Educational methods in academic e-learning within sustainable development education – according to opinions from teachers of economic universities of the Silesian province
Pdf (Język Polski)

Keywords

Sustainable Development Education
e-learning
education methods
educational effectiveness

Abstract

Purpose of the article is to recognize the degree, which the academic e-learning education methods are employed to, and their correspondence to education effectiveness, in relation to recommendations included in the Sustainable Development Education document. Results of research over teachers’ opinions were adopted in the article, gathered during survey questionnaire at universities with economic majors in the Silesian province. The first stage of deliberations referred to the e-learning role and educational methods recommended for the Sustainable Development Education. In this context, the notion of Education for Sustainable Development was extended in order to explain the purposefulness of the raised topic, i.e. the weight of educational methods for effectiveness of teaching – learning. what is more, there was the e-learning and method defined. The methods which underwent the analysis in the e-learning field were listed and briefly characterized. The deliberations referred to the problem of educational effectiveness: there was an attempt to define the notion and analyze the interdependence of methods and effectiveness of teaching. As a result, there were the methods observed that are preferred by teachers as regards frequency and correlation with effectiveness of education.

https://doi.org/10.16926/pe.2016.09.10
Pdf (Język Polski)

References

Alavi, M., Wheeler, D.C., Valacich, J.S. (1995). Using IT to reengineer business: An exploratory investigation of collaborative telelearning. MIS Quarterly, 19(3).

Batorczak, A. (2013). Edukacja dla Zrównoważonego Rozwoju w Polsce i w Wielkiej Brytanii. Rozprawa doktorska. Warszawa. https://depotuw. ceon.pl/bitstream/handle/item/457/Praca%20doktorska.pdf?sequence=1 [21.10.2016].

Bizon, W. (2012). Efektywność wspomagania zajęć dydaktycznych e-learningiem w akademickim kształceniu ekonomicznym. E-mentor, 1(43).

Clarke, A. (2007). E-learning. Nauka na odległość. Warszawa: Wydawnictwo Komunikacji i Łączności.

Czerepaniak-Walczak, M. (1997). Aspekty i źródła profesjonalnej refleksji nauczyciela. Toruń: Wydawnictwo Edytor.

Czerski, P. (2012). My, dzieci sieci. Dziennik Bałtycki, 11–12 lutego. http://pokazywarka.pl/pm1pgl/ [2.11.2016].

Gołuchowski, J. (red.). (2010). Metodologia tworzenia kursów e-learningowych. Gliwice: Wydawnictwo Pracowni Komputerowej Jacka Skalmierskiego.

Kalinowska, A. (2017). Edukacja dla Zrównoważonego Rozwoju w Polsce – stan i wyzwania w świetle ustaleń międzynarodowych podjętych na IV Konferencji UNESCO nt Edukacji Ekologicznej (Ahmedabad 2007), IV Światowym Kongresie Edukacji Ekologicznej (Durban 2007) oraz 9 Konferencji Stron Konwencji o różnorodności biologicznej (Bonn 2008). Wyzwanie dla wszystkich. http://www.rceeplock.nazwa.pl/files/rcee/mater_szkol/2_eduk acja.pdf [20.02.2017].

Kramek, Z. (2007). Technologie e-learning w kształceniu i szkoleniu na odległość – możliwości i potrzeby. W: Z. Kramek (red.), Teoretycznometodyczne podstawy rozwoju e-learningu w edukacji ustawicznej. Radom: Wydawnictwo Instytutu Technologii Ekspoloatacji, Państwowy Instytut Badawczy.

Machnik, P.B. (2016). Peer learning jako przykład zastosowania zrównoważonego rozwoju w dziedzinie dydaktyki. https://ttlearning.files.wordpress.com/ 2014/03/ idea-peer-learning-jako-przykc582ad-zrc3b3wnowac5bconegorozwoju-w-dziedzinie dydaktyki.pdf [27.10.2016].

Malikowski, J. (2012). Miedzy monosubiektywnym poznaniem a intersubiektywną funkcjonalnością i komunikowalnością wiedzy w edukacji początku XXI wieku. W: A. Gofron, A. Kozerska (red.), Podstawy edukacji. Propozycje metodologiczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Massie, E. (2004), 701 e-Learning Tips, The Massie Center. http://www. masie.com/701tips/book/701_e_Leraning_Tips.pdf [12.09.2007].

Metoda projektów „na skróty”. https://www.ahe.lodz.pl/sites/default/files/ pliki_wpisow/do_pobrania/1703/przewodnik_po_metodzie_projektow.pdf [2.02.2017].

Neczaj-Świderska, R. (2009). E-portfolio jako nietradycyjna forma kształcenia w szkolnictwie wyższym. Studia dydaktyczne, 23.

Niemierko, B. (2007). Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Okoń, W. (1992). Słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Okoń, W. (1996). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: Wydawnictwo „Żak”.

Pietrzak, J. (2013). Symulacje i gry symulacyjne, czyli jak naśladujemy rzeczywistość. http://www.ceo.org.pl/pl/koss/news/symulacje-i-gry-symulacyjneczyli-jak-nasladujemy-procesy-spoleczne [11.10.2016].

Prezentacje 2D. http://prezentacje-multimedialne.com.pl/ prezentacje _2d.html [12.11. 2016].

Prezentacje interaktywne. http://prezentacje-multimedialne.com.pl/prezentacje_ interaktywne.html [12.11.2016].

Ratalewska, M., Przybyła W. (2010). Metoda projektowa w kształceniu e-learningowym – pożytki i zagrożenia. W: J. Mogdałek, W. Folta (red.), Technologie informacyjne w warsztacie nauczyciela. Kraków: Księgarnia Akademicka.

Sebastjan, D. (2016). Metoda projektów. Pakiet edukacyjny. http://www.dbp. wroc.pl/biblioteki/jeleniagora/images/biblioteka/metoda_projektow_www_ wyd_2.pdf [27.10.2016].

Sołtysiak, W. (2012). Qualia komunikatów medialnych. W: A. Gofron, A. Kozerska (red.), Podstawy edukacji. Propozycje metodologiczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Sołtysiak, W. (2014). Profilaktyka wykluczenia społecznego. E-portfolio skutecznym narzędziem aktywizacji zawodowej. W: A. Marzec, M. Grochulska, M. Pluskota (red.), Zrozumieć wykluczenie społeczne, Warszawa: Ośrodek Poligraficzno-Wydawniczy SiM.

Sośnicki, K. (1968). Poradnik dydaktyczny. Warszawa: Wydawnictwo PZWS.

Syguła, A. (2013). Smartfon jako narzędzie w procesie edukacji w szkole wyższej – możliwości i perspektywy zastosowania. W: M. Dąbrowski, M. Zając (red.), Rola e-edukacji w rozwoju kształcenia akademickiego. Warszawa: Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych.

Śliwerski, B. (2009). Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukcja polityki oświatowej III RP. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Wróblewska, W. (2009). Autoedukacja maturzystów wobec wymagań społeczeństwa wiedzy. E-mentor, 4(39).

Zielińska, H. (2017). Metoda projektów. http://http://www.profesor.pl/ mat/n10/n10_h_zielinska_040522_1.php [2.02.2017].

Dokumenty i akty prawne

Agenda 21, Globalny Program Działań, rozdz. 36, punkt 36,5 b., Rio de Janeiro w 1992 r.

Strategia Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ, Ministerstwo Środowiska, Warszawa 2008.