The feeling of efficiency in the opinion of the surveyed students of Rzeszów universities
- Authors
-
-
- Keywords:
- effectiveness, expectation, efficiency, education, students
- Abstract
-
Summary
The sense of effectiveness plays an important role in the subjective perception of well-being by an individual. It closely relates the level of effectiveness to the expected performance of each activity. Higher expectations should release energy and affect effective results of education or professional work. The aim of this article is to analyze the sense of effectiveness in life of students who started their studies in science and humanities. For this purpose, I have carried research out based on an own project taken among 383 students of the Rzeszów University of Technology and The University of Rzeszow. The research used a diagnostic survey method, and a standardized tool to measure the level of effectiveness in life using the Generalized Self-Efficency Scale (GSES) developed by Ralf Schwarzer and Matthias Jerusalem and prepared in Polish adaptation by Zygrfyd Juczyński.
The research showed that the students' sense of effectiveness in life was moderate. The following independent variables were taken into account: university, gender, age, place of residence and the wealth of the respondents. In two studies, there was a difference in the level of statistical significance depending on the type of university and the gender of the respondents. On the other hand, taking into account the average, students from the Rzeszów University of Technology showed a slightly higher level of sense of effectiveness in contrast to students from the University of Rzeszów. The conclusions from the research constitute a challenge for the education system, teachers at all levels of education, so that any changes, systematically introduced to the education programs, could reflect the needs of students to a greater extent.
- Downloads
-
Download data is not yet available.
- Author Biography
- References
-
Bandura, A. (1997). Self-Efficacy: The Exercise of Control. New York: W.H. Freeman.
Bukłaha, E. (2012). Sukces, skuteczność i efektywność w zarządzaniu projektami w: Studia i prace Kolegium Zarządzania Finansami, Zeszyt Naukowy Nr 113, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, s. 24-34.
Chodkowski, Z. (2019). Plany zawodowe studentów pedagogiki Uniwersytetu Rzeszowskiego w kontekście miejsca ich zamieszkania, Zarządzanie Publiczne, 2019, Numer 2 (46), s. 171–187
DOI 10.4467/20843968ZP.19.011.10687
Chodkowski, Z. (2021a). Wpływ środowiska na motywację do wyboru studiów przez studentów rzeszowskich uczelni, Przedsiębiorczość–Edukacja 17(1), s. 126–139.
Chodkowski Z. (2021b). Predyspozycje i możliwości zatrudnienia a motywacja wyboru kierunków studiów, Kultura Społeczeństwo Edukacja Nr 1(19), Wydawnictwo Naukowe UAM p. 62-80.
Chodkowski, Z. (2021b). Poczucie satysfakcji życiowej wśród studentów uczelni rzeszowskich,
Studia Pedagogica Ignatiana Tom 24 Nr 3 (2021): Mistrzostwo w nauce i edukacji, s. 155–175
Drucker, P. F. (1994) Menedżer skuteczny, Nowoczesność, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Czytelnik.
Juczyński, Z. (1998). Od decyzji do działania: model wyjaśniający zachowania suicydalne. Acta Universitatis Lodziensis, Folia Psychologica, 2, s. 3-13.
Kosiba, G., Gacek M., Bogacz-Walancik A., Wojtowicz A. (2017). Zachowania prozdrowotne a satysfakcja z życia studentów kierunków nauczycielskich, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, t. 20, nr 2(78), s. 79–93.
Locke, E. A., Latham, G. P. (1990). A Theory of Goal Setting and Task Performance. New York, Prentice Hall.
Łuboń, Ł. (2020). Skuteczność, Encyklopedia Zarządzania, https://mfiles.pl/pl/index.php
Maddux, J. E. (2009). Self-Efficacy in: The Encyclopedia of Positive Psychology, Edited by Shane, J. Lopez, The Clifton Strengths Institute and Gallup, Blackwell Publishing Ltd, s. 874-880.
Mazurkiewicz, A. (2011). Sprawność działania – interpretacja teoretyczna pojęcia, Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów, Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy nr 20, s. 47-57.
