Stany Ja uczniów a spostrzeganie przez nich wybranych elementów obrazu własnego życia rodzinnego
- Autor
-
-
Joanna Grabowska, mgr
Zespół Szkół Plastycznych im. Jacka Malczewskiego w Częstochowie
-
- Słowa kluczowe:
- analiza transakcyjna, stany Ja, spostrzeganie obrazu rodziny przez uczniów
- Abstrakt
-
Celem artykułu jest analiza wzajemnych związków pomiędzy obrazem rodziny pochodzeniaa ujawnianymi stanami Ja osób badanych w ramach koncepcji analizy transakcyjnej. Przedstawiono zarys teorii Erica Berne’a opisujący analizę struktury stanów Ja: Rodzic Krytyczny, RodzicOpiekuńczy, Dziecko Naturalne i Dziecko Przystosowane oraz Dorosły, wraz z zawartym w nimstanem Ethos i Pathos. Zaprezentowano przegląd literatury w zakresie związków rodziny pochodzenia z cechami jednostki podlegającymi jej oddziaływaniom w ujęciu systemowym typologii i relacji rodzinnych. Główne założenia badawcze dotyczące związków pomiędzy wybranymi parametrami rodziny a wynikającymi z koncepcji analizy transakcyjnej stanami Ja osób badanych potwierdziły się w zakresie związku pomiędzy spostrzeganym poziomem spójności i komunikacjiw rodzinie oraz takimi stanami Ja, jak Pathos. Istotne statystycznie związki ze stanami Ja uzyskano dla wybranych właściwości matek i ojców. Ciekawym wynikiem jest obraz stanów Ja badanej młodzieży w postaci egogramu. Uzyskany profil wyników wykazuje wysoką zgodność z postulowanym w literaturze AT optymalnym dla funkcjonowania człowieka rozkładem stanów Ja. Przedstawione wnioski dotyczą badań porównawczych i praktycznych implikacji uzyskanych wynikówdla procesu edukacji i wychowania oraz relacji nauczyciel–uczeń.
- Pobrania
-
Statystyki pobrań niedostępne.
- Biogram autora
- Pobrania
- Opublikowane
- 30.12.2017
- Numer
- Nr 6 (2017)
- Dział
- Raporty z badań
- Licencja
-
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji
Jak cytować
Podobne artykuły
- Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, Od redakcji , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Jarosław Jagieła, [review] Stefanie Stahl, Odkryj swoje wewnętrzne dziecko. Klucz do rozwiązania (prawie) wszystkich problemów, Wydawnictwo Otwarte, Kraków 2019, pp. 304 , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Justyna Woźniak, mgr, Seksting – niebezpieczna moda na internetowy ekshibicjonizm , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 5 (2016)
- Monika Czajkowska, Nowoczesne nauczanie matematyki z użyciem zadań w wersji komputerowej – prawda czy mit? , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Milena Miałkowska-Kozaryna, Do Studies Provide Knowledge, Skills, and Social Competences – Are You Sure? , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Zbigniew Wieczorek, [rec.] Sari van Poelje, Anne de Graaf (red.) (2021). New Theory and Practice of Transactional Analysis in Organizations: On the Edge (1st ed.). London – New York: Routledge Taylor & Francis Group, ss. 202 , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 12 (2023)
- Olena Medvid, Svitlana Podolkova, Esej jako forma pisania akademickiego , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 8 (2019)
- Jarosław Jagieła, dr hab. prof. AJD, Adrianna Sarnat-Ciastko, dr, Czytelnia , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 2 (2013)
- Zbigniew Wieczorek, Objawy lęku i depresji w mediach społecznościowych w związku z zagrożeniem COVID-19 , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Katarzyna Nowak, DZIECKO i DOROSŁY w relacji - o rozwoju i stanach JA , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 8 (2019)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.