psychotherapy. San Francisco: TA Press.
James, M., Jongeward, D. (1971). Born to win. New York: Addison-Wesley Publishing.
Kellogg, S., Garcia Torres, A. (2021). Toward a chair work psychotherapy: Using the four dialogues for healing and transformation. American Psy-chologist, 6(3), 171–180; https://doi.org/10.1037/pri0000149.
Mahmood, F., Flax, E. (2023). Gestalt therapy. In: T. Hanley, L. Winter (eds.), The Sage handbook of counselling & psychotherapy: Fifth edition (pp. 403–409). Sage Publications.
McNeel, J.R. (1975). Redecisions in psychotherapy: A study of the effects of an intensive weekend group workshop (PhD thesis). The California School of Professional Psychology.
McNeel, J.R. (1976). The parent interview. Transactional Analysis Journal, 6(1), 61–68.
Perls, F.S. (1969). Gestalt therapy verbatim. Lafayette: Real People Press.
Perls, F.S. (1975). Theory and technique of personality integration. In: J.O. Stevens (ed.), Gestalt is (pp. 44–69). Utah: Bantam Books.
Rogers, C.R. (1961). On becoming a person. Massachusetts: The Riverside Press.
Stark, M. (1999). Modes of therapeutic action. London: Jason Aronson Inc.
Stuntz, E.C. (1973). Multiple chairs technique. Transactional Analysis Jour-nal, 3(2), 29–32.
Tilney, T. (1998). Dictionary of transactional analysis. London: Whurr Pub-lishers.
Watson, J.C., Goldman, R.N., Greenberg, L.S. (2007). Case studies in emo-tion-focused treatment in depression: A comparison of good and poor outcome. Washington: American Psychological Association.
White, T. (2011). Working with suicidal individuals. London: Jessica Kings-ley Publishers.
White, T. (2016). Evolving theory and practice with the self-destructive individual. In: R.G. Erskine (ed.), Transactional analysis in contemporary psychotherapy (pp. 161–183). London: Karnac Books Ltd.
White, T. (2021). Redecision therapy today: A redecision relational ap-proach to transactional analysis. Kyiv: TA Books.
White, T. (2023). Trauma, memory, and the impact of redecision therapy. International Journal of Transactional Analysis Research and Practice, 14(1), 24–31.
Widdowson, M. (2010). Transactional analysis: 100 key points & tech-niques. New York: Routledge.
Young, J.E., Klosko, J.S., Weishaar, M.E. (2003). Schema therapy: A practi-tioner’s guide. New York: Guilford Press.
- Pobrania
- Opublikowane
- 28.12.2023
- Numer
- Nr 12 (2023)
- Dział
- Analiza transakcyjna w edukacji
- Licencja
-
Prawa autorskie (c) 2023 Tony White

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
OŚWIADCZENIE AUTORA:
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji
Jak cytować
Podobne artykuły
- Anna Pierzchała, Sytuacja rodzinna w okresie dzieciństwa i dorastania a działania skryptowe w ujęciu analizy transakcyjnej. Raport z badań , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 11 (2022)
- Bożena Marzec, dr, Działania i reakcje nauczyciela na zachowania agresywne dzieci w wieku przedszkolnym , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, Zbigniew Łęski, dr, Pro memoria. Profesor Władysław Piotr Zaczyński (1930–2017) , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Zbigniew Wieczorek, Personality Traits in the Context of Transactional Analysis and Emotional Intelligence in Young Adults: A Research Report , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, Znaczenie modelu płynności funkcjonalnej Susannah Temple (FF – Functional Fluency) dla edukacyjnej analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Zbigniew Łęski, dr, Nowe media w społeczeństwie informacyjnym z perspektywy analizy transakcyjnej. Praca czy współpraca? , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Irena Przybylska, Ideologie i praktyka edukacji emocjonalnej w szkole – perspektywa interakcyjna , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 11 (2022)
- Bolesław Niemierko, prof. dr hab., Stany Ja diagnosty edukacyjnego , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 3 (2014)
- Tomasz Prauzner, Kacper Prauzner, Zastosowanie założeń edukacyjnej analizy transakcyjnej w konstruktywistycznej teorii uczenia się. , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, Emotional literacy , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 5 (2016)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.
