Świadomość seksualna a strukturalizacja czasu rozumiana zgodnie z założeniami analizy transakcyjnej. Raport z badań
- Autor
-
-
Weronika Karaś
a:1:{s:5:"pl_PL";s:42:"Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie";}
-
- Słowa kluczowe:
- analiza transakcyjna, strukturalizacja czasu, świadomość seksualna, intymność, dorastanie, relacje
- Abstrakt
-
Artykuł stanowi raport z badań prowadzonych w oparciu o koncepcję strukturalizacji czasu w ujęciu analizy transakcyjnej. Autorka szuka odpowiedzi na pytanie o związek łączący umiejętność budowania relacji, szczególnie tych o charakterze intymnym, przez młodych ludzi z ich poziomem świadomości seksualnej. Badania przeprowadzono na próbie 312 osób w wieku 18-22 lata z wykorzystaniem technik kwestionariuszowych. Główny wniosek z badań wskazuje na występowanie korelacji pomiędzy płcią respondentów a budowaniem relacji o charakterze intymnym. Pomimo tego, iż nie wykryto związku pomiędzy poziomem świadomości seksualnej a budowaniem relacji intymnych przez adolescentów, to ujawniono jej związek z innymi sposobami strukturalizacji czasu.
- Pobrania
-
Statystyki pobrań niedostępne.
- Bibliografia
-
Burns, D.D. (2006). When panic attacks: The new drug-free anxiety therapy that can change your life. New York: Morgan Road Books.
Erskine, R.G. (1997). Theories and methods of an integrative transactional analysis. San Francisco: TA Press.
Goldfried, M.R. (2006). Cognitive-affective-relational-behavior therapy. In: G. Stricker, J. Gold (eds.), A casebook of psychotherapy integration (pp. 153–164). American Psychological Association.
Goulding, R. (1985). History of redecision therapy. In: L.B. Kadis (ed.), Re-decision therapy: Expanded perspectives (pp. 9–11). California: Western Institute for Group and Family Therapy.
Goulding, R.L., Goulding, M.M. (1978). The power is in the patient: A TA/Gestalt approach to psychotherapy. San Francisco: TA Press.
James, M., Jongeward, D. (1971). Born to win. New York: Addison-Wesley Publishing.
Kellogg, S., Garcia Torres, A. (2021). Toward a chair work psychotherapy: Using the four dialogues for healing and transformation. American Psy-chologist, 6(3), 171–180; https://doi.org/10.1037/pri0000149.
Mahmood, F., Flax, E. (2023). Gestalt therapy. In: T. Hanley, L. Winter (eds.), The Sage handbook of counselling & psychotherapy: Fifth edition (pp. 403–409). Sage Publications.
McNeel, J.R. (1975). Redecisions in psychotherapy: A study of the effects of an intensive weekend group workshop (PhD thesis). The California School of Professional Psychology.
McNeel, J.R. (1976). The parent interview. Transactional Analysis Journal, 6(1), 61–68.
Perls, F.S. (1969). Gestalt therapy verbatim. Lafayette: Real People Press.
Perls, F.S. (1975). Theory and technique of personality integration. In: J.O. Stevens (ed.), Gestalt is (pp. 44–69). Utah: Bantam Books.
Rogers, C.R. (1961). On becoming a person. Massachusetts: The Riverside Press.
Stark, M. (1999). Modes of therapeutic action. London: Jason Aronson Inc.
Stuntz, E.C. (1973). Multiple chairs technique. Transactional Analysis Jour-nal, 3(2), 29–32.
Tilney, T. (1998). Dictionary of transactional analysis. London: Whurr Pub-lishers.
Watson, J.C., Goldman, R.N., Greenberg, L.S. (2007). Case studies in emo-tion-focused treatment in depression: A comparison of good and poor outcome. Washington: American Psychological Association.
White, T. (2011). Working with suicidal individuals. London: Jessica Kings-ley Publishers.
White, T. (2016). Evolving theory and practice with the self-destructive individual. In: R.G. Erskine (ed.), Transactional analysis in contemporary psychotherapy (pp. 161–183). London: Karnac Books Ltd.
White, T. (2021). Redecision therapy today: A redecision relational ap-proach to transactional analysis. Kyiv: TA Books.
White, T. (2023). Trauma, memory, and the impact of redecision therapy. International Journal of Transactional Analysis Research and Practice, 14(1), 24–31.
Widdowson, M. (2010). Transactional analysis: 100 key points & tech-niques. New York: Routledge.
Young, J.E., Klosko, J.S., Weishaar, M.E. (2003). Schema therapy: A practi-tioner’s guide. New York: Guilford Press.
- Pobrania
- Opublikowane
- 28.12.2023
- Numer
- Nr 12 (2023)
- Dział
- Analiza transakcyjna w edukacji
- Licencja
-
Prawa autorskie (c) 2023 Weronika Karaś
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
OŚWIADCZENIE AUTORA:
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji
Jak cytować
Podobne artykuły
- Jarosław Jagieła, dr hab. prof. UJD, [rec.] Krystyna Doroszewicz, Małgorzata Gamian-Wilk, Uległość w bliskich relacjach, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2015, ss. 223 , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
- Joanna Grabowska, mgr, Stany Ja uczniów a spostrzeganie przez nich wybranych elementów obrazu własnego życia rodzinnego , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Tomasz Prauzner, Kacper Prauzner, Zastosowanie założeń edukacyjnej analizy transakcyjnej w konstruktywistycznej teorii uczenia się. , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Agnieszka Majewska-Kafarowska, Edukacja jako przestrzeń rozgrywania się procesów tożsamościowych - na podstawie narracji edukacyjnych kobiet , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Sylwia Galanciak, Marek Siwicki, Refleksyjność podmiotowa i społeczna studentów pedagogiki na początku pandemii - w świetle analizy jakościowej. , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Jarosław Jagieła, [review] Stefanie Stahl, Odkryj swoje wewnętrzne dziecko. Klucz do rozwiązania (prawie) wszystkich problemów, Wydawnictwo Otwarte, Kraków 2019, pp. 304 , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Zbigniew Łęski, dr, Nowe media w społeczeństwie informacyjnym z perspektywy analizy transakcyjnej. Praca czy współpraca? , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, Znaczenie modelu płynności funkcjonalnej Susannah Temple (FF – Functional Fluency) dla edukacyjnej analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, Zbigniew Łęski, dr, Pro memoria. Profesor Władysław Piotr Zaczyński (1930–2017) , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, Od redakcji , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.