Between Parents and Teachers? – A Pilot Study on the Relationship between Parents of Children with Disabilities and Teachers
- Autor
-
-
- Słowa kluczowe:
- inkluzja, rodzina, badania jakościowe, edukacja, niepełnosprawność
- Abstrakt
-
Między rodzicami a nauczycielami? – Badanie pilotażowe dotyczące relacji między rodzicami dzieci z niepełnosprawnościami a nauczycielami
Artykuł opisuje badania pilotażowe w temacie międzysystemowej zmiany placówki przez dziecko z niepełnosprawnością w perspektywie doświadczeń jego rodziny. Część teoretyczna obejmuje dokonany na podstawie analizy literatury tematu opis zagadnień związanych z zaangażowaniem rodzicielskim, zmianami placówek, a także wsparciem udzielanym przez poradnie psychologiczno – pedagogiczne. Problem badawczy jest tożsamy z problemem głównym badań docelowych: Jakie są doświadczenia rodzin dzieci z niepełnosprawnością w obszarze międzysystemowych zmian placówki edukacyjnej? Celem przeprowadzonych wywiadów z dyrektorkami poradni było wyznaczenie problemów szczegółowych, czego autorka dokonuje podczas analizy materiału badawczego, na podstawie wyłonionych kategorii: ograniczonego wyboru, oporu szkoły, wsparcia, priorytetów, emocji i postaw rodziców. W podsumowaniu autorka rozszerza znaczenie wyłonionych problemów szczegółowych w kontekście zaawansowanych analiz badania docelowego.
- Pobrania
-
Statystyki pobrań niedostępne.
- Biogram autora
- Bibliografia
-
American School Counselor Association. (1993). Position statement: Students with disabilities. VA: Author.
American School Counselor Association. (2003). The ASCA national model: A framework for school counseling programs. VA: Author.
Baker, B. L., Blacher, J., & Olsson, M. B. (2005). Preschool individuals with and without developmental delay: Behaviour problems, parents’ optimism, and well-being. Journal of Intellectual Disability Research, 49(7), 575–590. https://doi.org/10.1111/j.1365-2788.2005.00691.x
Barłóg, K. (2019). Upełnomocnienie rodziców dziecka z niepełnosprawnością w oddziaływaniach edukacyjno-rehabilitacyjnych. Niepełnosprawność, 36, 176–191. https://doi.org/10.4467/25439561.np.19.053.12296
Bourdieu, P., & Wacquant, L. (2001). Zaproszenie do socjologii refleksyjnej. Oficyna Naukowa.
Bryk, A., & Raudenbush, S. (1988). Toward a more appropriate conceptualization of research on school effects: A three-level hierarchical linear model. American Journal of Education, 97, 65–108. https://doi.org/10.1086/443913
Byra, S., & Parchomiuk, M., (2018). Resilience a potraumatyczny wzrost u matek dzieci z niepełnosprawnością. Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo, 42(4). https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.0282
Creswell, J. W. (2013). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Fook, J. (2012). The challenges of creating critically reflective groups. Social Work With Groups, 35(3), 218–234. https://doi.org/10.1080/01609513.2011.624375
Goldspink, C. (2007). Transforming education: Evidential support for a complex systems approach. Emergence: Complexity & Organization, 9(1–2), 77–92.
Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (2009). Kontrowersje wokół paradygmatów, sprzeczności i wyłaniające się zbieżności In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), Metody badań jakościowych, vol. 1 (pp. 281–313). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Halpern, R. (2013). Tying early childhood education more closely to schooling: Promise, perils, and practical problems. Teachers College Record, 115(1), 1–28. https://doi.org/10.1177/016146811311500107
Hogan, S. O., Schulkin, J., Power, M., & Loft, J. D. (2009). Referral sampling: Using physicians to recruit patients. Survey Practice, 2(9). https://doi.org/10.29115/SP-2009-0038
Korbelak, M., & Lizak, M. (2017). Edukacja dzieci z orzeczeniami i opiniami poradni psychologiczno-pedagogicznej w masowych szkołach. Problemy Współczesnej Pedagogiki, 3(1), 77–91.
Krause, A. (2010). Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Mamman, S. (2007). Introduction to special needs education: An introductory text for students of education. ASM Publishers.
