Socio-psychological contexts of taking on the role of employee by adults with intellectual disabilities
- Authors
-
-
- Keywords:
- people with intellectual disabilities, role of the worker, determinants of adulthood, autonomy, identity
- Abstract
-
This article presents the social and psychological conditions of entering the role of an employee by people with intellectual disabilities. The social and legal-organisational barriers to entering employment by this group are presented. The psychological aspects of becoming an employee, especially on the open labour market, are also analysed. Attention is drawn to the importance of work in the process of maturation of personality and identity and in the pursuit of autonomy.
- Downloads
-
Download data is not yet available.
- Author Biography
- References
-
Antecka, L., Bałtowska-Jucha, M., Głaz-Skirzyńska, M., Klaro-Celej, L., Wyszomierska, G., & Zakrzewska, M. (2018). Model wdrożenia praktyk wspomaganych w szkołach przysposabiających do pracy: Podręcznik instruktażowy dla nauczycieli. Centrum Rozwoju Zawodowego – Monika Zakrzewska.
Barnes, C., & Mercer, G. (2008). Niepełnosprawność. Wydawnictwo Sic!.
Brzezińska, A. I., Kaczan, R., Piotrowski, K., & Rękosiewicz, M. (2011). Odroczona dorosłość: fakt czy artefakt? Nauka, 4, 67–107.
Buchnat, M. (2008). Postawy młodzieży wobec osób niepełnosprawnych. Nasze Forum, 1-2(29-30), 59-67.
Cytowska, B. (2008). Realizacja programu „Wspomagane zatrudnienie osób z niepełnosprawnością intelektualną – Trener”. W T. Żółkowska & M. Wlazło (Eds.), Pedagogika specjalna – koncepcje i rzeczywistość. Socjopedagogiczne aspekty rehabilitacji osób niepełnosprawnych (Vol. III, s. 281–287). Wydawnictwo ZAPOL.
Cytowska, B. (2012). Trudne drogi adaptacji. Wątki emancypacyjne w analizie sytuacji dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną we współczesnym społeczeństwie polskim. Wydawnictwo Impuls. https://doi.org/10.12775/RA.2013.039
Cytowska, B., & Wołowicz-Ruszkowska, A. (2013). Trener pracy. Dokument uwzględniający wiedzę zastaną na temat funkcjonowania trenera pracy, na podstawie polskich i zagranicznych opracowań (1st ed.). Polskie Forum Osób Niepełnosprawnych.
Erenc, J. (2008). Dylematy nauczycieli: o skutkach wspólnej nauki dzieci niepełnosprawnych z dziećmi sprawnymi, Szkoła Specjalna, 5, 346-359.
Gorący, M. (2011). Wrocławskie doświadczenia we wspomaganym zatrudnieniu. In B. Cytowska (Ed.), Dorośli z niepełnosprawnością intelektualną w labiryntach codzienności. Analiza badań – krytyka podejść – propozycje rozwiązań(pp. 132-148). Wydawnictwo Adam Marszałek.
Kazanowski, Z. (2011). Przemiany pokoleniowe postaw wobec osób upośledzonych umysłowo. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych, sporządzona w Nowym Jorku 13.12.2006 r. Dz. U. 2012, poz. 1169.
Krzemińska, D. & Lindynberg, I. (2012). Wokół dorosłości osób z niepełnosprawnością intelektualną. Teksty rozproszone. Wydawnictwo Impuls.
Lysaght, R., Ouellette-Kuntz, H., & Morrison, C. (2009). Meaning and value of productivity to adults with intellectual disabilities. Intellectual and Developmental Disabilities, 47(6), 413–424. https://doi.org/10.1352/1934-9556-47.6.413
Majewski T. (2009). Zatrudnienie wspomagane osób niepełnosprawnych. Szkoła Specjalna, 2, 86-94.
Malewski, M. (2013). „Dorosłość”– kłopotliwa kategoria andragogiki. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 3(63), 23–40.
Najwyższa Izba Kontroli. (2021). Aktywizacja zawodowa osób niepełnosprawnych przez powiatowe urzędy pracy. Departament Pracy, Spraw Społecznych i Rodziny. https://www.nik.gov.pl/plik/id,25417,vp,28178.pdf
Nota, L., Ginevra, M. C., & Carrieri, L. (2010). Career interests and self-efficacy beliefs among young adults with an intellectual disability. Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities, 7(4), 250–260. https://doi.org/10.1111/j.1741-1130.2010.00274.x
Oleś, P.K., (2011), Psychologia człowieka dorosłego, PWN.
Pisula, E. (2008). Dorosłość osób z niepełnosprawnością intelektualną – szanse i zagrożenia. Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym, Wydawnictwo DG−Graf.
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 13 grudnia 2007 roku w sprawie udzielania pomocy pracodawcom zatrudniającym osoby niepełnosprawne oraz osobom niepełnosprawnym wykonującym działalność gospodarczą i rolniczą. Dz.U. 2007, Nr 240, poz. 1756 z późniejszymi zmianami.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 2019 r. w sprawie ogólnych celów i zadań kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego. Dz. U. 2019, poz. 316.
Sennet, R. (2010). Etyka dobrej roboty. PIW.
