Trans-akcja! Seminarium jako wydarzenie w pryzmacie analizy transakcyjnej
- Autor
-
-
Łukasz Michalski
a:1:{s:5:"pl_PL";s:33:"Uniwersytet Śląski w Katowicach";}
-
- Słowa kluczowe:
- Eric Berne, analiza transakcyjna, gra psychologiczna, seminarium
- Abstrakt
-
Niniejszy tekst jest efektem pochylenia się nad tradycją akademickiego fenomenu seminarium badawczego w poszukiwaniu elementów jego topografii (pula cech niezmiennych). Do efektów tych poszukiwań „przyłożone” zostało oprzyrządowanie badawcze analizy transakcyjnej, co pozwoliło na nazwanie kilu gier seminaryjnych, ale także na sproblematyzowanie kwestii granic samego opisu seminarium.
- Pobrania
-
Statystyki pobrań niedostępne.
- Biogram autora
- Bibliografia
-
Aymes M (2007). From-To? Contemporaneities of the Seminar(s). Archive ouverte en Sciences de l'Homme et de la Société, https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-01419950 [dostęp: 6 XI 2020]
Barthes, R. (1978). A Lover's Discourse: Fragments. New York: Hill and Wang.
Barthes, R. (1982). A Barthes Reader. New York: Hill and Wang.
Barthes, R. (1989). To the seminar. W: R. Barthes, The Rustle of Language. New York: University of California Press.
Berne, E. (1964). Games People Play: The Psychology of Human Relationships. New York: Grove.
Clark, W. (2006). Academic Charisma and the Origins of the Research University. Chicago: University of Chicago Press.
Cornell W. F. , de Graaf A., Newton T., Thunnissen M. (red.) (2016). Into TA: A Comprehensive Textbook on Transactional Analysis. London: Karnac Books.
Dudzikowa M. (2010). Esej o codzienności szkolnej z perspektywy metafory. W: M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Wychowanie. Pojęcia – procesy – konteksty (s. 203-246), T. 5. Gdańsk: GWP.
Grzesiuk L., Jakubowska U. (1994). Inne szkoły psychoterapeutyczne. W: L. Grzesiuk (red.) Psychoterapia: Szkoły, zjawiska, techniki i specyficzne problemy (s. 68-85). Warszawa: PWN.
Habermas, J. (1975). Moral Development and Ego Identity. Telos, 24, 41–55. https://doi.org/10.3817/0675024041
Jagieła, J. (2012). Słownik analizy transakcyjnej. Częstochowa: Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza, http://ptat.pl/wp-content/uploads/2017/07/SlownikAT.pdf [dostęp: 6 XI 2020]
Latour B. (1983). Give Me a Laboratory and I Will Raise the World. W: K. Knorr, M. Mulkay (red.). Science Observed (s.141-170), London: Sage, http://www.bruno-latour.fr/sites/default/files/12-GIVE-ME-A-LAB-GB.pdf [dostęp: 6 XI 2020]
Markowski M. P. (1999). Dyskurs i pragnienie. W: R. Barthes. Fragmenty dyskursu miłosnego. Warszawa: Wydawnictwo KR.
Miłosz Cz. (1996). Legendy nowoczesności. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Newell, S., Jeffery, D. (2002). Behaviour management in the classroom: Transactional analysis approach. London: David Fulton Publishers.
Szahaj A. (1996). Ironia, majsterkowanie i miłość. W: Z. Sarelo (red.), Moralnosc i etyka w ponowoczesności (149-153). Warszawa: Wydawnictwa Akademii Teologii Katolickiej.
Widawska, W. (2016). Ku czemu wychowywać ma szkoła? Refleksja w oparciu o model analizy transakcyjnej. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 5, 93–109. http://dx.doi.org/10.16926/eat.2016.05.06
Witkowski L (2009). Kultura podatna na zranienia. Rozmowy z duchami: fragmenty myślowe. W: Idem: Ku integralności edukacji i humanistyki II. Postulaty, postacie, pojęcia, próby. Odpowiedź na Księgę jubileuszową (s. 95-113). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Witkowski, L. (2010). Tożsamość i zmiana: Epistemologia i rozwojowe profile w edukacji. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Žižek, S. (2008). Lacan: Przewodnik krytyki politycznej. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
- Pobrania
- Opublikowane
- 30.12.2020
- Numer
- Nr 9 (2020)
- Dział
- Analiza transakcyjna w edukacji
- Licencja
-
Prawa autorskie (c) 2020 Łukasz Michalski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
OŚWIADCZENIE AUTORA:
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji
Jak cytować
Podobne artykuły
- Adam A. Zych, Prof. zw. dr hab., Psychoanalityczna koncepcja człowieka starego , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Marek Kuźnik, Analiza transakcyjna w służbie kompetencji mentalizowania , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Dagmara Szymańska, Wpływ Embrace Therapy® w ujęciu analizy transakcyjnej na domknięcie potrzeb („głasków”) wewnętrznego dziecka, zmianę perspektywy oceny sytuacji i uwolnienie trudnych emocji , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 12 (2023)
- Agnieszka Iwanicka, Media społecznościowe i influencerzy w życiu nastolatków , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 11 (2022)
- Zbigniew Łęski, Perspektywa wykorzystania technologii BigData na potrzeby edukacyjnej analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 8 (2019)
- Jarosław Jagieła, Psychopedagogika samorealizacji i autonomii, czyli o związkach koncepcji humanistycznych z edukacyjną analizą transakcyjną (cz. 4) * , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 8 (2019)
- Joanna Grabowska, mgr, Stany Ja uczniów a spostrzeganie przez nich wybranych elementów obrazu własnego życia rodzinnego , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Jarosław Jagieła, dr hab. prof. UJD, Terapia Pisania Ról , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
- Justyna Józefowicz, Hanna Buchner, Czy my się nigdy nie zmienimy , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 10 (2021)
- Dorota Gębuś, dr, Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, Nadanie imienia – początek biografii a skrypt , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 5 (2016)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.