Minnes, P., Perry, A., & Weiss, J. A. (2015). Predictors of distress and well-being in parents of young children with developmental delays and disabilities: The importance of parent perceptions. Journal of Intellectual Disability Research, 59(6), 551–560. https://doi.org/10.1111/jir.12160
Morse, J. M., & Niehaus, L. (2009). Principles and procedures of mixed methods design. Left Coast Press.
Mutanga, O. (2023). Ubuntu philosophy and disabilities in Sub-Saharan Africa. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003343684
Okeke, B. A. (2001). Essentials of special education. Afro-Orbis Publishing Company.
Ozozi, E. D. (1993). Disability awareness programmes: Objectives and implementation in Nigeria. Journal of Special Education, 3(2), 30–37.
Popławska, J., & Sierpińska, B. (2001). Zacznijmy razem: dzieci specjalnej troski w szkole podstawowej: poradnik dla nauczycieli szkół integracyjnych. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.
Saravanabhavan, R., & Johnson, A. (2001). Child by child: The Comer process for change in education. Journal of Negro Education, 70, 116. https://doi.org/10.5860/choice.37-2902
Sekułowicz, M. (2013). Wypalenie się sił rodziców dzieci z niepełnosprawnością. Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Skałbania, B. (2010). Dyskusje wokół tożsamości poradnictwa pedagogicznego. Edukacja Dorosłych, 1, 189–198.
Skałbania, B. (2014). Poradnia psychologiczno-pedagogiczna jako miejsce o wielu znaczeniach Studia Prawoznawcze, 3, 106–119. https://doi.org/10.34862/sp.2014.5
Sundas, S. A., Charles, H., Satyaraj, & Rekha, K. (2023). Parental attitude towards intellectual disability and its impact on family relationships among parents of children with intellectual disability. Nursing Journal of India, CXIV(05), 214–219. https://doi.org/10.48029/nji.2023.cxiv504
Twardowski, A. (1991). Sytuacja rodzin dzieci niepełnosprawnych. In I. Obuchowska (Ed.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie (pp. 21–27). WSiP.
Twardowski, A. (2016). Rola upełnomocnienia rodziców w procesie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami. Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 24, 200–211. https://doi.org/10.4467/25439561.NP.16.013.6839
Wagner, T. (1998). Change as collaborative inquiry: A constructivist methodology for reinventing schools. Phi Delta Kappan, 79(7), 512–517.
- Pobrania
- Opublikowane
- 30.12.2024
- Numer
- Nr 13 (2024)
- Dział
- Na pograniczu dziedzin
- Licencja
-
Prawa autorskie (c) 2024 Joanna Doroszuk
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji
Jak cytować
Podobne artykuły
- Dorota Pankowska, dr hab., Analiza transakcyjna w edukacji czy edukacyjna analiza transakcyjna? , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 1 (2012)
- Joanna Miecznik-Warda, Educational Needs of Young Educators in the Context of Transactional Educational Hungers and in Relation to Professional Personality Types , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Monika Cyrwus, mgr, Gry małżeńskie jako szczególny rodzaj gier interpersonalnych , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 1 (2012)
- Bogusław Śliwerski, prof. dr hab., Czy Akademia Khana zrewolucjonizuje także polską edukację? , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 2 (2013)
- Sylvia Schachner, dr, Wykorzystanie modeli analizy transakcyjnej w zarządzaniu edukacją , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 5 (2016)
- Agnieszka Majewska-Kafarowska, Edukacja jako przestrzeń rozgrywania się procesów tożsamościowych - na podstawie narracji edukacyjnych kobiet , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Milena Miałkowska-Kozaryna, Do Studies Provide Knowledge, Skills, and Social Competences – Are You Sure? , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Piotr Toczyski, Potential of Educational Transactional Analysis for Human Rights Education , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Michał Borda, ks. dr, Bożena Marzec, dr, Rola rodziny, nauczyciela i przedszkola w kształtowaniu postaw dzieci na podstawie badań ewaluacyjnych , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Jacek Szedel, Bożena Wieczorek, Estymacja stanów ego: perspektywa uczenia maszynowego , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 12 (2023)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.