Edukacyjna Analiza Transakcyjna, ISSN 2299-7466  eISSN 2658-1825

Potrzeby i szanse partycypacji studentów w procesie decyzyjnym na rzecz zrównoważonego rozwoju na uniwersytetach

Autor
Słowa kluczowe:
studenci, udział, uniwersytety, zrównoważony rozwój, edukacja
Abstrakt

Celem niniejszego artykułu jest zwrócenie uwagi na znaczenie udziału studentów w podejmowaniu decyzji dotyczących zrównoważonego rozwoju na uniwersytetach. W artykule pokrótce przedstawiono model pedagogiczny, który wzmacnia i motywuje studentów do stania się aktywnymi i krytycznymi obywatelami, zdolnymi do uczestniczenia w kształtowaniu zrównoważonej przyszłości. Ponadto omówiono niektóre ramy koncepcyjne praktyk partycypacyjnych studentów w szkole przedstawione w literaturze badawczej. Ostatnia część artykułu przedstawia dwa międzynarodowe programy mające na celu wzmocnienie aktywności studentów na rzecz zrównoważonego rozwoju na uniwersytetach: eko-kampus i zielone biuro.

Pobrania
Statystyki pobrań niedostępne.
Biogram autora
  1. Anna Batorczak - Uniwersytet Warszawski

    dr Anna Batorczak – biolog, ekolog. Obroniła pracą doktorską na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego na temat stanu edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju w edukacji formalnej w Polsce i Wielkiej Brytanii. Obecnie jest adiunktem na Uniwersytecie Warszawskim w Uniwersyteckim Centrum Badań nad Środowiskiem Przyrodniczym i Zrównoważonym Rozwojem i prowadzi zajęcia z zakresu edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju dla studentów Międzywydziałowych Studiów Ochrony Środowiska i kierunku Sustainable Development.

    Przez wiele lat koordynowała liczne krajowe i międzynarodowe projekty odnoszące się do różnych aspektów edukacji dla zrównoważonego rozwoju takich jak: edukacja na obszarach chronionych, edukacja osób niepełnosprawnych, szkoła jako placówka zrównoważonego rozwoju, wykorzystanie multimediów. Jest wykładowcą na Uniwersytetach Trzeciego Wieku oraz Uniwersytecie Dzieci.

    Autorka licznych scenariuszy zajęć i opracowań edukacyjnych. Współpracuje z licznymi organizacjami i instytucjami zajmującymi się edukacją m.in. Polski Komitet ds. UNESCO i Fundacja Rozwoju Systemów Edukacji. Ekspert Komisji Europejskiej w programie Horizon Europe.

Bibliografia

Batorczak, A. (2023). Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju do 2023 roku. Zapiski Kujawsko-Dobrzyńskie, 36, 229–240.

Bucharest EU Children’s Declaration | UNICEF Romania. (n.d.). Retrieved January 2, 2025, from https://www.unicef.org/romania/bucharest-eu-childrens-declaration

Hart, R. A. (1992). Children’s participation: From tokenism to citizenship (Innocenti Essays No. 4). UNICEF International Child Development Centre. https://ideas.repec.org/p/ucf/inness/inness92-6.html

Hart, R. A. (2008). Stepping back from “the ladder”: Reflections on a model of participatory work with children. In A. Reid, B. B. Jensen, J. Nikel, & V. Simovska (Eds.), Participation and learning: Perspectives on education and the environment, health and sustainability (pp. 19–31). Springer Netherlands. https://doi.org/10.1007/978-1-4020-6416-6_2

Issues and trends in education for sustainable development—UNESCO Digital Library. (n.d.). Retrieved January 5, 2025, from https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000261445.pdf

Kalinowska, A., & Batorczak, A. (2017). Uczelnie wyższe wobec wyzwań celów zrównoważonego rozwoju. Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie / Politechnika Śląska, 104, 281–290.

Kosher, H., & Gross-Manos, D. (2024). Children’s participation in everyday life: An international overview. Children & Society, 38(6), 1899–1919. https://doi.org/10.1111/chso.12852

Leicht, A., Heiss, J., & Byun, W. J. (Eds.). (2018). Issues and trends in education for sustainable development (Vol. 5). UNESCO Publishing. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000261445.pdf

Perry-Hazan, L. (2021). Conceptualising conflicts between student participation and other rights and interests. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 42(2), 184–198. https://doi.org/10.1080/01596306.2019.1599324

Rusak, K., & Batorczak, A. (2022). “Green Office” jako forma oddolnej studenckiej inicjatywy wprowadzania zasad zrównoważonego rozwoju na uniwersytetach. Polish Journal for Sustainable Development, 25(1), 75–82. https://doi.org/10.15584/pjsd.2021.25.1.8

Sevón, E., Mustola, M., Siippainen, A., & Vlasov, J. (2023). Conceptualising conflicts between student participation and other rights and interests. Educational Review, 1–19. https://doi.org/10.1080/00131911.2023.2215465

UNESCO. (2017). Education for sustainable development goals: Learning objectives. https://www.unesco.org/en/articles/education-sustainable-development-goals-learning-objectives

EcoCampus – About. (n.d.). EcoSchools Global. Retrieved January 5, 2025, from https://www.ecoschools.global/ecocampus-about

Our mission and history. (n.d.). Foundation for Environmental Education (FEE). Retrieved January 5, 2025, from https://www.fee.global/our-mission-and-history

Vision. (n.d.). Green Office Movement. Retrieved January 5, 2025, from https://www.greenofficemovement.org/vision/

Agenda na rzecz klimatu i zrównoważonego rozwoju. (n.d.). Uniwersytet Warszawski. Retrieved January 5, 2025, from https://www.uw.edu.pl/agenda-na-rzecz-klimatu-i-zrownowazonego-rozwoju/

Zielona strona UW. (n.d.). Uniwersytet Warszawski. Retrieved January 5, 2025, from https://www.uw.edu.pl/zielona-strona-uw/

O PZD. (n.d.). Porozumienie Zielonych Działów UW. Retrieved January 5, 2025, from https://pzd.uw.edu.pl/pzd/o-pzd/

Cover Image
Opublikowane
08.12.2025
Dział
Na pograniczu dziedzin
Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Anna Batorczak

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

OŚWIADCZENIE AUTORA:

Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (​https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).

Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji

Jak cytować

Batorczak, A. (2025). Potrzeby i szanse partycypacji studentów w procesie decyzyjnym na rzecz zrównoważonego rozwoju na uniwersytetach. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 14, 231-243. https://doi.org/10.16926/eat.2025.14.13

Podobne artykuły

51-60 z 75

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.