Positive transactional analysis

Positive transactional analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.16926/eat.2019.08.15

Keywords:

transactional analysis, positive psychology, educational transactional analysis

Abstract

From the very beginning, transactional analysis (TA) in its psychotherapeutic dimension has been guided by the same assumptions which form the basis of positive psychology. This fact has been pointed out by a number of authors publishing in TAJ. The implementation of transactional analysis into education and its problems, models and solutions additionally increase the involvement of this concept in contemporary positive psychology. Thanks to educational transactional analysis, the school and the entire educational system can become a place that offers a chance for proper development and the realization of the potential of all agents who take part in education and upbringing (students, teachers, parents).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jarosław Jagieła, Jan Dlugosz University in Czestochowa

Pedagog społeczny i terapeuta. Kierownik Zespołu Badawczego Edukacyjnej Analizy Transakcyjnej. Autor kilkunastu książek oraz przeszło dwustu artykułów naukowych i popularnonaukowych.

References

Allen, J.R, (2006). Oklahoma City Ten Years Later: Positive Psychology, Transactional Analysis, and the Transformation of Trauma from a Terrorist Attack. Transactional Analysis Journal, 2(36), 120–133.

Barrow, G. (2007). Wonderful World, Beautiful People: Reframing Transactional Analysis as Positive Psychology. Transactional Analysis Journal, 3 (37), 206–209.

Colman, A.M. (2009). Słownik psychologiczny. Warszawa: Wydawnictwo Nau- kowe PWN.

Jagieła, J. (2013). Integracja osobowości jako wartość edukacyjna: perspektywa edukacyjnej analizy transakcyjnej. Postawy Edukacji, 6, 119–139.

Jagieła, J. (2017). Znaczenie modelu płynności funkcjonalnej Susannah Temple (FF – functional fluency) dla edukacyjnej analizy transakcyjnej. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 6, 19–48. http://dx.doi.org/10.16926/eat.2017.05.02.

Napper, R. (2009). Positive Psychology and Transactional Analysis. Transactio- nal Analysis Journal, 1 (39), 61–74.

Niemierko, B. (2007). Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.

Okoń, W. (1987). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: PWN. Rosenhan, D.L., Seligman, E.P. (1994). Psychopatologia. t. I–II. Warszawa: Polskie Towarzystwo Psychologiczne.

Schachner, S. (2016). Models of transactional analysis in educational manage- ment. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 5, 39–45.

Seligman, M. (2003). Authentic happiness. London: Nicholas Brearly. Seligman, M.E.P. (2005). Positive Psychology. Positive Prevention and Positive Therapy. W: C.R. Snyder, S.J. Lopez (red.), Handbook of Positive Psychology (s. 4–9), New York: Oxford University Press.

Sokołowska, E. (2013). Czy analiza transakcyjna może być użyteczna w coachingu? Coaching Review, 1 (4), 41–59.

Steiner, C.M. (1984). Emotional Literacy. Transactional Analysis Journal, 14(3), 162–174.

Steiner, C.M. (1996). Emotional literacy training: The application of transactional analysis to the study of emotions. Transactional Analysis Journal, 26(1), 31–39.

Temple, S. (2004). Building self-awareness. Pobrane 7 stycznia 2019 roku z: https://westtownapps.com/modx2/section-a/

Zaczyński, W.P. (1990). Uczenie się przez przeżywanie. Warszawa: WSiP.

Published

2019-12-31

How to Cite

Jagieła, J. (2019). Positive transactional analysis. The Educational Transactional Analysis, (8), 237–245. https://doi.org/10.16926/eat.2019.08.15

Issue

Section

Reading TAJ

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >> 
Loading...