Abstract
The aim of this article is to know the opinions of students of pedagogical studies in terms of their self-assessment of selected competences that can form the profiles of entrepreneurial groups. The argument consists of two parts. The first one is the review of literature on the terminology of competences. The second part covers the presentation of the results of (preliminary) own research in groups of full-time students, conducted by a survey method using a questionnaire survey. The research covered students from the Czech Republic, Slovakia and Poland. Entrepreneurial competences were divided into three groups: ‘Ideas and capabilities’, “Resources” and “Action”, according to the document The Entrepreneurship Competence Framework (2020). The research showed that Polish students have most entrepreneurial characteristics, especially in terms of the traits in the group “Resources” and “Action”. Students from the Czech Republic mainly attributed themselves characteristics from the “Action” area. Students from Slovakia are to a small extent aware of possessing their entrepreneurial qualities.
References
Adamska-Staroń, M. (2009a). Edukacyjna przestrzeń. Pedagogiczne idee – Ku czemu powrót? Podstawy Edukacji. Ciągłość i zmiana, 2, 89–103.
Adamska-Staroń, M. (2009b). Edukacja – Inspiracja – Tworzenie. In: K.J. Szmidt, W. Ligęza (ed.), Twórczość dzieci i młodzieży. Stymulowanie, badanie, wsparcie (pp. 167–193). Kraków: Ośrodek Twórczej Edukacji "Kangur".
Adamska-Staroń, M. (2018). Edukacyjne konteksty rockowych narracji. Perspektywa teoretyczno-badawcza. Warszawa: Difin SA.
Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 179-211.
Aparicio G., Iturralde T., Maseda A. (2019). Conceptual structure and perspectives on entrepreneurship educationresearch: A bibliometric review. European Research on Management and Business Economics 25, 105–113. https://doi.org/10.1016/j.iedeen.2019.04.003.
Bałachowicz, J. (2022). Edukacja do naprawy. Na marginesie raportu: Poza horyzont. Kurs na edukację. Przyszłość systemu rozwoju kompetencji w Polsce. Wychowanie w rodzinie, 1, 107–122.
Błażejewski, Z. (2021). Kompetencje nauczycieli w perspektywie zmian pokoleniowych. Edukacja Terapia Opieka, 3, 227–237. https://doi.org/10.52934/eto.146.
Borgiasz, M. (2017). Kompetencje przedsiębiorcze – ich rola i znaczenie w pracy współczesnego nauczyciela. Szkoła – Zawód – Praca, 14, 185–201.
Borowiec-Gabryś, M., Kilar, W., Rachwał, T. (2018). Przedsiębiorczość jako kompetencja przyszłości. In: Kwiatkowski S.M. (ed.), Kompetencje przyszłości. Seria naukowa, vol. 3, (pp. 68–89) Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemy Edukacji.
Czerepaniak-Walczak, M. (1999). Kompetencja: słowo kluczowe czy „wytrych” w edukacji? Neodidagmata, 24, 97–88.
Czerepaniak-Walczak, M. (1999). Między dostosowaniem a zmianą Elementy emancypacyjnej teorii edukacji. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytet Szczecińskiego.
Dudzikowa, M. (1994). Kompetencje autokreacyjne – czy i jak są możliwe do nabycia w toku studiów pedagogicznych. In: H. Kwiatkowska (ed.), Ewolucja tożsamości pedagogiki, (pp. 199–213). Warszawa: Polskie Towarzystwo Pedagogiczne.
Galar, R. (2023). Literatura, głupcze. Forum Akademickie. https://forumakademickie.pl/wokol-nauki/literatura-glupcze/ [access: 28.08.2023].
Grabarek, K. (2022). Przedsiębiorczość – zaniedbany obszar edukacji. Pytanie o szanse kształtowania kompetencji przedsiębiorczych. Studia z Teorii Wychowania XIII (4 (41)), 389–408.
Kopaliński, W. (1994). Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych. Warszawa: Wydawnictwo Wiedza Powszechna.
Kožuh, A. (2021). Kreatywność w pracy nauczyciela i jego uczniów. Kraków: Towarzystwo Naukowe Societas Vistulana.
Kraśnicka, T., Głód, G., Ludvik, L., Perekova, J. ( 2014). Uwarunkowania intencji przedsiębiorczych studentów uczelni ekonomicznych Polski i Czech. Przedsiębiorczość – Edukacja, 10, 214–330.
Kwiatkowski, S.M. (2018). Kompetencje przyszłości. In: Kwiatkowski S.M. (ed.), Seria naukowa, vol. 3, Kompetencje przyszłości. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemy Edukacji.
Kwiatkowski S.T. (2018). Uwarunkowania skuteczności zawodowej kandydatów na nauczycieli wczesnej edukacji. Studium teoretyczno-empiryczne. Warszawa: Wydawnictwo ChAT.
Lackéus, M. (2013). Developing Entrepreneurial Competencies – An Action-Based Approach and Classifi cation in Education. Gothenburg: Chalmers University of Technology.
