Abstract
Information technologies changed the world, even 10 years ago the Internet was a luxury, and people using a computer were regarded as modern humans. Now, one cannot imagine life without access to a computer or the Internet. Some school materials for lessons, lectures or exercises can be downloaded from the web. The presence of e-learning platforms becomes a necessity. Youth and children want to participate actively in school and university community. Only the tools used to convey pieces of information change, there are more tools known in the world and access to them is faster. People started to ask questions about school. Is this the twilight of traditional science? Information technologies should be treated as a tool and method of education. They may constitute a new paradigm of education.
References
Cape Town Open Education Declaration: “Unlocking the promise of open educational resources” (2007).
Hamadoun Toure, sekretarz generalny International Telecommunication Union. Internet podstawowym dobrem ludzkości. http://www.ibard24.pl/blog/?p=1022 (2010).
http://www.farmerama.pl/ (10.08.2010).
Jańczyk, J. (2001). Adobe Atmosphere. Medycyna praktyczna. Portal dla lekarzy. http://www.mp.pl/artykuly/index.php?aid=7448&_tc=848A2A79E931437C A4C2D8F7894DFF20&print=1.
Kędzierska, B. (2010). Informatyczne przygotowanie nauczycieli. V Ogólnopolska Konferencja Naukowa. Konspekt nr 9. Kraków. http://www.wsp.krakow. pl/konspekt/konspekt9/inf_konf.html.
Małoszowski, R. (2000). Komputer jako narzędzie pracy nauczyciela. Konspekt nr 3. Kraków. http://www.wsp.krakow.pl/konspekt/konspekt3/maloszowski. html.
Pietrzak, A. (2009). Znaczenie i rozwój programu eTwinning w Polsce na tle Europy. W: E. Gajek, P. Poszytek (red.). eTwinning drogą do edukacji przyszłości. Warszawa.
Przegląd Virtual Worlds – Creative Commons License. http://www.futureforall. org/vr/virtualreality.htm (11.08.2010).
Realizacja europejskiego obszaru szkolnictwa wyższego. Materiały związane z procesem bolońskim (2009). Warszawa.
Sołtysiak, W. (2009). Integracja technologii informacyjnych z procesem kształcenia. W: A. Gofron, M. Adamska-Staroń (red.). Podstawy edukacji. Ciągłość i zmiana. Kraków.
Sołtysiak, W. (2010). Znaczenie nowych technologii w zarządzaniu procesem kształcenia. Recenzja artykułu Prof. nadzw. Uniwersytetu Rzeszowskiego dr. hab. Marka Palucha.
Virtual Reality. http://www.futureforall.org/vr/virtualreality.htm (10.08.2010).
Waligórska, B., Oleszczyk W. (2009/2010). Internet w dydaktyce i nauczaniu. Publikacje edukacyjne nr.8, http://www.publikacje.edu.pl/publikacje.php?nr=1529.
Wróblewski K., Wirtualne światy: nowy najgorętszy element dziecięcego marketingu? http://interaktywnie.com/biznes/blog-ekspercki/trendy/wirtualne-swiaty -nowy-najgoretszy-element-dzieciecego-marketingu-20 (10.08.2010).
Zychalska M., Komentarze 9. 2007. http://interaktywnie.com/biznes/blogekspercki/trendy/wirtualne-swiaty-nowy-najgoretszy-element-dzieciecego -marketingu-20.