Abstract
This monograph is an attempt to evoke the figure of Sebastian Petrycy of Pilsen, a Polish Renaissance physician, philosopher, Aristotelik, poet and, above all, the creator of the autonomous pedagogical and philosophical concept, in the context of analysing source texts in which the author addresses issues related to the upbringing and education of women. Petrycy’s pedagogical judgments contained in the “Przydatki” to Aristotle’s writings regarding mental, moral and physical education of women should definitely be regarded as a direct continuation of the views on this issue by Aristotle and Konrad of Byczyna. The outstanding representative of the Polish Renaissance should, as it seems, know, even briefly, fragments of the texts of Quintilian, Saint. Jerome or Erasmus of Rotterdam dedicated to the education of women. Nowhere, however, in any part of Przydatki, one can point to even a hint of Petrycy’s inspiration with “Education of the speaker”, “Letter to Let” or “Conversation of the Abbot with Magdala”. Plato did not find his place at the reception of the ancient thought of upbringing women in the pedagogical concept of Sebastian Petrycy of Pilsen, either. It is Aristotle who, also in the language layer, delineates the shape and quality of the women’s world, presented by the Renaissance author of the first pedagogical and philosophical concept created for the Polish recipient.
References
Balbus, S. (1993). Między stylami. Kraków: Wydawnictwo Universitas.
Hezjod (1999). Prace i dni. W: Hezjod, Narodziny bogów (Theogonia). Prace i dni. Tarcza (tłum. J. Łanowski). Warszawa: Wyd. Prószyński i S-ka.
Komeński, J.A. (1956). Wielka dydaktyka (tłum. K. Remerowa). Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Kot, S. (1929). Źródła do historji wychowania. T. 1. Kraków: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Leniek, J. (1907). Poglądy pedagogiczne Sebastyana Petrycego. Lwów: Nakładem Autora z I. Związkowej Drukarni.
Michalkiewicz-Gorol, A. (2012). Poeta zapomniany. Konteksty Kultury, 8, 5–14.
Modrzewski, A.F. (1953). O poprawie Rzeczypospolitej. W: Dzieła wszystkie. T. 1 (tłum. E. Jędykiewicz). Wstęp Ł. Kurdybacha. Red. i komentarze S. Bodniak. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Petrycy, S. (1609). Horatius Flaccus w trudach więzienia moskiewskiego na utulenie żalów w Lyrickich pieśniach zawarty. Kraków: Wyd. J. Łoś.
Petrycy, S. (1618). Ekonomiki Arystotelesowej, to jest rządu domowego z dokładem księgi dwoje. Kraków: W drukarni Macieja Jędrzejowczyka roku pańskiego 1618. In folio str. 135. Nlb. 8.
Petrycy, S. (1956). Pisma wybrane. T. 2. Oprac. W. Wąsik. Wstęp K. Grzybowski, Warszawa: PWN.
Wąsik, W. (1912). Literatura polskich przekładów Arystotelesa jako przyczynek do historii folozofji w Polsce. Przegląd Filozoficzny, 15 (3), 320–339.
Wąsik, W. (1968). System pedagogiczny Sebastiana Petrycego z Pilzna. Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej.
Winniczuk, L. (1973). Kobiety antycznego świata (tłum. S. Srebrny). Warszawa: PWN.
Vives, J.L. (1968). O wychowaniu niewiasty chrześcijanki (s. 271–299). W: O podawaniu umiejętności (tłum., wstęp i przyp. A. Kempfi. Wrocław: Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.
I am aware that the journal is published under the Creative Commons Attribution License (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
By submitting an article, I agree to make it available under this license.