Between Parents and Teachers? – A Pilot Study on the Relationship between Parents of Children with Disabilities and Teachers
DOI:
https://doi.org/10.16926/eat.2024.13.14Słowa kluczowe:
inkluzja, rodzina, badania jakościowe, edukacja, niepełnosprawnośćAbstrakt
Między rodzicami a nauczycielami? – Badanie pilotażowe dotyczące relacji między rodzicami dzieci z niepełnosprawnościami a nauczycielami
Artykuł opisuje badania pilotażowe w temacie międzysystemowej zmiany placówki przez dziecko z niepełnosprawnością w perspektywie doświadczeń jego rodziny. Część teoretyczna obejmuje dokonany na podstawie analizy literatury tematu opis zagadnień związanych z zaangażowaniem rodzicielskim, zmianami placówek, a także wsparciem udzielanym przez poradnie psychologiczno – pedagogiczne. Problem badawczy jest tożsamy z problemem głównym badań docelowych: Jakie są doświadczenia rodzin dzieci z niepełnosprawnością w obszarze międzysystemowych zmian placówki edukacyjnej? Celem przeprowadzonych wywiadów z dyrektorkami poradni było wyznaczenie problemów szczegółowych, czego autorka dokonuje podczas analizy materiału badawczego, na podstawie wyłonionych kategorii: ograniczonego wyboru, oporu szkoły, wsparcia, priorytetów, emocji i postaw rodziców. W podsumowaniu autorka rozszerza znaczenie wyłonionych problemów szczegółowych w kontekście zaawansowanych analiz badania docelowego.
Downloads
Bibliografia
American School Counselor Association. (1 993). Position state- ment: Students with disabilities. Alexandria, VA: Author.
American School Counselor Association. (2003). The ASCA national model: A framework for school counseling pro- grams. Alexandria, VA: Author.
Baker, B.L., Blacher, J., Olsson, M.B. (2005). Preschool individuals with and without developmental delay: Behaviour problems, parents’ optimism and well-being. Journal of Intellectual Disability Research, 49, 575–590. https://doi.org/10.1111/j.1365-2788.2005.00691.x
Barłóg, K. (2019). Upełnomocnienie rodziców dziecka z niepełnosprawnością w oddziaływaniach edukacyjno-rehabilitacyjnych. Niepełnosprawność, (36), 176–191. https://doi.org/10.4467/25439561.np.19.053.12296
Bourdieu, P., Wacquant, L. (2001), Zaproszenie do socjologii refleksyjnej. Oficyna Naukowa.
Bryk, A., & Raudenbush, S. (1988). Toward a More Appropriate Conceptualization of Research on School Effects: A Three-Level Hierarchical Linear Model. American Journal of Education, 97, 65 - 108. https://doi.org/10.1086/443913
Byra, S., & Parchomiuk, M. (2018). Resilience a potraumatyczny wzrost u matek dzieci z niepełnosprawnością. Men Disability Society, 42(4), 31–51. https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.0282
Creswell, J.W. (2013). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Fook, J. (2012). The Challenges of Creating Critically Reflective Groups. Social Work With Groups, 35(3), 218–234. https://doi.org/10.1080/01609513.2011.624375
Goldspink, C. (2007). Transforming education: Evidential support for a complex systems approach. Emergence: Complexity and Organization, 9, 77.
Guba E. G., Lincoln Y. S. (2009), Kontrowersje wokół paradygmatów, sprzeczności i wyłaniające się zbieżności, w: Denzin N. K., Lincoln Y. S. (red.), Metody badań jakościowych, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, 281–313.
Halpern, R. (2013). Tying Early Childhood Education More Closely to Schooling: Promise, Perils and Practical Problems. Teachers College Record: The Voice of Scholarship in Education, 115, 1 - 28. https://doi.org/10.1177/016146811311500107
Hogan, S., Loft, J., Power, M., & Schulkin, J. (2009). Referral Sampling: Using Physicians to Recruit Patients. Survey practice, 2, 2938. https://doi.org/10.29115/SP-2009-0038
Korbelak, M., Lizak, M. (2017). Edukacja dzieci z orzeczeniami i opiniami poradni psychologiczno-pedagogicznej w masowych szkołach. Problemy Współczesnej Pedagogiki, 3(1), 77–91.
Krause, A. (2010). Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Mamman, S. (2007). Introduction to special needs education: An introductory text for students of education. Malumfashi, Katsina State: ASM Publishers
Minnes, P., Perry, A., Weiss, J.A. (2015). Predictors of distress and well-being in parents of young children with developmental delays and disabilities: The importance of parent perceptions. Journal of Intellectual Disability Research, 59(6), 551–560. https://doi.org/10.1111/jir.12160.
Morse, J. M., & Niehaus, L. (2009). Principles and procedures of mixed methods design. Walnut Creek, CA: Left Coast Press.
Mutanga, O. (2023). Ubuntu Philosophy and Disabilities in Sub-Saharan Africa. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003343684
Okeke, B. A. (2001). Essentials of special education. Nsukka:Afro-Orbis Publishing Company.
Ozozi, E.D. (1993). Disability awareness programmes: Objectives and implementation in Nigeria. Journal of Special Education, 3(2), 30-37.
Popławska, J., Sierpińska, B. (2001). Zacznijmy razem: dzieci specjalnej troski w szkole podstawowej: poradnik dla nauczycieli szkół integracyjnych. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.
Saravanabhavan, R., & Johnson, A. (2001). Child by Child: The Comer Process for Change in Education. Journal of Negro Education, 70, 116. https://doi.org/10.5860/choice.37-2902
Sekułowicz, M. (2013). Wypalenie się sił rodziców dzieci z niepełnosprawnością. Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej
Skałbania, B., (2010). Dyskusje wokół tożsamości poradnictwa pedagogicznego. Edukacja Dorosłych, 1, 189-198.
Skałbania, B., (2014). Poradnia psychologiczno-pedagogiczna jako miejsce o wielu znaczeniach. Studia Prawoznawcze, 3, 106-119. https://doi.org/10.34862/sp.2014.5
Sundas S, A., Charles, H., Satyaraj, & Rekha K. (2023). Parental attitude towards intellectual disability and its impact on family relationships among parents of children with intellectual disability. Nursing Journal of India, CXIV(05), 214–219. https://doi.org/10.48029/nji.2023.cxiv504
Twardowski, A. (1991). Sytuacja rodzin dzieci niepełnosprawnych. W: Obuchowska I. (red.). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie (s. 21-27). WSiP.
Twardowski, A. (2006). Rola upełnomocnienia rodziców w procesie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami, Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 24, 200–210.
Wagner, T. (1998). Change as Collaborative Inquiry: A Constructivist Methodology for Reinventing Schools.. Phi Delta Kappan, 79, 512.
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Joanna Doroszuk
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji