Motywacja oraz motywowanie w procesie kształcenia w ujęciu teorii analizy transakcyjnej
- Autor
-
-
Paulina Ratajczak
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
-
- Słowa kluczowe:
- motywacja, motywowanie, analiza transakcyjna, stany Ja, symbiozy, kontaminacje.
- Abstrakt
-
W artykule przedstawiono niektóre aspekty motywowania innych (lub jego braku) oraz wzbudzania i wygaszania motywacji u siebie przez jednostkę w procesie kształcenia w ujęciu teorii analizy transakcyjnej z perspektywy: modelu strukturalnego, koncepcji symbiozy pierwszego i drugiego stopnia oraz modelu patologii strukturalnej na przykładzie kontaminacji. W zakresie ostatniej koncepcji, zaprezentowano wybrane wyniki badań własnych. Ich celem było między innymi rozpoznanie, w jakim stopniu nauczyciele posługują się nieskontaminowanym stanem Ja Dorosły oraz kontaminacjami (Rodzicielskimi, Dziecięcymi, Podwójnymi) w odniesieniu do procesu kształcenia. Jednym z celów badań było także poznanie treści stanu Ja nieskontaminowanego Dorosłego u nauczycieli oraz treści i rodzaju kontaminacji nauczycielskich odnośnie procesu kształcenia.
- Pobrania
-
Statystyki pobrań niedostępne.
- Biogram autora
- Bibliografia
-
Berne, E. (2008). Dzień dobry… i co dalej? Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Berne, E. (1966). Principles of group treatment. New York: Oxford University Press.
Berne, E. (2007). W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Chéreau, M. (2018). La motivation à l’adolescence un enjeu identitaire. Actualités en Analyse Transactionnelle, 162, 37-46.
Frączek, A., Smelkowska, A. (2016). Studium Analizy Transakcyjnej [Materiały niepublikowane].
Godet, J. P. (2002). Se motiver et être solidaire. Comment faire dans un environnement qui freine? [Artykuł niepublikowany przedstawiony na Kongresie Analizy Transakcyjnej we Francji].
Okoń, W. (2003). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Pierzchała, A. (2013). Pasywność w szkole. Diagnoza zjawiska z punktu widzenia analizy transakcyjnej. Częstochowa: Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.
Pilch, T. (red.) (2004). Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T.3. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Przybylski, P. (2021). The Three-Cornered Contract in Psychotherapy of the Adolescent and theirparents. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 10,115–128. Http://dx.doi.org/10.16926/eat.2021.10.06.
Sillamy, N. (1994). Słownik psychologii. Katowice: Wydawnictwo „Książnica”.
Siuta, J. (red.) (2009). Słownik psychologii. Kraków: Krakowskie Wydawnictwo Naukowe.
Steiner, C. (1974). Scripts People Live: transactional analisys of life scripts. New York: Crove Press.
Steward, I., Joines, V. (2016). Analiza transakcyjna dzisiaj. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
- Pobrania
- Opublikowane
- 30.12.2022
- Numer
- Nr 11 (2022)
- Dział
- Analiza transakcyjna w edukacji
- Licencja
-
Prawa autorskie (c) 2022 Paulina Ratajczak
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
OŚWIADCZENIE AUTORA:
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji
Jak cytować
Podobne artykuły
- Agata Szekiełda, Anna Jaskulska, Dawno, dawno temu, w gabinecie superwizora... , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Ewa Wilczewska, Feedback jako edukacyjne narzędzie zaspokajania potrzeb i obszar wymiany znaków rozpoznania , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Elżbieta Jasnosik, Profilaktyka zachowań samobójczych w warunkach izolacji penitencjarnej z perspektywy Analizy Transakcyjnej. , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Wiga Bednarkowa, dr hab.prof. AJD, [rec.] Jagieła, J. (2015). Słownik terminów i pojęć badań jakościowych nad edukacją , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 5 (2016)
- Sylwia Galanciak, Marek Siwicki, Refleksyjność podmiotowa i społeczna studentów pedagogiki na początku pandemii - w świetle analizy jakościowej. , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Zbigniew Wieczorek, [rec.] Widawska E., Pierzchała A. (2020). Kwestionariusz Potrzeb Edukacyjnych (KPE). Podręcznik Pracowni Narzędzi Badawczych Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN. Przegląd Badań Edukacyjnych, 30a (wydanie specjalne), ss. 45 , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Kateryna Bulhakova, Jak zachować poczucie własnej wartości i saldo wewnętrzne w transakcjach dyskontowych , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 10 (2021)
- Agnieszka Mokrzycka, mgr, Zabawa jako dodatkowa kategoria strukturalizacji czasu , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 4 (2015)
- Izabe Chróst-Jóźwiak, mgr, W gąszczu wiedzy i kultury, czyli człowiek „buszujący” w sieci – o szansach na samokształcenie w cyberprzestrzeni , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 4 (2015)
- Zbigniew Wieczorek, Objawy lęku i depresji w mediach społecznościowych w związku z zagrożeniem COVID-19 , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.