Selected Methods of Education Applied in Academic e-Learning
Pdf (Język Polski)

Keywords

method
e-learning
e-PBL
LATINA
knowledge pills
crowdsourcing
L.I.F.E.

Abstract

The author introduced exemplary methods of education which are applied in e-learning in order to increase the efficiency of teaching. Among mentioned methods are: problem method included in R.M. Conrad model, project method which example is entitled „Learning and Teaching in a Digital World” from Oslo University Collage and social network Corton. pl offering projects on demand. An interesting method of passing and absorbing knowledge is method called „knowledge pills” which potential is rooted in delivering knowledge in condensed amounts. The author introduced crowdsourcing as a stock market of ideas based on finding the best business solutions among personalised social groups. The practical usage of learning is described on the basis of Live International Future Experience program, where students during their internships work in company’s actual environment solving current problems. The author emphasised significance of implementing such academic e-learning methods which further the development of students soft as well as practical skills.

Pdf (Język Polski)

References

Bereźnicki, F. (2001). Dydaktyka kształcenia ogólnego. Kraków.

Conrad, R.M., Donaldson, J.A. (2004). Engaging the Online Learner, Activities and Resources for Creative Instruction. San Francisco, CA.

Dąbrowski, M. (2013). Crowdsourcing i e-learning, www.e-mentor.edu. pl/blog/wpis/id/54 (09.05.2013).

Dżega, D. (2012). Metodyka przygotowywania kursów e-learningowych z uwzględnieniem pigułek wiedzy. W: M. Dąbrowski, M. Zając (red.). Rozwój e-edukacji w ekonomicznym szkolnictwie wyższym. Warszawa.

Gofron, B. (2013). Proces kształcenia jako otwarta kulturowo przestrzeń badań i praktyk dydaktycznych. W: A. Gofron, A. Kozerska (red.). Podstawy edukacji. Propozycje metodologiczne. T. 5. Kraków.

Golczyk, P. (2012). Crowdsourcing w Polsce, http://blog.ideria.pl/crowdsourcing-w-polsce (03.04.2013).

Gryszko, B. (2013). Corton.pl liderem crowdsourcingu w Polsce, http:// blog.corton.pl/corton-pl-liderem-crowdsourcingu-w-polsce (21.04.2013).

Grodecka, K., Peszko, P. (2010). Każdy kogoś uczy, czyli social software w edukacji. W: J. Migdałka, W. Folty (red.). Technologie informacyjne w warsztacie nauczyciela. Kraków.

Greaver, M.F. Jr (1999). Strategic Outsourcing. A Structured Approach to Outsourcing Decisions and Initiatives. New York.

Jagieła, J. (2013). Metody oceny kompetencji interpersonalnych nauczyciela. Model Okna Johari i diagram dyskontowania transakcyjnego jako postulowane narzędzia badań pedentologicznych. W: A. Gofron, A. Kozerska (red.). Podstawy edukacji. Propozycje metodologiczne. T. 5. Kraków.

Kędzierska, B. (2007). Kompetencje informacyjne w kształceniu ustawicznym. Warszawa.

Kilar, W., Kurek, S., Rachwał, T. (2013). Kształtowanie kompetencji osobistych i społecznych w szkolnictwie zawodowym dla sektora handlu detalicznego w świetle opinii partnerów społecznych. W: Z. Zioło, T. Rachwał (red.). Przedsiębiorczość w warunkach kryzysu gospodarczego. Warszawa – Kraków.

Klingberg, L. (1972). Einführung in die Allgemeine Didaktik. Vorlesungen. Berlin.

Knoll, M. (1995). The Project Method: Its Origin and International Infl uence. In Progressive Education across the Continents. A Handbook. New York.

Kopciał, P. (2010). Project Based E-learning – nowy model e-kształcenia. E-mentor, 3(35).

Kramek, Z. (2007). Technologie e-learning w kształceniu i szkoleniu na odległość – możliwości i potrzeby. W: Z. Kramek (red.). Teoretyczno-metodyczne podstawy rozwoju e-learningu w edukacji ustawicznej. Radom.

Kupisiewicz, C. (1973). Podstawy dydaktyki ogólnej. Warszawa.

Kupisiewicz, C. (2000). Dydaktyka ogólna. Warszawa.

Kwiatkowska, D. (2013). Harvard University: testy zwiększają efektywność samodzielnej nauki, www.e-mentor.edu.pl/blog/wpis/id/53 (18.04.2013).

Lewandowski, W. (2012). Zmiana sposobu wykorzystania platformy e-learningowej. Nowe spojrzenie na Moodle. W: M. Dąbrowski, M. Zając (red.). Rozwój e-edukacji w ekonomicznym szkolnictwie wyższym. Warszawa.

Metodyka pigułek wiedzy. Podręcznik mediatora wiedzy opracowany pod kierownictwem Fillipe Carrera. (2012). Konsorcjum projektu Knowledge Pills. Warszawa.

Nawroczyński, B. (1961). Zasady nauczania. Wrocław – Warszawa – Kraków.

Okoń, W. (1993). Zarys dydaktyki ogólnej. Warszawa.

Okoń, W. (1996). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa.

Osiński, Z. Nowe wyzwania edukacyjne – nowe metody kształcenia w edukacji humanistycznej, www.academia.edu/2283336/Nowe-wyzwania- edukacyjne-nowe-metody-kształcenia-w-edukacji-humanistycznej (03.02.2014).

Osiński, Z. (2010). Kompetencje miękkie absolwentów humanistycznych studiów wyższych a metody prowadzenia zajęć. W: B. Sitarska, K. Jankowski, R. Droba (red.). Studia wyższe z perspektywy rynku pracy. Siedlce.

Piech, K., Garstka, M. (2013). Relacja z pilotażu Programu L.I.F.E w Polsce – praktyczne kształcenie studentów z wykorzystaniem e-learningu. E-mentor, 2(49).

Rokicka-Broniatowska, A. (2007). Modelowanie kompetencji w systemach nauczania zdalnego opartych na współpracy. W: M. Dąbrowski, M. Zając (red.). E-edukacja.net. Warszawa.

Sołtysiak, W. (2011). Bariery w podejmowaniu studiów telematycznych. W: B. Gofron, A. Gofron (red.). Podstawy edukacji. Konteksty dydaktyczne. T. 4. Kraków.

Strojek, A. (2009). Humanista szuka pracy, www.rynekpracy.pl/artykul. php/n.37/email.108692/typ.1/kategoria_glowna.23/wpis.10 (30.03.2010).

Wierzbicka, A. (2010). Metodyka projektowania e-zajęć – wyzwanie i szkoła kreatywności. W: J. Migdałka, W. Folty (red.). Technologie informacyjne w warsztacie nauczyciela. Kraków.

Wierzilin, N.M., Korsunska, W.M. (1972). Obszczaja mietodika priepodawanija biołogi. Moskwa.

http://corton.pl/strona/jak-to-dziala (21.04.2013)

http://sjp.pl/metoda (10.05.2013)

www.hio.no (21.03.2013)