Between Parents and Teachers? – A Pilot Study on the Relationship between Parents of Children with Disabilities and Teachers

Between Parents and Teachers? – A Pilot Study on the Relationship between Parents of Children with Disabilities and Teachers

Autor

DOI:

https://doi.org/10.16926/eat.2024.13.14

Słowa kluczowe:

inkluzja, rodzina, badania jakościowe, edukacja, niepełnosprawność

Abstrakt

Między rodzicami a nauczycielami? – Badanie pilotażowe dotyczące relacji między rodzicami dzieci z niepełnosprawnościami a nauczycielami

Artykuł opisuje badania pilotażowe w temacie międzysystemowej zmiany placówki przez dziecko z niepełnosprawnością w perspektywie doświadczeń jego rodziny. Część teoretyczna obejmuje dokonany na podstawie analizy literatury tematu opis zagadnień związanych z zaangażowaniem rodzicielskim, zmianami placówek, a także wsparciem udzielanym przez poradnie psychologiczno – pedagogiczne.  Problem badawczy jest tożsamy z problemem głównym badań docelowych: Jakie są doświadczenia rodzin dzieci z niepełnosprawnością w obszarze międzysystemowych zmian placówki edukacyjnej? Celem przeprowadzonych wywiadów z dyrektorkami poradni było wyznaczenie problemów szczegółowych, czego autorka dokonuje podczas analizy materiału badawczego, na podstawie wyłonionych kategorii: ograniczonego wyboru, oporu szkoły, wsparcia, priorytetów, emocji i postaw rodziców. W podsumowaniu autorka rozszerza znaczenie wyłonionych problemów szczegółowych w kontekście zaawansowanych analiz badania docelowego.

Downloads

Biogram autora

Joanna Doroszuk - Uniwersytet Gdański

Joanna Doroszuk

Bibliografia

American School Counselor Association. (1993). Position statement: Students with disabilities. VA: Author.

American School Counselor Association. (2003). The ASCA national model: A framework for school counseling programs. VA: Author.

Baker, B. L., Blacher, J., & Olsson, M. B. (2005). Preschool individuals with and without developmental delay: Behaviour problems, parents’ optimism, and well-being. Journal of Intellectual Disability Research, 49(7), 575–590. https://doi.org/10.1111/j.1365-2788.2005.00691.x

Barłóg, K. (2019). Upełnomocnienie rodziców dziecka z niepełnosprawnością w oddziaływaniach edukacyjno-rehabilitacyjnych. Niepełnosprawność, 36, 176–191. https://doi.org/10.4467/25439561.np.19.053.12296

Bourdieu, P., & Wacquant, L. (2001). Zaproszenie do socjologii refleksyjnej. Oficyna Naukowa.

Bryk, A., & Raudenbush, S. (1988). Toward a more appropriate conceptualization of research on school effects: A three-level hierarchical linear model. American Journal of Education, 97, 65–108. https://doi.org/10.1086/443913

Byra, S., & Parchomiuk, M., (2018). Resilience a potraumatyczny wzrost u matek dzieci z niepełnosprawnością. Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo, 42(4). https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.0282

Creswell, J. W. (2013). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Fook, J. (2012). The challenges of creating critically reflective groups. Social Work With Groups, 35(3), 218–234. https://doi.org/10.1080/01609513.2011.624375

Goldspink, C. (2007). Transforming education: Evidential support for a complex systems approach. Emergence: Complexity & Organization, 9(1–2), 77–92.

Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (2009). Kontrowersje wokół paradygmatów, sprzeczności i wyłaniające się zbieżności In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), Metody badań jakościowych, vol. 1 (pp. 281–313). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Halpern, R. (2013). Tying early childhood education more closely to schooling: Promise, perils, and practical problems. Teachers College Record, 115(1), 1–28. https://doi.org/10.1177/016146811311500107

Hogan, S. O., Schulkin, J., Power, M., & Loft, J. D. (2009). Referral sampling: Using physicians to recruit patients. Survey Practice, 2(9). https://doi.org/10.29115/SP-2009-0038

Korbelak, M., & Lizak, M. (2017). Edukacja dzieci z orzeczeniami i opiniami poradni psychologiczno-pedagogicznej w masowych szkołach. Problemy Współczesnej Pedagogiki, 3(1), 77–91.

Krause, A. (2010). Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Mamman, S. (2007). Introduction to special needs education: An introductory text for students of education. ASM Publishers.

Minnes, P., Perry, A., & Weiss, J. A. (2015). Predictors of distress and well-being in parents of young children with developmental delays and disabilities: The importance of parent perceptions. Journal of Intellectual Disability Research, 59(6), 551–560. https://doi.org/10.1111/jir.12160

Morse, J. M., & Niehaus, L. (2009). Principles and procedures of mixed methods design. Left Coast Press.

Mutanga, O. (2023). Ubuntu philosophy and disabilities in Sub-Saharan Africa. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003343684

Okeke, B. A. (2001). Essentials of special education. Afro-Orbis Publishing Company.

Ozozi, E. D. (1993). Disability awareness programmes: Objectives and implementation in Nigeria. Journal of Special Education, 3(2), 30–37.

Popławska, J., & Sierpińska, B. (2001). Zacznijmy razem: dzieci specjalnej troski w szkole podstawowej: poradnik dla nauczycieli szkół integracyjnych. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.

Saravanabhavan, R., & Johnson, A. (2001). Child by child: The Comer process for change in education. Journal of Negro Education, 70, 116. https://doi.org/10.5860/choice.37-2902

Sekułowicz, M. (2013). Wypalenie się sił rodziców dzieci z niepełnosprawnością. Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Skałbania, B. (2010). Dyskusje wokół tożsamości poradnictwa pedagogicznego. Edukacja Dorosłych, 1, 189–198.

Skałbania, B. (2014). Poradnia psychologiczno-pedagogiczna jako miejsce o wielu znaczeniach Studia Prawoznawcze, 3, 106–119. https://doi.org/10.34862/sp.2014.5

Sundas, S. A., Charles, H., Satyaraj, & Rekha, K. (2023). Parental attitude towards intellectual disability and its impact on family relationships among parents of children with intellectual disability. Nursing Journal of India, CXIV(05), 214–219. https://doi.org/10.48029/nji.2023.cxiv504

Twardowski, A. (1991). Sytuacja rodzin dzieci niepełnosprawnych. In I. Obuchowska (Ed.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie (pp. 21–27). WSiP.

Twardowski, A. (2016). Rola upełnomocnienia rodziców w procesie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami. Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 24, 200–211. https://doi.org/10.4467/25439561.NP.16.013.6839

Wagner, T. (1998). Change as collaborative inquiry: A constructivist methodology for reinventing schools. Phi Delta Kappan, 79(7), 512–517.

Opublikowane

30.12.2024

Jak cytować

Doroszuk, J. (2024). Between Parents and Teachers? – A Pilot Study on the Relationship between Parents of Children with Disabilities and Teachers. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, (13), 233–249. https://doi.org/10.16926/eat.2024.13.14

Numer

Dział

Na pograniczu dziedzin
Loading...