López-Núñez, Mª I., Rubio-Valdehita, S., Armuña, C., Pérez-Urria, E. (2022). "EntreComp Questionnaire: A Self-Assessment Tool for Entrepreneurship Competencies". Sustainability 14(5), 2983. https://doi.org/10.3390/su14052983.
Łukasik, B. (2019). Szkoła – inhibitor czy kuźnia zdolności i talentów? In: E. Piotrowski i M. Porzucek-Miśkiewicz (ed.), Edukacja osób zdolnych (pp. 77–91). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza.
Męczkowska, A. (2003). Kompetencja. In: T. Pilch (ed.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, vol. 2. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Nikitorowicz, J. (2021). Świadomość po ograniczy i kompetencje międzykulturowe w pracy nauczyciela. Propozycje metodologiczne i metodyczne. In: J.M. Łukasik, I. Nowosad, M.J. Szymański (ed.), Szkoła i nauczyciel. W obliczu zmian społecznych i edukacyjnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Ostrowski, D. (2011). Model realizacji procedury strategicznej w placówce oświatowej. In: J. Czekaj, B. Mikuła, R. Oczkowska, J. Teczke (eds.), Nauka i gospodarka w dobie destabilizacji (pp. 111–118). Kraków: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie.
Patel, J., Vannai, S., Dasani, V., Sharma, M. (2024). Does my school teach me entrepreneurship? School entrepreneurship curriculum and students’ entrepreneurial intention: a serial mediation-moderation analysis. International Journal of Social Economics, 51(12), 1629–1645. https:// doi/10.1108/ijse-05-2023-0350.
Piróg, D. (2015). Kompetencje z zakresu przedsiębiorczości: rozważania teoretyczne i ich ilustracje w obszarze szkolnictwa wyższego. Przedsiębiorczość – Edukacja, 11, 364–376. https://doi.org/10.24917/20833296.11.28.
Raport Poza horyzont: Kurs na edukację: Przyszłość systemu rozwoju kompetencji w Polsce (2020). Kraków: Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej. https://fundacjagap.pl/wp-content/uploads/2022/09/Raport_Poza-horyzont.-Kurs-na-edukacje%CC%A8.pdf [access: 20.09.2024].
Rachwał, T. (2004). Cele i treści kształcenia przedsiębiorczości w szkołach ponadgimnazjalnych, In: J. Brdulak, M. Kulikowski (ed.) Przedsiębiorczość stymulatorem rozwoju gospodarczego. Warszawa: Instytut Wiedzy.
Rachwał, T. (2019). Przedsiębiorczość jako kompetencja kluczowa w systemie edukacji. In: T. Rachwał (ed.), Kształtowanie kompetencji przedsiębiorczych. Seria naukowa, t. 5, Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.
Rubacha, K. (2021). Poczucie skuteczności wychowawczej kandydatów na nauczycieli. In: J.M. Łukasik, I. Nowosad, M.J. Szymański (eds.), Szkoła i nauczyciel. W obliczu zmian społecznych i edukacyjnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Sasin, M. (2022). Fragment książki: Kompetencje wspierające przedsiębiorczość. https://pl.linkedin.com/pulse/kompetencje-wspieraj%C4%85ce-przedsi%C4%99biorczo%C5%9B%C4%87-fragm-ksi%C4%85%C5%BCki-sasin. [access: 26.09. 2022].
Sołtysiak, W. (2012). Qualia komunikatów medialnych. Podstawy Edukacji. Propozycje metodologiczne, 5, 157–165.
Sołtysiak, W. (2018). Zarządzanie czasem w okresie późnej dorosłości. Pedagogika, 27(1), 231–238. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.16926/p.2018.27.18.
Sołtysiak, W. (2021). Social media dla edukacji dzieci w opinii studentów. Edukacja, 2(157), 5–17. https://doi.org/10.24131/3724.210201.
Strykowski, W. (2005). Kompetencje współczesnego nauczyciela. Neodidagmata 27/28, 15–28.
Strykowski, W., Strykowska-Nowakowska, J. (2017). Kompetencje medialno-informatyczne przyszłych nauczycieli. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 36(4), 33–48. https://doi.org/10.17951/lrp.2017.36.4.33.
Wacięga, S., Wróbel, P. (2018). Wybrane modele dyfuzji innowacji edukacyjnych w regionach. Przedsiębiorczość – Edukacja, 14, 460–472. https://doi.org/10.24917/20833296.14.31.
Wyżga, O. (2018). Wyzwania dydaktyki szkoły wyższej w kształtowaniu postaw przedsiębiorczych u studentów kierunku pedagogika. Horyzonty polityki, 27, 175–181.
Zahra, S.A., Sapienza, H.J., Davidsson, P. (2006). Entrepreneurship and dynamic capabilities: a review, model and research agenda. Journal of Management Studies, 43(4), 917–955.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Wioletta Sołtysiak