Strategie wychowawcze nauczycieli o zróżnicowanych stylach samorealizacji
- Autor
-
-
Krzysztof Rubacha
Universita Cirila a Metoda v Trnave, Filozoficka fakulta, Katedra pedagogiki. Slovensko
-
- Słowa kluczowe:
- rozwój nauczycieli i uczniów, style samorealizacji, strategie wychowawcze
- Abstrakt
-
W artykule zaprezentowano wyniki badań nad relacjami pomiędzy stylami samorealizacji nauczycieli a stosowanymi przez nich strategiami wychowawczymi. Zmierzono pięć stylów samorealizacji: akceptacji siebie, akceptacji innych, rozwiązywania konfliktów społecznych , rozwiązywania konfliktów wewnętrznych, braku samorealizacji oraz zmienną losową strategie wychowawcze: wzmocnień, rozwoju, przystosowania, ideologii. Wyniki badań z próbki losowej pokazały, że istnieje generalna różnica pomiędzy grupą nauczycieli nie realizujących swoich potencjalności (brak samorealizacji) a pozostałymi nauczycielami prezentującymi różne style samorealizacji. Ci pierwsi identyfikują się ze strategiami heterogenicznymi podczas gdy Ci drudzy z autonomicznymi. Prawidłowość ta nie miała miejsca w przypadku strategii wzmocnień, kiedy wszystkie grupy stosowały strategię wzmocnień indywidualnych (autonomiczną), nie zaś kolektywnych (heteronomiczną).
- Pobrania
-
Statystyki pobrań niedostępne.
- Biogram autora
- Bibliografia
-
Angyal A. (1972). Foundations for a science of personality. A Viking Compass Book. New York: Penguin Books.
Bandura A. (1999). Moral disengagement in the perpetration of inhumanities. Personality and Social Psychology Review, 3, 193-209.
Bandura A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. New York: Prentice-Hall.
Bauman Z. (2012). Etyka ponowoczesna. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
Bruner J.S. (1978.) Poza dostarczone informacje. Warszawa: PWN.
Chomczyńska-Rubacha M., Rubacha K. (2007). Płeć kulturowa nauczycieli. Funkcjonowanie w roli zawodowej. Kraków: Impuls.
Gilligan C. (2006). In a Different Voice: Psychological Theory and Women’s Development. Cambridge: Harvard University Press.
Kohlberg L. (984). Essays of moral development. Volume II. The Psychology of Moral Development, San Francisco: Harper&Row.
Maslow A. H. (1986). W stronę psychologii istnienia. Warszawa: IW PAX.
Maslow A.H. (1990). Motywacja i osobowość. Warszawa: IW PAX.
Piaget J. (1981). Równoważenie struktur poznawczych. Warszawa: PWN.
Piaget J. (2006). Studia z psychologii dziecka. Warszawa: PWN.
Rubacha K. (1991). Samorealizacja – poszukiwanie perspektyw badawczych, w: J. Górniewicz (red.), Studia nad problematyką samorealizacji, Toruń: Wydawnictwo UMK.
Rubacha K. (2022). KKS – KKS-R22 – KSS-22 – trzy kwestionariusze do badania samorealizacji. Problematyzacja, operacjonalizacja, właściwości psychometryczne. Podręcznik Pracowni narzędzi Badawczych Komitetu nauk Pedagogicznych PAS. Warszawa-Toruń: Wydawnictwo UMK.
Skarżyńska K. (1991). Konformizm i samokierowanie jako wartości (struktura i źródła). Warszawa: Instytut Psychologii PAN.
Schaffer R.H. (2006). Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Witkowski T. (1978). Wprowadzenie do skali AS-3. Lublin, maszynopis.
Wygotski L. (1971). Wybrane prace psychologiczne. Warszawa: PWN.
- Pobrania
- Opublikowane
- 30.12.2022
- Numer
- Nr 11 (2022)
- Dział
- Raporty z badań
- Licencja
-
Prawa autorskie (c) 2022 Krzysztof Rubacha
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
OŚWIADCZENIE AUTORA:
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji
Jak cytować
Podobne artykuły
- Monika Czajkowska, Nowoczesne nauczanie matematyki z użyciem zadań w wersji komputerowej – prawda czy mit? , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Dagmara Kubiak, Magdalena Popowska-Bracka, Inclusive education from a sociological and pedagogical perspective: report from Polish research , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Zbigniew Łęski, The Profile of Ego States and Experiencing Positive and Negative Feelings in the Context of Vulnerability to Cyber Threats. , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Krystyna Moczia, (Nie)codzienność choroby. Kalejdoskop kolorów, zapachów i smaków w szpitalnej szkole , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Aleksandra Klupś, mgr, Edukacyjny i komunikacyjny kontekst koncepcji „drzwi kontaktu” , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
- Bożena Wieczorek, System automatycznej oceny jako narzędzie wspierające nauczanie programowania w Akademickim Liceum Ogólnokształcącym SUT , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 11 (2022)
- Piotr Jusik, mgr, Głody rozpoznania, gry i uczenie się w grupach , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
- Piotr Jusik, Pasywność edukacyjna - od teorii do praktyki , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Adrianna Sarnat-Ciastko, dr, Stany Ja tutorów rówieśników. Efekty realizacji innowacji pedagogicznej „Pasje zawodowe – program z wykorzystaniem metody tutoringu rówieśniczego” , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Urszula Ordon, Pomoc przedszkolna a jakość edukacji przedszkolnej – prolegomena do badań w Polsce , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 11 (2022)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.