Edukacyjne znaczenie intra- i interpersonalnych relacji nauczyciel–uczeń z perspektywy analizy transakcyjnej
- Autor
-
-
Anna Kwatera, dr
Wydział Pedagogiczny, Studium Kształcenia Nauczycieli, Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie -
Małgorzata Mądry-Kupiec, dr
Wydział Pedagogiczny, Studium Kształcenia Nauczycieli, Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie
-
- Słowa kluczowe:
- relacje interpersonalne, relacje intrapersonalne, role nauczyciela, efektywność oddziaływań edukacyjnych
- Abstrakt
-
W artykule wyróżniono główne składowe środowiska edukacyjnego budujące tło relacji nauczyciel– uczeń. Podjęto próbę wykorzystania wątków analizy transakcyjnej do zgłębienia zagadnienia ról przyjmowanych przez nauczyciela oraz ich znaczenia dla jakości relacji nawiązywanych z uczniem i efektywności oddziaływań edukacyjnych. Wskazano te role, poprzez które realizowane są podstawowe zadania wpisane w cele edukacyjne – nauczające i wychowujące: nauczyciel jako wychowawca, mentor, coach, partner, przywódca, jako uczeń, jako ta kobieta/ten mężczyzna. Dokonano analizy relacji inter- i intrapersonalnych nauczyciela w odniesieniu do analizy strukturalnej osobowości.
- Pobrania
-
Statystyki pobrań niedostępne.
- Biogramy autorów
- Pobrania
- Opublikowane
- 30.12.2017
- Numer
- Nr 6 (2017)
- Dział
- Analiza transakcyjna w edukacji
- Licencja
-
OŚWIADCZENIE AUTORA:
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji
Jak cytować
Podobne artykuły
- Piotr Jusik, Pasywność edukacyjna - od teorii do praktyki , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Amanda Lacy, Integrowanie koncepcji AT w spotkaniach zespołu za pomocą metod mikrolearningu , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Iveta Kovalčíková, Joanna Miecznik-Warda, Transakcja poznawczo-edukacyjna: ocena i mediacja możliwości poznawczych ucznia , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 8 (2019)
- Sławomir Kania, Kształtowanie skryptu w kulturze szkoły jako zapobieganie zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży - w kierunku profilaktyki pozytywnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 8 (2019)
- Adrianna Sarnat-Ciastko, Sprawozdanie z realizacji badań ewaluacyjnych ogólnopolskiego projektu „Wychować Człowieka Mądrego” , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
- Małgorzata Minchberg, mgr, Edukacja przez sztukę: artysta w szkole , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
- Jarosław Jagieła, dr hab. prof. AJD, [rec.] J. Mróz, K. Kaleta (red.), Umiejętności psychologiczno-pedagogiczne w pracy nauczyciela , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 2 (2013)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.