Pietras-Mrozicka, M. (2016). Posiadane zasoby osobiste (optymizm i poczucie własnej skuteczności) a ocena jakości życia. Analiza współzależności. Acta Universitatis Lodziensis Lolia Sociologica 57, s. 19–38. DOI: https://doi.org/10.18778/0208-600X.57.02
Poprawa, A., Juczyński, Z. (2001). Test Orientacji Życiowej – LOT-R w: Z. Juczyński, Narzędzia Pomiaru w promocji i psychologii zdrowia, Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego (60-70).
Scheier, M. F., Carver, C. S. (1985). Optimism, coping and health: Assessment and implications of generalized outcome expectancies, Health Psychology, 4(3), 219-247.
Scheier, M. F., Carver, C. S., Bridges M. W. (1994). Distinguishing optimism from neurotism (and trait anxiety, self-mastery, and self-esteem): A reevaluation of the Life Orientation Test. Journal of Personality and Social Psychology, 67, 6, 1063-1078.
Skowron-Mielnik, B. (2016). Paradoks efektywności pracy – między budowaniem zaangażowania a wypaleniem zawodowym, Nauki o Zarządzaniu Management Sciences 2(27), s. 151-163, DOI: 10.15611/noz.2016.2.13
Stoner, J., Finch, A. Freeman, R. E., Gilbert, D. R. (2001) Ehrlich, A. Kierowanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Wydanie II zmienione, Warszawa.
Winkler, R. (2010). Efektywność – próba konceptualizacji pojęcia. Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Zeszyty Naukowe nr 820, s. 103-114.
Wojcieszek, A., Nawalana A., Majda A. (2019). Poczucie optymizmu oraz własnej skuteczności Małopolskich pielęgniarek korzystających z kształcenia podyplomowego. Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, Pielęgniarstwo Polskie Nr 2 (72), s. 141-147.
Zakrzewski, J. (1987). Poczucie skuteczności a samoregulacja zachowania. Przegląd Psychologiczny, 3, s. 661-678.
- Downloads
- Published
- 2022-12-30
- Issue
- No. 11 (2022)
- Section
- Research Raports
- License
-
Copyright (c) 2022 Zbigniew Chodkowski
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
AUTHOR'S STATEMENT
I am aware that the Educational Transactional Analysis journal is published under a Creative Commons license - Attribution (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
By submitting the article, I agree to make it available under this license
How to Cite
Similar Articles
- Marta Ewa Niemiec, Determinants of functional diagnosis and strategies of work in school relations with students with diverse educational needs - in the opinions of teachers and students of special education , The Educational Transactional Analysis: No. 13 (2024)
- Zbigniew Łęski, dr, Transakcje nauczyciel-uczeń w wybranych teoriach dydaktycznych , The Educational Transactional Analysis: No. 1 (2012)
- Magdalena Wójcik, Preventive and educational support for students with special educational needs in an inclusive education as perceived by teachers , The Educational Transactional Analysis: No. 13 (2024)
- Aleksandra Klupś, mgr, The concept of Communication Door as a tool to assist students in achieving educational success and to improve communication between participants in the educational process , The Educational Transactional Analysis: No. 7 (2018)
- Bożena Wieczorek, Automated assessment system as a supportive tool for teaching programming in Academic Secondary School of SUT , The Educational Transactional Analysis: No. 11 (2022)
- Joanna Miecznik-Warda, Polish Educational Needs of Young Educators in the Context of Transactional Educational Hungers and in Relation to Professional Personality Types , The Educational Transactional Analysis: No. 13 (2024)
- Adrianna Sarnat-Ciastko, Katarzyna Nowak, Resilience levels of paupils participating in the pilot of the prevention programme "SPARK Resilience" (ISKRA Odporności) , The Educational Transactional Analysis: No. 11 (2022)
- Bogusław Śliwerski, prof. dr hab., Czy Akademia Khana zrewolucjonizuje także polską edukację? , The Educational Transactional Analysis: No. 2 (2013)
- Bolesław Niemierko, prof. dr hab., The Ego States of Educational Diagnosticians , The Educational Transactional Analysis: No. 3 (2014)
- Dorota Gębuś, dr, The Use of Mind Maps in the Teaching Process , The Educational Transactional Analysis: No. 3 (2014)
You may also start an advanced similarity search for this article.