Interaktywne metody nauczania wspierające różnorodność oraz edukacyjną i społeczną integrację uczniów
pdf (Angielski)

Słowa kluczowe

interaktywne metody nauczania
różnorodność
integracja edukacyjna
integracja społeczna

Abstrakt

Prezentowane badanie wspiera różnorodność oraz integrację edukacyjną i społeczną, analizuje wpływ metod interaktywnych na grupę uczniów w akcie dydaktycznym, a także zmiany zachodzące u uczniów w procesie uczenia się. Zastosowaną metodą badawczą był wywiad częściowo ustrukturyzowany. Próba uczestników składała się z 25 uczniów szkół średnich. Wyniki badania dostarczają informacji na temat efektów edukacyjnych i społecznych doświadczanych przez uczniów w wyniku włączenia metod interaktywnych na lekcji. W szczególności wolność wypowiedzi i działania, świadomość, że każda osoba jest wyjątkowa, fakt, że ludzka różnorodność jest absolutnie naturalna, to korzyści, które towarzyszą obecności metod interaktywnych. Z pewnością poczucie przynależności do grupy, poczucie integracji edukacyjnej i społecznej, zwiększona spójność grupy uczniów, wzrost pewności siebie i wiary we własny potencjał są wynikiem pracy zespołowej, zachęcania do swobodnej ekspresji i dialogu, które są charakterystycznymi cechami metod interaktywnych. Proces uczenia się również ulega istotnym zmianom, a metody interaktywne mają pozytywny wpływ na zrozumienie nowych informacji i motywację. Zachęcanie do swobodnej, otwartej ekspresji wpływa na zwiększanie zainteresowania nauką. Podsumowując, różnorodność, a także edukacyjna i społeczna integracja uczniów szkół średnich, są skutecznie wspierane przez optymalne wykorzystanie interaktywnych metod nauczania.

pdf (Angielski)

Bibliografia

Bocoş, M. (2021). Interactive training. Iași: Publisher Polirom.

Bocoş, M. (2008). Activation in the instructional-educational process. Profile of activating teaching practices in education and instruction in contemporary schools, coord. Bocoş, M., C. Stan, C., Manea, A.D. Publisher Eikon, Collection Universitas, Pedagogy Series, Cluj-Napoca.

Breben, S., Gongea, E., Ruiu, G. (2007). Interactive group methods. București: Publisher Arves.

Cerghit, I. (2002). Alternative and complementary learning systems. Structures, styles and strategies. Bucureşti: Publisher Aramis.

Cucoş, C. (2014). Pedagogy. Iași: Publisher Polirom.

Dandu L., Berza M., Ciuchi M.L. (2007). Inclusive school - European school: concepts, practical method.. Bacău: Publishing House of the Teaching Staff.

Dulama, M. E. (2002). Activating teaching methods, strategies and techniques. Cluj-Napoca: Publisher Clusium.

Ionescu, M., Chiş, V. (2001). Modern didactics, Cluj- Napoca, Publisher: Dacia.

Kincses, I., V. (2019). Formative values of interactive methods. București: Publisher Rovimed.

Mîndru, E., Niculae, A., Borbeli, L. (2010). Interactive teaching strategies. București: Didactica Publishing House.

Neacşu, I. (2015). Effective learning methods and techniques. Fundamentals and successful practices. Iași: Publisher Polirom.

Oprea, C. L. (2012). Interactive teaching, learning and assessment methods - course support. Bucureşti: University of Bucharest Publishing House.

Oprea, C.L. (2009). Interactive teaching strategies. București: Didactic and Pedagogical Publishing House.

Pânișoară, I., O. (2003). Effective communication - methods of educational interaction, Iași: Publisher Polirom.

Pânișoară, I., O. (2009). The successful teacher. Iași: Publisher Polirom.

Pânișoară, I., O. (2024). Encyclopedia of teaching methods. Iași: Publisher Polirom.

Temple, C., Steele, J.L., Meredith, K.S. (2002). Collaborative learning. Chișinău: Pro Didactica.

Wosinska, W. (2005). Psychology of social life. București: Publisher Renaissance.

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2024 Ramona Elena Tutunaru

Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (​https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).

Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji.