Edukacyjna Analiza Transakcyjna, ISSN 2299-7466  eISSN 2658-1825

Between Parents and Teachers? – A Pilot Study on the Relationship between Parents of Children with Disabilities and Teachers

Autor
Słowa kluczowe:
inkluzja, rodzina, badania jakościowe, edukacja, niepełnosprawność
Abstrakt

Między rodzicami a nauczycielami? – Badanie pilotażowe dotyczące relacji między rodzicami dzieci z niepełnosprawnościami a nauczycielami

Artykuł opisuje badania pilotażowe w temacie międzysystemowej zmiany placówki przez dziecko z niepełnosprawnością w perspektywie doświadczeń jego rodziny. Część teoretyczna obejmuje dokonany na podstawie analizy literatury tematu opis zagadnień związanych z zaangażowaniem rodzicielskim, zmianami placówek, a także wsparciem udzielanym przez poradnie psychologiczno – pedagogiczne.  Problem badawczy jest tożsamy z problemem głównym badań docelowych: Jakie są doświadczenia rodzin dzieci z niepełnosprawnością w obszarze międzysystemowych zmian placówki edukacyjnej? Celem przeprowadzonych wywiadów z dyrektorkami poradni było wyznaczenie problemów szczegółowych, czego autorka dokonuje podczas analizy materiału badawczego, na podstawie wyłonionych kategorii: ograniczonego wyboru, oporu szkoły, wsparcia, priorytetów, emocji i postaw rodziców. W podsumowaniu autorka rozszerza znaczenie wyłonionych problemów szczegółowych w kontekście zaawansowanych analiz badania docelowego.

Pobrania
Statystyki pobrań niedostępne.
Biogram autora
  1. Joanna Doroszuk - Uniwersytet Gdański

    Joanna Doroszuk

Bibliografia

American School Counselor Association. (1993). Position statement: Students with disabilities. VA: Author.

American School Counselor Association. (2003). The ASCA national model: A framework for school counseling programs. VA: Author.

Baker, B. L., Blacher, J., & Olsson, M. B. (2005). Preschool individuals with and without developmental delay: Behaviour problems, parents’ optimism, and well-being. Journal of Intellectual Disability Research, 49(7), 575–590. https://doi.org/10.1111/j.1365-2788.2005.00691.x

Barłóg, K. (2019). Upełnomocnienie rodziców dziecka z niepełnosprawnością w oddziaływaniach edukacyjno-rehabilitacyjnych. Niepełnosprawność, 36, 176–191. https://doi.org/10.4467/25439561.np.19.053.12296

Bourdieu, P., & Wacquant, L. (2001). Zaproszenie do socjologii refleksyjnej. Oficyna Naukowa.

Bryk, A., & Raudenbush, S. (1988). Toward a more appropriate conceptualization of research on school effects: A three-level hierarchical linear model. American Journal of Education, 97, 65–108. https://doi.org/10.1086/443913

Byra, S., & Parchomiuk, M., (2018). Resilience a potraumatyczny wzrost u matek dzieci z niepełnosprawnością. Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo, 42(4). https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.0282

Creswell, J. W. (2013). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Fook, J. (2012). The challenges of creating critically reflective groups. Social Work With Groups, 35(3), 218–234. https://doi.org/10.1080/01609513.2011.624375

Goldspink, C. (2007). Transforming education: Evidential support for a complex systems approach. Emergence: Complexity & Organization, 9(1–2), 77–92.

Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (2009). Kontrowersje wokół paradygmatów, sprzeczności i wyłaniające się zbieżności In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), Metody badań jakościowych, vol. 1 (pp. 281–313). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Halpern, R. (2013). Tying early childhood education more closely to schooling: Promise, perils, and practical problems. Teachers College Record, 115(1), 1–28. https://doi.org/10.1177/016146811311500107

Hogan, S. O., Schulkin, J., Power, M., & Loft, J. D. (2009). Referral sampling: Using physicians to recruit patients. Survey Practice, 2(9). https://doi.org/10.29115/SP-2009-0038

Korbelak, M., & Lizak, M. (2017). Edukacja dzieci z orzeczeniami i opiniami poradni psychologiczno-pedagogicznej w masowych szkołach. Problemy Współczesnej Pedagogiki, 3(1), 77–91.

Krause, A. (2010). Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Mamman, S. (2007). Introduction to special needs education: An introductory text for students of education. ASM Publishers.

Minnes, P., Perry, A., & Weiss, J. A. (2015). Predictors of distress and well-being in parents of young children with developmental delays and disabilities: The importance of parent perceptions. Journal of Intellectual Disability Research, 59(6), 551–560. https://doi.org/10.1111/jir.12160

Morse, J. M., & Niehaus, L. (2009). Principles and procedures of mixed methods design. Left Coast Press.

Mutanga, O. (2023). Ubuntu philosophy and disabilities in Sub-Saharan Africa. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003343684

Okeke, B. A. (2001). Essentials of special education. Afro-Orbis Publishing Company.

Ozozi, E. D. (1993). Disability awareness programmes: Objectives and implementation in Nigeria. Journal of Special Education, 3(2), 30–37.

Popławska, J., & Sierpińska, B. (2001). Zacznijmy razem: dzieci specjalnej troski w szkole podstawowej: poradnik dla nauczycieli szkół integracyjnych. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.

Saravanabhavan, R., & Johnson, A. (2001). Child by child: The Comer process for change in education. Journal of Negro Education, 70, 116. https://doi.org/10.5860/choice.37-2902

Sekułowicz, M. (2013). Wypalenie się sił rodziców dzieci z niepełnosprawnością. Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Skałbania, B. (2010). Dyskusje wokół tożsamości poradnictwa pedagogicznego. Edukacja Dorosłych, 1, 189–198.

Skałbania, B. (2014). Poradnia psychologiczno-pedagogiczna jako miejsce o wielu znaczeniach Studia Prawoznawcze, 3, 106–119. https://doi.org/10.34862/sp.2014.5

Sundas, S. A., Charles, H., Satyaraj, & Rekha, K. (2023). Parental attitude towards intellectual disability and its impact on family relationships among parents of children with intellectual disability. Nursing Journal of India, CXIV(05), 214–219. https://doi.org/10.48029/nji.2023.cxiv504

Twardowski, A. (1991). Sytuacja rodzin dzieci niepełnosprawnych. In I. Obuchowska (Ed.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie (pp. 21–27). WSiP.

Twardowski, A. (2016). Rola upełnomocnienia rodziców w procesie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami. Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 24, 200–211. https://doi.org/10.4467/25439561.NP.16.013.6839

Wagner, T. (1998). Change as collaborative inquiry: A constructivist methodology for reinventing schools. Phi Delta Kappan, 79(7), 512–517.

Cover Image
Opublikowane
30.12.2024
Dział
Na pograniczu dziedzin
Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Joanna Doroszuk

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (​https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).

Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji

Jak cytować

Doroszuk, J. (2024). Between Parents and Teachers? – A Pilot Study on the Relationship between Parents of Children with Disabilities and Teachers. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 13, 233-249. https://doi.org/10.16926/eat.2024.13.14

Podobne artykuły

11-20 z 84

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.