Potrzeby i szanse partycypacji studentów w procesie decyzyjnym na rzecz zrównoważonego rozwoju na uniwersytetach
- Autor
-
-
- Słowa kluczowe:
- studenci, udział, uniwersytety, zrównoważony rozwój, edukacja
- Abstrakt
-
Celem niniejszego artykułu jest zwrócenie uwagi na znaczenie udziału studentów w podejmowaniu decyzji dotyczących zrównoważonego rozwoju na uniwersytetach. W artykule pokrótce przedstawiono model pedagogiczny, który wzmacnia i motywuje studentów do stania się aktywnymi i krytycznymi obywatelami, zdolnymi do uczestniczenia w kształtowaniu zrównoważonej przyszłości. Ponadto omówiono niektóre ramy koncepcyjne praktyk partycypacyjnych studentów w szkole przedstawione w literaturze badawczej. Ostatnia część artykułu przedstawia dwa międzynarodowe programy mające na celu wzmocnienie aktywności studentów na rzecz zrównoważonego rozwoju na uniwersytetach: eko-kampus i zielone biuro.
- Pobrania
-
Statystyki pobrań niedostępne.
- Biogram autora
- Bibliografia
-
Batorczak, A. (2023). Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju do 2023 roku. Zapiski Kujawsko-Dobrzyńskie, 36, 229–240.
Bucharest EU Children’s Declaration | UNICEF Romania. (n.d.). Retrieved January 2, 2025, from https://www.unicef.org/romania/bucharest-eu-childrens-declaration
Hart, R. A. (1992). Children’s participation: From tokenism to citizenship (Innocenti Essays No. 4). UNICEF International Child Development Centre. https://ideas.repec.org/p/ucf/inness/inness92-6.html
Hart, R. A. (2008). Stepping back from “the ladder”: Reflections on a model of participatory work with children. In A. Reid, B. B. Jensen, J. Nikel, & V. Simovska (Eds.), Participation and learning: Perspectives on education and the environment, health and sustainability (pp. 19–31). Springer Netherlands. https://doi.org/10.1007/978-1-4020-6416-6_2
Issues and trends in education for sustainable development—UNESCO Digital Library. (n.d.). Retrieved January 5, 2025, from https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000261445.pdf
Kalinowska, A., & Batorczak, A. (2017). Uczelnie wyższe wobec wyzwań celów zrównoważonego rozwoju. Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie / Politechnika Śląska, 104, 281–290.
Kosher, H., & Gross-Manos, D. (2024). Children’s participation in everyday life: An international overview. Children & Society, 38(6), 1899–1919. https://doi.org/10.1111/chso.12852
Leicht, A., Heiss, J., & Byun, W. J. (Eds.). (2018). Issues and trends in education for sustainable development (Vol. 5). UNESCO Publishing. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000261445.pdf
Perry-Hazan, L. (2021). Conceptualising conflicts between student participation and other rights and interests. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 42(2), 184–198. https://doi.org/10.1080/01596306.2019.1599324
Rusak, K., & Batorczak, A. (2022). “Green Office” jako forma oddolnej studenckiej inicjatywy wprowadzania zasad zrównoważonego rozwoju na uniwersytetach. Polish Journal for Sustainable Development, 25(1), 75–82. https://doi.org/10.15584/pjsd.2021.25.1.8
Sevón, E., Mustola, M., Siippainen, A., & Vlasov, J. (2023). Conceptualising conflicts between student participation and other rights and interests. Educational Review, 1–19. https://doi.org/10.1080/00131911.2023.2215465
UNESCO. (2017). Education for sustainable development goals: Learning objectives. https://www.unesco.org/en/articles/education-sustainable-development-goals-learning-objectives
EcoCampus – About. (n.d.). EcoSchools Global. Retrieved January 5, 2025, from https://www.ecoschools.global/ecocampus-about
Our mission and history. (n.d.). Foundation for Environmental Education (FEE). Retrieved January 5, 2025, from https://www.fee.global/our-mission-and-history
Vision. (n.d.). Green Office Movement. Retrieved January 5, 2025, from https://www.greenofficemovement.org/vision/
Agenda na rzecz klimatu i zrównoważonego rozwoju. (n.d.). Uniwersytet Warszawski. Retrieved January 5, 2025, from https://www.uw.edu.pl/agenda-na-rzecz-klimatu-i-zrownowazonego-rozwoju/
Zielona strona UW. (n.d.). Uniwersytet Warszawski. Retrieved January 5, 2025, from https://www.uw.edu.pl/zielona-strona-uw/
O PZD. (n.d.). Porozumienie Zielonych Działów UW. Retrieved January 5, 2025, from https://pzd.uw.edu.pl/pzd/o-pzd/
- Pobrania
- Opublikowane
- 08.12.2025
- Numer
- Nr 14 (2025)
- Dział
- Na pograniczu dziedzin
- Licencja
-
Prawa autorskie (c) 2025 Anna Batorczak

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
OŚWIADCZENIE AUTORA:
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji
Jak cytować
Podobne artykuły
- Dorota Anna Siemieniecka, Komunikatory w zdalnym kształceniu- wskazania dla praktyki edukacyjnej w sytuacji Koronawirusa COVID-19 – raport z badań pilotażowych , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Zbigniew Wieczorek, Objawy lęku i depresji w mediach społecznościowych w związku z zagrożeniem COVID-19 , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Irena Przybylska, Ideologie i praktyka edukacji emocjonalnej w szkole – perspektywa interakcyjna , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 11 (2022)
- Krystyna Moczia, Marta Niemiec, Sam na sam pandemią. Utrzymanie status quo wśród podopiecznych MOPS prowadzących samodzielne gospodarstwo domowe , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 11 (2022)
- Zbigniew Wieczorek, od redakcji , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 10 (2021)
- Adrianna Sarnat-Ciastko, dr, Stany Ja tutorów rówieśników. Efekty realizacji innowacji pedagogicznej „Pasje zawodowe – program z wykorzystaniem metody tutoringu rówieśniczego” , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Justyna Józefowicz, Hanna Buchner, Czy my się nigdy nie zmienimy , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 10 (2021)
- Adrianna Sarnat-Ciastko, „Tutoring szkolny – program pedagogiki dialogu” jako profilaktyczny program rekomendowany. Założenia i zastosowanie w świetle edukacyjnej analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 10 (2021)
- Tomasz Prauzner, Kacper Prauzner, Dydaktyczny wymiar badań elektroencefalograficznych w ujęciu edukacyjnej analizy transakcyjnej. , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 10 (2021)
- Zbigniew Wieczorek, [rec.] Widawska E., Pierzchała A. (2020). Kwestionariusz Potrzeb Edukacyjnych (KPE). Podręcznik Pracowni Narzędzi Badawczych Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN. Przegląd Badań Edukacyjnych, 30a (wydanie specjalne), ss. 45 , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.