Settersten, R. A., Ottusch, T. M., & Schneider, B. (2015). Becoming adult: Meanings of markers to adulthood. In R. A. Scott & S. M. Kosslyn (Eds.), Emerging trends in the social and behavioral sciences (1st ed., pp. 1–16). Wiley. https://doi.org/10.1002/9781118900772.etrds0021
Strandova, I., & Evans, D. (2015). Older women with intellectual disabilities: Overcoming barriers to autonomy. Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities, 12(1), 12–19. https://doi.org/10.1111/jppi.12097
Southward, J. D., & Kyzar, K. (2017). Predictors of competitive employment for students with intellectual and/or developmental disabilities. Education and Training in Autism and Developmental Disabilities, 42(1), 26–37. https://www.jstor.org/stable/26420373
Trzebińska, E. (1998). Dwa wizerunki własnej osoby. Studia nad sposobami rozumienia siebie. Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.
Tylewska-Nowak, B. (2015). Autonomia i motywacje podejmowania działań przez dorosłych mieszkańców domów pomocy społecznej dla osób z niepełnosprawnością intelektualną w świetle teorii autodeterminacji Edwarda L. Deciego i Richarda M. Ryana. W B. Szczupał, A. Giryński, & G. Szumski (Eds.), W poszukiwaniu indywidualnych dróg wspierających wszechstronny rozwój osób z niepełnosprawnością (s. 79–91). Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Dz. U. 1997 Nr 123, poz.776 z późn. zm.
Ustawa z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym. Dz. U. 2011 Nr 43, poz. 225 z późn. zm.
Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Dz. U. 2008, nr 69, poz. 415.
Wolska, D. (2015). Umiejętności życiowe jako wyznacznik aktywizacji zawodowej dorosłych z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Woynarowska, A. (2020). Niepełnosprawność intelektualna i praca. Gra w/o emancypację. Oficyna Wydawnicza Impuls.
Zakrzewska, M. (2021). Perspektywa niezależnego życia osoby z niepełnosprawnością – czyli o tym, że inne życie jest możliwe. In M. Zakrzewska, M. M. Bałtowska-Jucha (Eds.), Perspektywa niezależnego życia osoby z niepełnosprawnością. Poradnik dla kadry merytorycznej (3-12). Polska Federacja Zatrudnienia Wspomaganego.
Zawiślak, A. (2008). Problemy autonomii osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną. Rocznik Naukowy Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy. Transdyscyplinarne Studia o Kulturze (i) Edukacji, 3, 41-46.
Żółkowska, T. (2011). Wspomaganie rozwoju dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną – refleksje pedagoga. W B. Cytowska (Ed.), Dorośli z niepełnosprawnością intelektualną w labiryntach codzienności. Analiza badań – krytyka podejść – propozycje rozwiązań (s. 72–85). Wydawnictwo Adam Marszałek.
- Downloads
- Published
- 2024-12-30
- Issue
- No. 13 (2024)
- Section
- On the border of fields
- License
-
Copyright (c) 2024 Beata Cytowska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I am aware that the Educational Transactional Analysis journal is published under a Creative Commons license - Attribution (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
By submitting the article, I agree to make it available under this license
How to Cite
Similar Articles
- Beata Gumienny, Psychiatrization as a mechanism for handicapping students with intellectual disability. Psychiatrisation in education , The Educational Transactional Analysis: No. 13 (2024)
- Agnieszka Żabińska, Special educators' knowledge of the visual arts of people with intellectual disabilities - reports from a pilot study , The Educational Transactional Analysis: No. 13 (2024)
- Edyta Widawska, Agnieszka Reifland, The role of the corrective community method in developing selected social skills of its participants. A case study , The Educational Transactional Analysis: No. 8 (2019)
- Beata Górnicka, Disability in the perception of students. Results of research on attitudes toward people with disabilities , The Educational Transactional Analysis: No. 13 (2024)
- Sabina Pawlik, Magdalena Wala, It’s not that I'm "abnormal". Social and emotional experiences of women with autism spectrum (AS) related to the diagnosis in adulthood , The Educational Transactional Analysis: No. 13 (2024)
- Dorota Podgórska-Jachnik, Interinstitutional support and deinstitutionalization of social services for individuals with disabilities as a context for inclusive education , The Educational Transactional Analysis: No. 13 (2024)
- Piotr Przybylski, Lidia Cierpiałkowska, Dominika Rusnak, Personality disorders and Ego States - the mediating role of mentalization , The Educational Transactional Analysis: No. 12 (2023)
- Agnieszka Majewska-Kafarowska, Education as the Space where Identity Processes Come to Play – Based on Educational Narratives of Women , The Educational Transactional Analysis: No. 9 (2020)
- Sabina Pawlik, Personal and social dimensions of the theatrical activity of people with autism spectrum on the example of the ‘Authentic Artists’ theater group , The Educational Transactional Analysis: No. 9 (2020)
- Jarka Wencel, Perception of the sexual sphere of older people by young people, taking into account ageism attitudes and the level of their own sexual satisfaction , The Educational Transactional Analysis: No. 13 (2024)
You may also start an advanced similarity search for this article.