Abstract
Public schools have a basis for creating a new offer of multimedia activities. Every school should plan its development based on its resources and competences. Keeping up with the ever-changing reality, rather than sticking to once chosen directions, is the way to digital school individualization. Only such a school model allows to achieve beneficial for society educational results in the beginning of the 21st century.
The types and scopes of proposed activities depend on the requirements for audiovisual equipment, and the competence of teachers. Multimedia is a combination of several different ways of conveying information in order to provide the audience with better prepared information.
The article presents the results of a survey on the use of Information Technology in upper secondary education by teachers, which shows the extent of teachers' knowledge of media education of young people, the support for this education, and the opinions about it at school.
A selection of two secondary schools with similar fields of study in Poland and the Czech Republic is juxtaposed.
The school should play a major role in the blended learning system by initiating and enabling remote learning (using the equipment of laboratories - computers with Internet access and the knowledge and skills of teachers).
References
Bednarek, J., (2002). Media w nauczaniu [Media in teaching]. Warszawa: MIKOM.
Bednarek, J., (2006). Multimedia w kształceniu [Multimedia in education]. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Białobłocki, T., Moroz, J., Nowina-Konopka M., (2006). Społeczeństwo informacyjne. Istota, problemy, wyzwania [Information society. Essence, problems, challenges]. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Błeszyński, J., (2008). Alternatywne i wspomagające metody komunikacji [Alternative and auxiliary methods of communication]. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS.
Bocheńska-Włostowska, K., (2012). Oswajanie E-edukacji. Trendy, (3), 90-96.
Dugdale, S., Elison, S., Davies, G., Ward, J., Jones, M., (2016). The use of digital technology in substance misuse recovery. Cyberpsychology. Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 10(4).
Elliott, E.M., (2005). Changing perspectives in early childhood education: Recasting the Reggio Emilia approach. Journal of Early Childhood Teacher Education, 25/2, pp. 153–163.
Frania, M., (2012). Rola edukacji medialnej w kształtowaniu postawy młodzieży licealnej wobec telewizyjnych przekazów reklamowych – wybrane aspekty [The role of media education in shaping the attitude of secondary school youth towards television advertising messages - selected aspects]. W: T. Lewowicki, B. Siemieniecki (red.): Cyberprzestrzeń i edukacja [Cyberspace and education]. Toruń: Adam Marszałek.
Gajda, J., (1989). Środki masowego przekazu w wychowaniu [Mass media in upbringing]. Lublin: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej.
Godzic, W., (2011). Rozdroża edukacji medialnej - szanse i zagrożenia [Crossroads of the media education - chances and threats]. W: T. Huk (red.): Media w wychowaniu dydaktyce oraz zarządzaniu informacją edukacyjną szkoły [Media in upbringing, didactics and management of school's educational information]. Kraków: Impuls.
Haspekian, M., (2014). Teachers practices and professional geneses with ICT. Electronic Journal of Mathematics & Technology, 8/1.
Huk, T., (2011). Media w wychowaniu, dydaktyce, oraz zarządzaniu informacją edukacyjną szkoły [Media in upbringing, didactics, and management of educational information at school]. Kraków: Impuls.
Karvankowa, P., Popjakowa, D., Vancura, M., Mladek, J., (2017). Current Topics in Czech and Central European Geography Education. Switzerland: Springer
Kędzierska, B., (2005). Informatyczne kształcenie i doskonalenie nauczycieli [Computer-based education and teacher training]. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Klobas, J.E., Clyde, L.A., (2000). Adults learning to Use the Internet: A longitudinal Study of Attitudes and Other Factors Associated with Intended Internet Use. Library and Information Science Research, 22/1, p. 5-34.
Kuźmińska-Sołśnia B., (2006). Nowe technologie informacyjne – szansą i zagrożeniem dla młodzieży szkolnej [New information technologies - a chance and a threat for school youth]. W: J. Morbitzer (red.): Komputer w edukacji: 16 ogólnopolskie sympozjum naukowe [Computer in education: 16th national scientific symposium]. Kraków: Wydawnictwo Naukowe AP.
McCormick, R., Scrimshaw, P., (2001). Information and Communications Technology, Knowledge and Pedagogy. Education, Communication and Information, 1/1, pp. 37–57.
Mzyk, K., (2018). Kompetencje Współczesnego Nauczyciela [Competences of a Modern Teacher]. Z Klasą, (1), 7-11.
Pachociński, R., (2001). Technologia a oświata [Technology and Education]. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Palej, A., (2003). Miasta Cywilizacji informacyjnej [Cities of Information Civilization]. Kraków: Wyd. Impuls.
Prensky, M., (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, 9/5, pp. 1–6.
Siemieniecki, B., (2007). Media w pedagogice [Media in Pedagogy]. W: B. Siemieniecki (red.), Pedagogika medialna. Podręcznik akademicki [Media Pedagogy. Academic Handbook], t. I. Warszawa: PWN.
Sokołowski, M., (2010). Edukacja medialna. Nadzieje i rozczarowania [Media Education. Hopes and disappointments]. Warszawa: Komandor.
Stankiewicz, M., (2005). Komputer w procesie kształcenia [Computer in the educational proces]. Dolnośląskie Ścieżki, (10), 74-80.
Winnicki,K.,(2009). E-learning w gimnazjum [E-learning in gymnasium]. W: A. Nowak, K. Winkowska-Nowak, L. Rycielska (red.), Szkoła w dobie Internetu [School in the age of Internet]. Warszawa: PWN.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Podstawy Edukacji