Between Parents and Teachers? – A Pilot Study on the Relationship between Parents of Children with Disabilities and Teachers

Between Parents and Teachers? – A Pilot Study on the Relationship between Parents of Children with Disabilities and Teachers

Autor

DOI:

https://doi.org/10.16926/eat.2024.13.14

Słowa kluczowe:

inkluzja, rodzina, badania jakościowe, edukacja, niepełnosprawność

Abstrakt

Między rodzicami a nauczycielami? – Badanie pilotażowe dotyczące relacji między rodzicami dzieci z niepełnosprawnościami a nauczycielami

Artykuł opisuje badania pilotażowe w temacie międzysystemowej zmiany placówki przez dziecko z niepełnosprawnością w perspektywie doświadczeń jego rodziny. Część teoretyczna obejmuje dokonany na podstawie analizy literatury tematu opis zagadnień związanych z zaangażowaniem rodzicielskim, zmianami placówek, a także wsparciem udzielanym przez poradnie psychologiczno – pedagogiczne.  Problem badawczy jest tożsamy z problemem głównym badań docelowych: Jakie są doświadczenia rodzin dzieci z niepełnosprawnością w obszarze międzysystemowych zmian placówki edukacyjnej? Celem przeprowadzonych wywiadów z dyrektorkami poradni było wyznaczenie problemów szczegółowych, czego autorka dokonuje podczas analizy materiału badawczego, na podstawie wyłonionych kategorii: ograniczonego wyboru, oporu szkoły, wsparcia, priorytetów, emocji i postaw rodziców. W podsumowaniu autorka rozszerza znaczenie wyłonionych problemów szczegółowych w kontekście zaawansowanych analiz badania docelowego.

Downloads

Download data is not yet available.

Biogram autora

Joanna Doroszuk - Uniwersytet Gdański

Joanna Doroszuk

Bibliografia

American School Counselor Association. (1 993). Position state- ment: Students with disabilities. Alexandria, VA: Author.

American School Counselor Association. (2003). The ASCA national model: A framework for school counseling pro- grams. Alexandria, VA: Author.

Baker, B.L., Blacher, J., Olsson, M.B. (2005). Preschool individuals with and without developmental delay: Behaviour problems, parents’ optimism and well-being. Journal of Intellectual Disability Research, 49, 575–590. https://doi.org/10.1111/j.1365-2788.2005.00691.x

Barłóg, K. (2019). Upełnomocnienie rodziców dziecka z niepełnosprawnością w oddziaływaniach edukacyjno-rehabilitacyjnych. Niepełnosprawność, (36), 176–191. https://doi.org/10.4467/25439561.np.19.053.12296

Bourdieu, P., Wacquant, L. (2001), Zaproszenie do socjologii refleksyjnej. Oficyna Naukowa.

Bryk, A., & Raudenbush, S. (1988). Toward a More Appropriate Conceptualization of Research on School Effects: A Three-Level Hierarchical Linear Model. American Journal of Education, 97, 65 - 108. https://doi.org/10.1086/443913

Byra, S., & Parchomiuk, M. (2018). Resilience a potraumatyczny wzrost u matek dzieci z niepełnosprawnością. Men Disability Society, 42(4), 31–51. https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.0282

Creswell, J.W. (2013). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Fook, J. (2012). The Challenges of Creating Critically Reflective Groups. Social Work With Groups, 35(3), 218–234. https://doi.org/10.1080/01609513.2011.624375

Goldspink, C. (2007). Transforming education: Evidential support for a complex systems approach. Emergence: Complexity and Organization, 9, 77.

Guba E. G., Lincoln Y. S. (2009), Kontrowersje wokół paradygmatów, sprzeczności i wyłaniające się zbieżności, w: Denzin N. K., Lincoln Y. S. (red.), Metody badań jakościowych, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, 281–313.

Halpern, R. (2013). Tying Early Childhood Education More Closely to Schooling: Promise, Perils and Practical Problems. Teachers College Record: The Voice of Scholarship in Education, 115, 1 - 28. https://doi.org/10.1177/016146811311500107

Hogan, S., Loft, J., Power, M., & Schulkin, J. (2009). Referral Sampling: Using Physicians to Recruit Patients. Survey practice, 2, 2938. https://doi.org/10.29115/SP-2009-0038

Korbelak, M., Lizak, M. (2017). Edukacja dzieci z orzeczeniami i opiniami poradni psychologiczno-pedagogicznej w masowych szkołach. Problemy Współczesnej Pedagogiki, 3(1), 77–91.

Krause, A. (2010). Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Mamman, S. (2007). Introduction to special needs education: An introductory text for students of education. Malumfashi, Katsina State: ASM Publishers

Minnes, P., Perry, A., Weiss, J.A. (2015). Predictors of distress and well-being in parents of young children with developmental delays and disabilities: The importance of parent perceptions. Journal of Intellectual Disability Research, 59(6), 551–560. https://doi.org/10.1111/jir.12160.

Morse, J. M., & Niehaus, L. (2009). Principles and procedures of mixed methods design. Walnut Creek, CA: Left Coast Press.

Mutanga, O. (2023). Ubuntu Philosophy and Disabilities in Sub-Saharan Africa. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003343684

Okeke, B. A. (2001). Essentials of special education. Nsukka:Afro-Orbis Publishing Company.

Ozozi, E.D. (1993). Disability awareness programmes: Objectives and implementation in Nigeria. Journal of Special Education, 3(2), 30-37.

Popławska, J., Sierpińska, B. (2001). Zacznijmy razem: dzieci specjalnej troski w szkole podstawowej: poradnik dla nauczycieli szkół integracyjnych. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.

Saravanabhavan, R., & Johnson, A. (2001). Child by Child: The Comer Process for Change in Education. Journal of Negro Education, 70, 116. https://doi.org/10.5860/choice.37-2902

Sekułowicz, M. (2013). Wypalenie się sił rodziców dzieci z niepełnosprawnością. Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej

Skałbania, B., (2010). Dyskusje wokół tożsamości poradnictwa pedagogicznego. Edukacja Dorosłych, 1, 189-198.

Skałbania, B., (2014). Poradnia psychologiczno-pedagogiczna jako miejsce o wielu znaczeniach. Studia Prawoznawcze, 3, 106-119. https://doi.org/10.34862/sp.2014.5

Sundas S, A., Charles, H., Satyaraj, & Rekha K. (2023). Parental attitude towards intellectual disability and its impact on family relationships among parents of children with intellectual disability. Nursing Journal of India, CXIV(05), 214–219. https://doi.org/10.48029/nji.2023.cxiv504

Twardowski, A. (1991). Sytuacja rodzin dzieci niepełnosprawnych. W: Obuchowska I. (red.). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie (s. 21-27). WSiP.

Twardowski, A. (2006). Rola upełnomocnienia rodziców w procesie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami, Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 24, 200–210.

Wagner, T. (1998). Change as Collaborative Inquiry: A Constructivist Methodology for Reinventing Schools.. Phi Delta Kappan, 79, 512.

Opublikowane

2024-12-30

Jak cytować

Doroszuk, J. (2024). Between Parents and Teachers? – A Pilot Study on the Relationship between Parents of Children with Disabilities and Teachers. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, (13). https://doi.org/10.16926/eat.2024.13.14

Numer

Dział

Na pograniczu dziedzin
Loading...