Edukacja przez sztukę: artysta w szkole
- Autor
-
-
Małgorzata Minchberg, mgr
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie
-
- Słowa kluczowe:
- edukacja kulturowa, edukacja przez sztukę, edukacja kulturalna, projekty edukacyjne, edukacja artystyczna, artysta w szkole, pedagogika twórczości, konektywizm
- Abstrakt
-
W nowoczesnej edukacji nauczanie przez sztukę i doświadczenie wypiera naukę przez zapamię- tywanie. Działania na styku sztuki i nauki (wg teorii STEAM) prowadzone przez artystów w polskich szkołach są tego przykładem. Działający od 2016 program Centrum Edukacji Obywatelskiej p.n. Rezydencje Artystyczne. Sztuka Zaangażowania wpisuje się w nowe trendy edukacyjne, gdzie działania twórcze i sztuka prowadzą do nabywania wiedzy i umiejętności w przeróżnych kierunkach. W wyniku doświadczeń jednej z rezydujących artystek i grupy nastolatków z Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii nr 8 w Radości został wypracowany pewien model współpracy pomiędzy artystą a szkołą, zgodny z nowymi trendami pedagogiki, który zostanie przedstawiony w tym artykule. Celem opisanych działań było wprowadzenie do systemu edukacji przez osobę artysty-edu-katora konektywnych i twórczych metod, które poprowadziły uczestników do współdziałania sta- nów Ja.
W pierwszym podrozdziale autorka nakierowuje na główną korzyść, którą uczestnicy uzyskująpodczas udziału w tego typu projektach artystyczno-edukacyjnych, gdzie proces twórczy prowadzi do holistycznego rozwoju i poszerza spektrum postrzegania otaczającego świata. Następnie wyeksponowano zasoby, które wnosi artysta w tym procesie, odpowiadając na zaobserwowane, wielopłaszczyznowe potrzeby grupy nastolatków. W kolejnych częściach artykułu przedstawiono najważniejsze środki edukacyjne i narzędzia sztuki użyte w trakcie zainicjowanego procesu, przy czym wyodrębniono „współpracę międzyśrodowiskową” w osobnym podrozdziale, jako fundamentalny element tego typu działania.
- Pobrania
-
Statystyki pobrań niedostępne.
- Biogram autora
- Pobrania
- Opublikowane
- 30.12.2018
- Numer
- Nr 7 (2018)
- Dział
- Na pograniczu dziedzin
- Licencja
-
OŚWIADCZENIE AUTORA:
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji
Jak cytować
Podobne artykuły
- Urszula Ordon, Pomoc przedszkolna a jakość edukacji przedszkolnej – prolegomena do badań w Polsce , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 11 (2022)
- Michał Płóciennik, mgr, „Więcej” niż pedagogika... W kierunku konwersyjnego ujaśnienia źródłowego charakteru filozofii wychowania , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 5 (2016)
- Anna Pierzchała, Rozwijanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym w oparciu o założenia analizy transakcyjnej. Charakterystyka programu Uniwersytet Małego Profesora , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 8 (2019)
- Marika Oracz, Kinga Tworzowska, Paulina Jędrczyk, Anna Pierzchała, Marzenia osób dorosłych. Pierwszy etap charakterystyki z wykorzystaniem analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 11 (2022)
- Dorota Anna Siemieniecka, Bunkier/schron, jako miejsce uczenia się sytuacyjnego na przykładzie eksperymentu ochrony życia w warunkach zagrożenia , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 12 (2023)
- Monika Adamska-Staroń, Studying pedagogical theories. The perspective of Pedagogy students from Jan Długosz University in Częstochowa. , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Magdalena Wójcik, Preventive and educational support for students with special educational needs in an inclusive education as perceived by teachers , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Katarzyna Klimkowska, dr hab. prof. UMCS, Zastosowanie podejścia skoncentrowanego na rozwiązaniach we wzmacnianiu stanu Ja-Dorosłego , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
- Jarosław Jagieła, Duchowość – duszpasterstwo – analiza transakcyjna , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 10 (2021)
- Bożena Marzec, dr, Działania i reakcje nauczyciela na zachowania agresywne dzieci w wieku przedszkolnym , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.